söndag 1 januari 2017

Portföljen 2016: +24 %


Ja, har ju redan reflekterat kring året som gått och det som kommer. Men utvecklingen i siffror ska ju så klart också redovisas! Totalt landade jag på en uppgång på drygt 24 %, inklusive utdelningar och valutaförändringar. Valutaförändringar för mina nuvarande direktnoterade aktier i USA och Kanada står för ungefär 4 % av uppgången.Tittar man på de enskilda innehaven så är Andrew Peller utan tvekan årets vinnare.

För de aktier jag köpt under året (markerade med *) har jag jämfört med kursen vid första inköp. Allt är exkl. valutaförändringar och utdelning. För ADR har jag tittat på utvecklingen i lokal valuta. Värt att notera är att bara fem företag finns kvar sedan förra året.

Andrew Peller (CA), +71 %
Flextsteel ind. (US), +48 %*
Illinois Tool Works (US), +32 %
Atlas Copco (SE), +27 %
CanaDream (CA), +14 %*
Imvescor (CA), +13*
Cloetta (SE), +5 %*
HDFC bank (IN), 0
Starbucks (US), -3 %*
Infosys (IN), -6 %
Vina Concha y Toro (Chile), -7 %*
Stella Jones (CA), -8 %*
Femsa (MX), -11 %*

Hur gick det för dig?

6 kommentarer:

  1. Grattis, jag gjorde något liknande - http://www.gustavrydergard.se/2016/12/31/aterblick-2016-mitt-borsar/ - ... Kul att du har infosys i portföljen. Har dem och ICICI på bevakningslistan sedan länge. Skulle gärna ha båda som exponering mot Indien men det saknas 20-30% nedgång i priserna för att jag skall tycka att det är värt att börja gå in där. Vill ha en bra kudde som kompensation för sämre överblick och koll (Indien är inte direkt hemmaplan). Ska tugga igenom vad du sagt om Infosys nu. God fortsättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och ditt år var inte heller så tokigt.

      Ja har Infosys sedan ett tag. Ett på många sätt imponerande företag; fantastisk historik, otroliga finanser (ingen skuldsättning osv). Dock tycker jag att företaget är svårvärderat. Hur ser företagets konkurrensfördelar ut? Hänger man med i teknikutvecklingen? Det kan mycket väl vara ett köpläge, men jag velar, som du kan se i andra inlägg... Hur ser du på saken?

      ICICI har jag också tittat på, men valde HDFC bank. Skrämdes av att man (liksom många indiska banker) har tveksam kvalitet på krediterna. Valde därför HDFC som ju är betydligt dyrare, men har en kvalitet som är svårslagen.

      Kul att du kikade in på bloggen! God fortsättning!

      Radera
  2. Själv nådde jag upp till ca 7%. Är tvungen att hålla mycket kontanter som inte ger någon avkastning alls. Fast så här är det här i livet. Alla kan inte komma fram till Samarkand.

    Keep up the good work

    Lars

    SvaraRadera
  3. Grattis! Modigt att investera så brett. Själv saknar jag fortfarande kunskap och mod att köpa utanför Sverige. Inspirerande med så stora vinster!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Men på sätt och vis tror jag att jag minskar risken genom att investera brett. Olika marknader, olika valutor osv. Men visst, det krävs mer i bevakning.

      Radera