tisdag 10 januari 2017

Sålt Peab med 114 % i vinst! - långsiktighet lönar sig!


Peab har varit varit långlivad i portföljen. Om man bortser från att jag sålde och köpte några gånger under 2008-09, har jag ägt aktien sedan årsskiftet 2009/10. Under en tid har jag dock övervägt att avveckla, jag är nämligen övertygad om att det finns investeringar som har betydligt större potential.

Tittar man på omsättning och marginal är det tydligt att företaget har stagnerat. Samtidigt har värderingen över en längre tid blivit allt högre. Strax före den senaste rapporten låg värderingen på 23-24, vilket är ungefär det dubbla mot vad jag en gång betalade. Det här är en värdering som är svår att motivera. Ja det finns såklart förhoppningar, men det är ju just förhoppningar.



Den 7 november, d v s före kvartalsrapporten, sålde jag för 75,80 kr. Sett till en genomsnittlig inköpskurs på drygt 41 kr, blev vinsten över 83 %. Till det får man lägga utdelningar som motsvarar 31 % av inköpskostnaden. Före skatt (ja den har tidigare legat i depå) blev vinsten 114 %!

För pengarna investerade jag i vad jag trodde skulle vara vinnare med Hillary Clinton som president. Jag ökade försiktigt i Atlas Copco och Illinois Tool Works, som jag bedömde skulle haft mest att vinna på en frihandelsvänlig president. Jag gick också in med en liten post i mexikanska Femsa, som producerar för Coca Cola i Mexiko och stora delar av Latinamerika, och dessutom driver bl.a. en detaljhandelskedja. Har länge tittat på företaget, vars kurs hållits tillbaka av rädslan för en seger för Donald Trump. Så här i efterhand var det såklart inte någon klok investering på kort sikt, aktien och den mexikanska peson har fortsatt att falla. Har i det läget ökat något, eftersom jag är övertygad om att det är köpläge i en långsiktigt bra investering. Det kommer för övrigt en genomgång av företaget framöver.

Med pengar från försäljningen av Peab har jag senare också ökat försiktigt i Andrew Peller och CanaDream. Sedan jag kommenterade innehavet senast har jag också fortsatt att öka i Starbucks, HDFC Bank, och i möbeltillverkaren Flexsteel. Det sistnämnda företaget lämnade en relativt svag rapport, men föll oproportionellt mycket. Återhämtning efter Trumps seger är dock fantastisk, och aktien handlas nu högre än precis före kvartalsrapporten.

Sist men inte minst, jag har köpt ett mikrolitet innehav i Pacific safety products. Företaget som jag lovade att köpa in mig i om Trump vann valet. Och det gjorde han ju... Faktum är att aktien stigit runt 10 % sedan dess. Innehavet ligger för övrigt i en aktiedepå utanför "portföljen". Hög risk är orsaken.

Passar också på att lansera en nyhet i bloggen. Från och med nu finns en sida där jag kontinuerligt sammanfattar status för företagen (”status” i menyraden), med en kort kommentar till den senaste rapporten. Än så länge saknas de svenska innehaven, men de kommer.

6 kommentarer:

  1. Mexikanskt låter intressant. Borde finnas gott om bolag som i och med pesofallet handlas till rea. Har CEMEX och lite bank på bevakningslistan sedan tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, det lär finnas mer intressant där. Cemex ska jag kolla in. Det fina med Femsa annars är att de inte är beroende av handel med USA. De har sina affärer i Mexiko, och mot övriga Latinamerika. De borde rimligen klara sig även med i värsta fall ett upprivet Nafta.

      Radera
  2. Jag ägde också PEAB under samma period. Om jag minns rätt fick jag en 80% avkastning (exklusive utdelning). Ganska bra för den relativt korta perioden man ägde aktien. Sålde också p.g.a. enligt mig den för höga värderingen.

    MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att få bekräftat att fler tänker lika! :-)

      Radera
  3. Låter som kloka affärer! Min vana trogen vill jag tipsa om ett bolag Budimex. Inte så mexikanskt som det låter utan typ Polens Skanska, med bättre nyckeltal. Kom att tänka på det när bygg och Mexiko var på tapeten :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Haha, ska kolla in. Något med bygg ska nog in i portföljen igen vad det lider :-)

      Radera