söndag 22 april 2018

Portföljuppdatering - Sverige tillbaka, och exotiskt trassel

Dags för portföljuppdatering, ja vad har hänt den senaste månaden?

Exotiskt trassel. Har ett tag tänkt öka i den indonesiska banken Rakyat. Med stabila krediter (framför allt mikrokrediter), god lönsamhet, stabil tillväxt på runt 10 %, och en rimlig prislapp, ser jag det här som ett bra spel på en växande medelklass och ett ökat bankanvändade i landet där bara sådär 1/3 har ett bankkonto. Tyvärr gick det inte så bra med mitt köp. Jag började hos Avanza där jag har mitt befintliga innehav, handlade som ADR via OTC i USA. Handel på OTC kan vara ett ekonomiskt alternativ, courtaget hos Avanza är helt acceptabla 18 dollar. Affären gick igenom, men efter en stund fick jag ett samtal om att de backat affären. Jag uppfattade det som att det inte längre gick att handla via OTC. 

Ja då prövade jag istället med SEB, som svarade att de handlar direkt i Jakarta. Vilket för övrigt även Avanza gör, men till högre courtage. Affären gick igenom, men dagarna gick, och affären kom inte upp på kontot. Efter 2-3 dagar och några samtal fick jag beskedet att de inte lyckats boka affären, och den backades. Och OTC var för övrigt inget alternativ. Så inget Rakyat där heller. 

Ny kontakt med Avanza i fredags, efter rykten om att de visst handlar på OTC. Och mycket riktigt, det ska gå att handla Rakyat på OTC. Med missad utdelning på 3-4 % kan jag alltså få en ny chans. Men nu var kassan nere på drygt 2 % för...

Sverige är tillbaka genom onoterade rederiet Gotlandsbolaget. Jag jämförde bolaget förra veckan med australiensiska Sealink, och landade i att det mycket lågt värderade, och finansiellt riktigt starka bolaget passar fint i portföljen. Det blir för övrigt en djupdykning framöver. Sealink ligger dock kvar. Bolagen är trots allt som investeringar mycket olika, och inget stort som förändrar min analys har egentligen tillkommit sedan jag plockade in bolaget.  

1 st Atlas Copco A (!) har också tagit plats i portföljen. Jag vill helt enkelt gå på bolagsstämman och rösta nej till delningen av bolaget. För jag gillar bolaget, och ogillar starkt att det delas. Jag föredrar långsiktig styrka framför trimmade nyckeltal helt enkelt. 

Vad funderar jag på? Till att börja ska jag öka i Rakyat, sedan ska Brampton Brick och kanske StellaJones ökas upp till minst 4 %, min lägstanivå för innehav. Eller är det dags att sälja StellaJones? Marginalerna har krympt, och ledningen lovar bättring framöver, men det skjuts hela tiden framåt i tiden... Sedan funderar jag på att öka i Micro Mechanics (verktyg för tillverkning av halvledare), och Straco (nöjesfält), båda från Singapore. Men jag inväntar kommande rapporter. Jag håller också ett öga på Shoprite i Sydafrika. 

En bubblare på listan är Andrew Sykes (uthyrare av AC mm) som jag skrev om för ett par veckor sedan. Lönsamheten är fantastiskt fin och jag tror att bolaget har framtiden för sig. 

Däremot är det extremt svårt just nu att hitta nya spännande case... 

Vad säger du om mina prioriteringar?


1 kommentar:

  1. Jag gillar din insats för Atlas Copco och har inga större övertygelser även om jag har svårt att se poängen med Andrew Sykes. Jag skulle hellre skulle hellre ha mer i övriga bolag än det helt enkelt.

    SvaraRadera