lördag 19 oktober 2019

Så här letar jag bolag - och vad ska jag göra utan Morningstar?


Livskris kan låta förmätet i sammanhanget. Men för profilen Framtidinvesteringen, i rollen som fritidsinvesterare, är det precis så det är. Jag har sedan jag började med nuvarande strategi för sådär 4 år sedan, konsekvent använt mig av Morningstars öppna och (oftast) tillförlitliga data, med 10 års historik på omsättning, vinstmått och många finansiella nyckeltal som ROA och ROE. Och inte minst, med siffror för alla de marknade jag tittar på! För mitt lite okonventionella upplägg, där jag (ofta) går igenom listor från A-Z, är det här underlaget helt nödvändigt.

Så här ser min analysprocess i stort ut:

1. Sorterar bort branscher jag inte är intresserad av. Ibland framgår det av listan jag använder, ibland krävs sökning. Är det ok mot kriterierna, går jag vidare och tittar på det finansiella. 

2. Börjar med den här bilden. Tittar på omsättningens utveckling, marginalerna, lönsamheten mm. Ser den långsiktiga utvecklingen stark eller i alla fall stabil ut är det första check. Redan här kan man se om bolaget är cykliskt, och få en känsla för konkurrensfördelarna genom bolagets lönsamhet (ROA och ROE). 

3. Jag tittar på värderingen, som p/e och p/b. Om ok i förhållande till (1) och (2) går jag på femårig utveckling för kassaflöde och balansräkning.  Hur ser skuldsättningen ut? Klarar kassaflödet att betala tillväxten och andra investeringar? Är utdelningen hållbar sett till kassaflödet? Är några av de centrala frågorna. Är det check också här...

4. ...blir det djupdykning i bransch och marknad, trender, läsa årsredovisning, titta på ägarstruktur, etc. Bollar ofta av med andra bloggare, t ex Gustav. Skulle gissa att åtminstone 90 % av de bolag som klarat steg 1-3 faller bort här.

Så här vill jag fortsätta att jobba, men Morningstar ger mig inte längre det underlag jag behöver. Inte ens om jag betalar, tror jag. Alternativ som GuruFocus är på tok för dyra. Börsdata täcker inte alla marknader jag jobbar på. Har letat och letat men jag hittar inte det jag behöver. 

Någon som kan hjälpa? 

13 kommentarer:

  1. Intressant att få ta del av din investeringsprocess!

    Jag tycker att 4-traders räcker långt för min del då de visar 3 år bakåt såväl som framåt. Extra plus för visualisering av marginalutvecklingen bland annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Nej jag tycker ju inte att tre år räcker. Vill ha 10 år för att se stabiliteten, hur man klarat olika påfrestningar (som finanskrisen) osv.

      Radera
  2. Tack för du delar med dig av tillvägagångssättet. Använder själv morningstar för liknande analyser. Kollar på ökad försäljning/omsättning och marginalerna.

    Det räcker gott för mig med en 10-årig tillbakablick. Vad mer än det behöver du? Likt Stefan använder jag marketscreener.com(f.d 4-traders) för att se prognosen samt analytikernas konsensus.

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja 10 år räcker alldeles utmärkt, men kommer inte längre åt sidorna ovan. Betalar du, och kommer åt motsvarande info i "nya" Morningstar?

      Radera
    2. Betalar inget men verkar ändå komma åt 10-års historiken. Får dock en popup med join now, men den stänger jag bara och så är jag inne.


      Ex:
      https://www.morningstar.com/stocks/xnas/txn/quote
      Key ratios -> Full key ratios data -> leder till https://financials.morningstar.com/ratios/r.html?t=0P000005EI&culture=en&platform=sal

      Radera
  3. Jag använder (sedan många år tillbaks) screener.co som kostar 25 USD i månaden. Väldigt kraftfull screener där man kan bygga sina egna nyckeltal och vyer, men inte så mycket fina grafer ifall man föredrar det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har testat den, och den är absolut bra. Inte graferna jag behöver, men vill åt samma överblick som jag fått på bilderna ovan. Och det får jag inte riktigt hos screener.co.

      Radera
  4. Min pojkvän gick upp med mig för 2 månader sedan, eftersom han kände att jag fuskade med honom med en manlig vän till mig, jag försökte allt jag kunde för att förklara för honom men han betalade döva öron, jag var känslomässigt förintad eftersom jag verkligen älskade honom tills Jag såg ett inlägg på internet om DR ISIKOLO, som hjälper människor att få tillbaka sin förlorade älskare, till att börja med tvivlade jag på om det var riktigt eftersom jag aldrig trodde på sådana saker men jag bestämde mig för att prova honom, jag kontaktade honom och han sa mig vad jag ska göra och jag gjorde det då han gjorde en Love spell för mig. Stavan för att återförena älskare är mycket enkel och han arbetar osjälviskt människor på samma sätt som han återställde mitt förhållande inom 48 timmar och min pojkvän ropade och tigger om kompensera mig igen, om du behöver hjälp för att reparera ditt förhållande eller äktenskapsproblem. Här är hans kontakt, WhatsApp/Viber honom på: +2348133261196, e-post honom (isikolosolutionhome@gmail.com).

    SvaraRadera
  5. DR EDO GÖR DET MÖJLIGT FÖR MIG ATT HAR MITT HUSBAND TILLBAKA
    Jag heter Anna Šime med namnet. Hälsningar till alla som läser detta vittnesbörd. Jag har blivit avvisad av min make efter tre (7) års äktenskap bara för att en annan kvinna hade en förtrollning på honom och han lämnade mig och barnet. en dag när jag läste via webben såg jag ett inlägg om hur denna stavagare på denna DR EDO har hjälpt en dam i hennes äktenskap med sin adress (edolovespelltemple@gmail.com), att få tillbaka sin man och jag gav honom ett svar på hans adress och han berättade för mig att en kvinna hade en stava på min man och han berättade för mig att han skulle hjälpa mig och inom två dagar kommer jag att få min man tillbaka. Jag trodde på honom och idag är jag glad att låta er alla veta att den här stavskärmaren har kraften att föra älskare tillbaka. för jag bor med min man. Tack för DR EDO. Hans e-post: (edolovespelltemple@gmail.com) du kan också ringa honom eller lägga till honom på WhatsApp: +2348159452497

    SvaraRadera
  6. Hej, jag är så upphetsad att mitt trasiga äktenskap har återställts och min make är tillbaka efter att han lämnade mig och våra två barn för en annan kvinna. Efter 8 års äktenskap har jag och min man varit i en gräl eller den andra tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera de smärta som plågar mitt hjärta, mitt hjärta fylldes av sorg och smärta eftersom jag verkligen var kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och önskar alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag sökte efter hjälp på nätet och jag stötte på en webbplats som föreslog att Dr Mohammed kan hjälpa till att få tillbaka ex snabbt . Så jag kände att jag skulle prova honom. Jag kontaktade honom och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det sedan gjorde han en (Love spell) för mig. 28 timmar senare ringde min man verkligen till mig och sa till mig att han saknar mig och barnen så mycket, så fantastiskt !! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med massor av kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för den smärta han orsakade mig och barnen. Sedan från och med den dagen var vårt äktenskap nu starkare än hur det var tidigare, allt tack vare Dr Mohammed. han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min berättelse på internet att Dr Mohammed verkliga och kraftfulla stavskärare som jag alltid kommer att be för att leva länge för att hjälpa sina barn i tidens problem, om du är här och du behöver din ex tillbaka eller din man flyttade till en annan kvinna, gråt inte längre, kontakta den här kraftfulla stavagern nu. Här är hans kontakt: Skicka e-post till honom på: monicaspiritualtemple@gmail.com, du kan också ringa honom eller lägga till honom på Whats-app: +2348134493948

    SvaraRadera
  7. Hej, jag är så upphetsad att mitt trasiga äktenskap har återställts och min make är tillbaka efter att han lämnade mig och våra två barn för en annan kvinna. Efter 8 års äktenskap har jag och min man varit i en gräl eller den andra tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera de smärta som plågar mitt hjärta, mitt hjärta fylldes av sorg och smärta eftersom jag verkligen var kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och önskar alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag sökte efter hjälp på nätet och jag stötte på en webbplats som föreslog att Dr Mohammed kan hjälpa till att få tillbaka ex snabbt . Så jag kände att jag skulle prova honom. Jag kontaktade honom och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det sedan gjorde han en (Love spell) för mig. 28 timmar senare ringde min man verkligen till mig och sa till mig att han saknar mig och barnen så mycket, så fantastiskt !! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med massor av kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för den smärta han orsakade mig och barnen. Sedan från och med den dagen var vårt äktenskap nu starkare än hur det var tidigare, allt tack vare Dr Mohammed. han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min berättelse på internet att Dr Mohammed verkliga och kraftfulla stavskärare som jag alltid kommer att be för att leva länge för att hjälpa sina barn i tidens problem, om du är här och du behöver din ex tillbaka eller din man flyttade till en annan kvinna, gråt inte längre, kontakta den här kraftfulla stavagern nu. Här är hans kontakt: Skicka e-post till honom på: monicaspiritualtemple@gmail.com, du kan också ringa honom eller lägga till honom på Whats-app: +2348134493948

    SvaraRadera
  8. I år har 2019 varit så lycklig för mig, för Gud har gett mig en anledning att leva lyckligt igen efter att ha blivit hjärtbruten i 3 månader när min man försummade mig och gick tillbaka till sin älskarinna. Jag led och gick igenom alla typer av känslomässiga tortyr för jag kunde inte få någon hjälp för att få min man tillbaka förrän jag fick en referens till DR EDO av min medarbetare som gav mig hennes fulla försäkring om honom att han kan vara till hjälp till mig. Jag kom i kontakt med DR EDO och jag lyssnade på hans ord och följde instruktionerna som jag gav av honom. Kan du tro att min man kom hem inom 12 till 16 timmar som sagt av honom och idag är mitt äktenskap återställt & jag är så tacksam, uppskattande och tacksam till Gud för att han använde DR EDO för att få min man tillbaka efter 3 månader av trasigt äktenskap. Finns det någon där ute som behöver komma tillbaka till hans eller hennes älskare eller behöver någon hjälp av något slag? Sedan föreslår jag att du kommer i kontakt med DR EDO nu via hans e-post: edolovespelltemple@gmail.com. du kan också ringa honom eller lägga till honom på WhatsApp: +2348159452497.

    SvaraRadera