måndag 2 april 2018

Går jag över ån? - Del I: Shoprite vs Axfood


För ett par veckor sedan skrev jag om varför jag inte äger några svenska aktier. Såklart blev det lite av en diskussion om jag ändå inte går över ån efter vatten. Tänkte därför de närmaste veckorna titta lite närmare på tre exempel med så gott som jämförbara företag; ett här hemma och ett exotiskt från min portfölj. Avsikten är inte att göra några fullständiga analyser, snarare att peka på styrkor och svagheter sett till de viktigaste nyckeltalen.

Jag börjar med dagligvaruhandel, och ”mitt” Shoprite mot ett svenskt exempel. Och jag landade i Axfood, som har bättre nyckeltal än ICA. Shoprite skrev jag för övrigt om förra våren. Alla siffror har jag hämtat från Morningstar.

Likheter och olikheter. Båda bolagen har hela (Axfood) eller den dominerande delen (Shoprite) av försäljningen inom dagligvaruhandel. Båda är bland de ledande aktörerna på sina respektive hemmamarknader. Shoprite är nr 1 i Sydafrika med drygt 20 % av marknaden, Axfood är något mindre på den svenska marknaden, och inte marknadsledare. Axfood kör huvudsakligen genom franchise, Shoprite driver den dominerande delen i egen regi. Båda är expansiva och har stärkt sina positioner på senare år. I båda företagen finns också en tydlig huvudägare, Axfood med fam Ax:son-Johnson, Shoprite med Cristo Wiese. Dessutom uppfattar jag att det finns mycket kompetenta ledningar i båda bolagen.


Nyckeltal och finanser. Båda bolagen har mycket starka balansräkningar, helt (Axfood) eller nästan helt (Shoprite) utan räntebärande skulder. Axfood har dock en relativt sett mindre tung balansräkning eftersom man driver en betydligt lägre andel av butikerna i egen regi. Det här avspeglar sig nog också i lönsamhetsmåtten, vilka verkligen imponerar för Axfood. Kassaflödena är starka.

Det som annars skiljer bolagen är tillväxten. Shoprite har vuxit med i genomsnitt 11 % de senaste 5 åren, Axfood mindre än hälften. Tittar man på fem år (den senaste årsredovisningarna vs 2012) har omsättningen för Axfood ökat 25-30 %, men för Shoprite med runt 70 %. Tittar man på förutspådd framtid ser det ut på samma sätt, graferna hos 4 traders illustrerar den saken väl (Axfood, Shoprite). Likaså är det tydligt att vinsten för Axfood står och stampar. 

Shoprite: tillväxtcase Afrika. I grunden är Shoprite en satsning på Afrikas demografi  och en ung växande befolkning som flyttar till städerna. Och företaget finns i en rad afrikanska länder, även om det är Sydafrika som dominerar tungt. Men planerna finns för ytterligare expansion, t ex i intressanta Kenya

Just nu handlar det dock mest om att man navigerar mycket skickligt på en knepig hemmamarknad. Det äockså vad som antyds i sammanfattningen till en analysrapport om landets detaljhandel. Tittar man på det senaste året, som varit tufft både politiskt och ekonomiskt för landet, så har företaget fortsatt att växa. Omsättningen i Sydafrika steg med nästan 8 % det senaste halvåret, och rörelsemarginalen var i princip oförändrad. I mina ögon visar det på styrka. På kort sikt finns fin potential i Sydafrika med nya presidenten Ramaphosa. På längre sikt är det som sagt utvecklingen på resten av kontinenten som lockar, där man för övrigt också navigera väl, som i Mozambique

Båda bolagen är riktigt fina, men över tid kommer skillnaden i (förväntad) tillväxt att göra skillnad. Kort och gott: jag har svårt att betala över p/e 20 för ett bolag som inte förväntas växa mer än max en handfull procent per år, och där vinsten inte växer. För mig är Axfood ett bland många bolag här hemma som marknaden värderar för högt.

Alla ägare av Axfood, hjälp mig att förklara, varför ska jag äga Axfood istället för Shoprite?

8 kommentarer:

  1. Äger iofs inte Axfood direkt, men säkert genom någon fond jag har.

    Okunnig som jag är upplever jag främst valutarisken större med Shoprite.
    Trots detta skulle jag hellre köpa Shoprite än Axfood men jag skulle inte sitta och ringa någon broker i sydafrika för att köpa den, då köper jag hellre en annan aktie pga för meckigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Valutarisken finns där såklart, ja och det är åt båda håll, SEK är ju inte det stabilaste att hålla i handen. Finns en möjlighet där också, men en osäkerhet helt klart.

      Man handlar via svensk mäklare, själv kör jag SEB som tar min 350 kr i courtage. Inte särskilt meckigt alls.

      Radera
  2. Intressant - för min del är det okunskapen om den afrikanska marknaden som gör Axfood att föredra, lättare att bevaka och jag kan marknaden bättre.

    Tillägg: Axfood har den absoluta merparten av sin försäljning i butiker som drivs centralt (Willy:s, samt även en del av Hemköp).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Rationella skäl, även om jag inte tycker att bevakningen är så svår. Det skrivs en hel del om Shoprite utöver bolagets rapporter.

      Apropå egna butiker, kikade igen i årsredovisningen:

      ”Detaljhandeln drivs genom kedjorna Willys, Hemköp och Eurocash. Antalet egenägda butiker upp- gick vid årets slut till 274 (263)”

      ”Utöver egenägda butiker samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan men också under varumär- ken som Handlar’n, Tempo och Direkten. Totalt samverkar Axfood med cirka 860 handlarägda butiker.”

      Radera

  3. Ska man fokusera på detaljhandel skulle jag nog jämföra norska Europris med Shoprite. 8,4 % omsättningstillväxt 21,4 % RoE och 8,2 % RoA men med en värdering på bara P/E 10,8 och 6,7 % direktavkastning.

    Varför köper du inte det istället? :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja riktigt så bra var inte senaste kvartalet, men visst är det ett intressant företag.

      Det korta svaret är: Norge för litet, skuldsättningen för hög.

      Förstår inte varför de drar på så med utdelningen när de redan är rätt skuldsatta och expanderar. Kassaflödet behövs för expansionen. Hur som helst, ett intressant bolag och man kan inte säga annat än att värderingen är fin.

      Radera
    2. Bra svar även om jag är rätt sugen på Europris ändå.

      Radera
    3. Tack!

      Fin prislapp som sagt, och bolaget är verkligen värt större uppmärksamhet...

      Radera