fredag 29 december 2023

Portföljrapport - strax före nyår


Ingen uppdatering av portföljen sen i maj, så verkligen dags! Och de sista börserna har stängt och snart har vi också årets utveckling. Men vi väntar med den obligatoriska sammanfattningen av året till nyårsafton, för det behöver också räknas lite och göras ett par grafer. Och nej det är inget kanonår, och framför allt har den exotiska portföljen inte hängt med i höstens race. Valutan har också tyngt med en allt starkare krona. Men mer om det om ett par dagar som sagt. 

Tänkte nu fokusera på det som har hänt i portföljen:

Köpt/ökat: 

Stemmer Imaging (DE), nytt. Tyskt litet teknikbolag som bygger system inom Machine Vision Technology, dvs system som med hjälp av kameror och mjukvara analyserar t ex avvikelser för ett produktionsflöde. Bolaget är största aktör i Europa. Värde och potential för tillväxt tyckte jag mig se, och bolaget är värt ett eget inlägg framöver.

Karoooo (ZA/SG), nytt. Tracking av fordon med större delen av omsättningen i Sydafrika, men med växande verksamhet i Asien. Här finns det mycket matnyttigt att läsa hos Gustav/aktieblogg. Ett teknikbolag som passar bra in i portföljen, och jag har svårt att se bättre SaaS-bolag sett till värdering, skalbarhet och portföljens principer. 

Concepcion (PH), nytt, som är störst i Filippinerna på AC, och också säljer/tillverkar bl a kylskåp. Efter några fantastiska år före pandemin har man inte fullt ut kommit tillbaka, men värderingen är i mina ögon bra och momentumet positivt. Jag köpte under sommaren. Se också inlägg.

Argent Industrial (ZA). Sydafrikanskt litet industrikonglomerat med stora delar av omsättningen utanför Sydafrika, framför allt i UK. Stark utveckling, i kombination med att man värderas som ett sydafrikanskt bolag (under p/e 5) trots att man faktiskt till stor del inte är det. Här ökade jag lite under hösten.

RFM Corp (PH). Dominerande inom glass i Filippinerna (joint venture med Unilever) och även stora inom bl a pasta. Här har jag fortsatt att öka efter en klar förbättring i Q2 och en riktigt bra rapport i Q3. Samtidigt som bolaget kursmässigt står helt stilla och att man nu handlas klart under eget kapital.

Sist men inte minst har jag köpt in mig i ett litet bolag i Singapore, med fantastisk lönsamhet och, tror jag, stor potential. Men jag håller lite på det.

Sålt/minskat:

Integrated Diagnostics (EG), sålt. Egyptiskt bolag som utför medicinsk diagnostik. Fantastiska marknadsandelar och ett mycket starkt bolag. Men här blev det politiska och i synnerhet valutan en för stor börda. Jag sålde trots att jag tror på bolaget, men på kort sikt är de politiska riskerna för stora. 

Straco (SG), sålt. Etablerat i Singapore, men med huvuddelen av verksamheten i Kina, där man driver flera nöjesanläggningar, och framför allt ett akvarium i Shanghai. Trots tider som under och efter pandemin borde inneburit köptillfällen så har man inte köpt något på länge. Sålde pga av för stor Kina -exponering och med fundering om det finns någon sko som klämmer. Och dessutom börjar deras kontraktstider i Kina att gå mot sitt slut.

Scandbook (SE), sålt, tryckeribolag med större delen av verksamheten i Litauen numera, fick lämna portföljen under hösten. Det blev tydligt att bolaget var mycket mer sårbart på sista raden än jag trott. Kan sammanfattas med: för känsligt för svängningar i råvarupris. Jag ser bättre alternativ för pengarna och sålde allt efter ett par svaga rapporter, som jag dessutom tyckte saknade tillräckligt goda förklaringar till den svaga utvecklingen.

MHM Automation (NZ), sålt. Årets grej i portföljen vilket jag redan skrivit om. Över 100 % gav den mig efter ett bud och över 1,5 år. Gjorde lite mitt år. Men mer om det om ett par dagar.

Delfi (SG/ID), choklad, framför allt i Indonesien där man leder marknaden klart. Bolaget har varit lite av ett lok i portföljen en tid, men efter en mycket stark utveckling är det tydligt att man nu bromsar in. Jag sålde av närmare hälften under hösten, men ser fortfarande potential i det lite längre perspektivet, och räknar med att fortsätta ligga kvar.

Sist men inte minst, kassan är 8-9 %, så det finns utrymme för nya case och ökningar framöver. 

Mer inom kort, och tankar inför kommande år!

4 kommentarer:

  1. Kloka förändringar och stort grattis till MHM! Hoppas du hittar bra användning för kassan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar! Ja MHM var utan konkurrens årets roligaste händelse i portföljen. Tror också att ändringarna har varit rätt, men borde ha minskat i Arwana också i början av året. Lite med den lärdomen jag minskade i Delfi, när man började se tecken på avmattning.

      Radera
  2. Kul med MHM :-). Jag hoppas det har gått bra för jag har ingen känsla för hur det gått för bolagen.

    God jul och gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :-) Ja MHM var riktigt trevligt. Annars kan man väl säga att året var sådär, men att bolagen generellt gått bättre än vad börskurserna visar. Det ser man t ex på utdelningarna som ökat kraftigt. Siffror och fler funderingar imorgon! Gott nytt år!

      Radera