söndag 20 januari 2019

Straco: köp- eller väntläge?


Turistbolaget Straco från Singapore, med medhuvuddelen av omsättningen i Kina, och med kända Singapore Flyer (se bilden!) bland attraktionerna, har funnits i portföljen i snart ett år. Bolaget hade varit under bevakning en tid, och efter Phantas gedigna analys i januari 2018 bestämde jag mig för köp. Jag har däremot inte skrivit någon egen analys, så när jag nu funderar på ökning var det dags.

Innan vi går vidare. Läs gärna Phantas inlägg först, eftersom jag inte närmare kommer att beskriva bolaget och dess verksamheter.

Det jag framför allt gillar är:
  • Bolagets defensiva ledning som inväntar rätt lägen för förvärv
  • Den stora kassan och den starka balansräkningen
  • Att man växer på den starkt växande turismen i Kina.
  • Den god lönsamheten
  • VD som är huvudägare 
Därför funderar jag på att öka:

Stark turism i Kina och Singapore. Den inhemska turismen i Kina växer så det knakar, under 2017 var tillväxten av inhemska turistresor närmare 13 %, och de turistande kineserna spenderande nästan 16 % mer än året före. Under första halvåret 2018 spenderade man 12-13 % mer än föregående år. Även turismen i Singapore visar en stark utveckling, med 6 % fler inresande turister under perioden januari-november 2018, jämfört med motsvarande period 2017.

Sjunkande värdering, Singapore Flyer stängd 2 mån 2018. Aktien har fallit drygt 10 % sedan jag köpte. Även sett till värderingen som p/e är aktien billigare idag. Och detta utan att något grundläggande egentligen har hänt. Aktien handlas runt p/e 15, eller drygt p/e 10 justerat för den stora kassan. Dessutom var Singapore Flyer (pariserhjulet i Singapore) avstängt i två månader våren 2018 pga tekniska problem. Justerar man även för det, ja då handlar det snarare om runt p/e 9-10.

Fantastisk lönsamhet, fantastiskt kassaflöde. Företaget är en riktig kassako, med en mycket hög lönsamhet. Justerat för den enorma kassan är ROE fina 35 %. Och det som gör det hela är akvariet i Shanghai, som står för drygt halva omsättningen, och runt 3/4 av nettovinsten. Här är lönsamheten sanslöst fin. Redan när man räknar på tillgångarna dvs ROA, var lönsamheten 2017 en bit över 100 %. Ser man på bolaget totalt har man genererat runt 200 miljoner kronor i ökad kassa varje år sedan Singapore Flyer förvärvades.

Det gör mig tveksam:

Shanghai Ocean Park. Som ofta finns det dock ett men. För Straco är det Shanghai Oceans Park, som Phantas nämnde i sin analys, och som öppnade med full kraft nu i november. Det här är en jätteanläggning med snarlik inriktning, och rimligen kommer man att plocka besökare från Stracos akvarium. 

Men samtidigt, tittar man på anläggningarnas lokaliseringar är Stracos betydligt mer attraktiv, i stadens finanskvarter och t ex nära välkända pearl tower. Den nya parken ligger 1-1,5 mil utanför staden, i vad som ser ut att vara Shanghais förtorter. Enligt Google Maps tar resan med kollektivtrafik en dryg timme mellan platserna. Straco kanske har en viss konkurrensfördel trots allt?

Regleringar, leasingavtal som går ut. En av Stracos andra anläggnkngar har visat sig sårbart när regeringen begränsat antalet turister till området. Bolaget är också beroende av leasingavtal som så småningom går ut, akvariet i Shanghai 2037, och övriga närliggande. Så inte nära förestående men värt att ha med.

Slutsatser
Akvariet i Shanghai dominerar verksamheten, och Shanghai Ocean Park kan vara en svår motspelare. Jag har övervägt att  avvakta kommande kvartal, som blir det första sedan Shanghai Ocean Park öppnade. Men kanske borde jag öka redan nu?

7 kommentarer:

  1. Svårt! Jag gillar mycket med bolaget. Väldigt mycket. Men samtidigt tycker jag tillväxtförmågan är svår att avgöra om man från myndighetshåll reglerar priser och antal besökare. I princip måste man då köpa något nytt för att växa.

    Akvariet borde delvis vara skyddat från konkurrens eftersom man väl kombinerar Akvariet och Pearl Tower.

    Allt sammantaget, inget bolag för mig (men mycket nära!). Mycket stabilt och starkt kassaflöde. Jokern och det svåra är om eller när de köper något nytt. Och hur många andra som konkurrerar vid sådana förvärv. Med tanke på ökad konkurrens (fler aktörer) kanske det är svårt att göra riktiga kap?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är väl anläggningen i Xiamen som hållits tillbaka pga begränsat tillflöde av turister?

      Är det så att akvariet i Shanghai genom sin lokalisering är skyddat från konkurrens, så ligger jag väldigt nära att öka. Lutar dock åt att vänta in nästa rapport först trots allt.

      Tänker lite på det som Phantas skriver nedan, väntar de in en lågkonjunktur kan de stå starka att förvärva. Och tänker t ex på ett brutalt skuldsatt bolag som Haichang som vi diskuterat på twitter...

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Tack för omnämnandet.

    Jag skulle kanske avvakta tills nästa rapport och se hur stor påverkan Shanghai Ocean Park får på Shanghai Ocean Aquarium. Går det kanske att köpa bolaget ännu lite billigare?

    Straco Corp. är ett bolag där ledningen historiskt har gjort det mesta (allt?) rätt och jag ser ingen anledning att de inte kommer fortsätta göra det. Mest spännande blir det nu om Kina/Asien går in i en lågkonjunktur. Då bolaget har gigantkassa (kan förvärva ett eller två SOA till om de skulle vilja) lär de kunna göra ett eller flera bra förvärv till vettiga pengar. Bolaget är dock restriktiva med att förvärva så räkna med att de väntar in rätt förvärv, kan ta ett, två eller till och med ännu längre tid. Alla förvärv de gjort hittills har dock varit lyckosamma så för min del får de gärna vänta tills rätt objekt kommer. Vet att bolaget varje år går igenom mängder med potentiella förvärv men ratar allt i princip. Ljuv musik i mina öron.

    Om bolaget gör ett eller ett par förvärv så skulle bolaget ganska snabbt med dagens kurs värderas på P/E 5 till 7 ish. Skulle jag gissa på ett av alla mina bolag som jag skrivit om som har möjlighet att dubblas i kurs trots en lågkonjunktur så är det nog Straco även om det såklart även finns risker med en investering här...

    Mest imponerande är faktiskt att bolagets utvecklingen sedan noteringen 2004 inte är dopad med några nyemissioner alls! Jämför gärna bolaget mot amerikanska Six Flags (äger nöjesparker i USA) som en viss stor twitterprofil förespråkar. Klasskillnad på bolagen om du frågar mig ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja bolaget är imponerande! Och för min del får de gärna vänta med att förvärva. Det kan som sagt komma riktigt fina lägen om de har tålamod, och de vet säkert var det kan smälla... Singapore Flyer var ju ett fint köp!

      Jag inväntar nästa rapport, men det finns nog ändå lite som talar för att man har en konkurrensfördel i akvariets lokalisering.

      En sak som jag kanske borde nämnt i inlägget är att större delen av kassan ligger i Kina, och att det finns valutarestriktioner som kan komplicera om de skulle hitta objekt i något annat land.

      Radera
  4. Jag älskar verkligen att läsa om de här exotiska bolagen ni skriver om. Tyvärr är jag alldeles för feg för att investera i dem. Kanske är min feghet en styrka, kanske en svaghet och kanske får vi aldrig veta svaret på de frågorna men under tiden kommer jag med intresse fortsätta läsa både dina, Gustavs och Phantas inlägg. :)

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack aktiepappa, kul att höra!

      Lokal kunskap kan ibland ha ett stort värde, men minst lika viktigt är transparensen och generositeten i bolagets information. Ibland tror jag att det är lite av en illusion att det skulle vara så mycket enklare att bedöma svenska bolag.

      Radera