lördag 5 oktober 2019

Portföljrapport: SCA får vänta, och kassan växer



Inte mycket har hänt i portföljen sedan jag uppdaterade senast för en månad sedan. Utvecklingen står och stampar kring +10 % och portföljen följer inte med index, vare sig upp eller ner. En större bred nedgång som förra hösten, skulle sannolikt vara relativt sett bäst för portföljen!

Koda ut. Som jag skrev i inlägget om möbeltillverkaren från Singapore för några veckor sedan, åkte bolaget snabbt ur portföljen. Jag köpte framför allt utifrån att bolaget med tillverkning i Vietnam och Malaysia skulle bli en vinnare på handelskriget. Den senaste rapporten var tydlig både i siffror och text att den bedömningen inte var rätt, och då var det bara att sälja. Pengarna ligger nu i kassan som är uppe i närmare 5 %. Och på den nivån ska den få ligga den närmaste tiden. 

Den "hemliga" Sydafrikanen heter Bell Equipment, och tillverkar tyngre schaktmaskiner, och framför allt dominerar man Sydafrika. Värderingen är extremt låg, man visar en fin tillväxt, samtidigt som man också har en mycket intressant ägarbild. Men mer om bolaget om några veckor. 

Ökning i SCA får vänta. Jag tittar som alltid på de innehav som ligger under min spärr på 4 %.  Sca har stigit kraftigt sedan jag gjorde min större ökning i juni. Rapporten för Q2 var ok men inte mer. Jag behöver gräva mer i bolaget, och det får bli efter Q3-rapporten. Den sydafrikanska antenntillverkaren Alaris Holdings kom med en fin rapport, men börsen har inte reagerat positivt. Jag är sugen på att öka, men samtidigt tveksam till mer Sydafrika, även om bara en bråkdel av försäljningen finns där. Dessutom är det den finländska delen av bolaget som går starkast. 

Just nu tittar jag på Londonbörsen. Jag vill  utöka min lista med intressanta bolag för läget att landet kraschar ut ur EU. Ja det som kallas en hård Brexit. Ett par intressanta kandidater har tillkommit. Jag tittar också på ett defensivt bolag från intressanta Egypten, som går att handla i London. Räkna med ett inlägg om det framöver. 

Annars brottas jag med att inte längre komma åt Morningstars användbara finansiella data. Mitt sätt att leta bolag bygger mycket på just den breda och långa statistik som gått att komma åt hos Morningstar, gratis. Men mer om också det i ett kommande inlägg.

Det här var inlägg 199 - nästa vecka firar jag 200. Läge att fira och titta tillbaka!

6 kommentarer:

  1. Kloka beslut, rätt att sälja Koda och sydafrikanen ser spännande ut!

    SvaraRadera
  2. TILGÆNGELIGE LÅN

    Har du brug for personligt, kontantlån, usikret lån, få usikret arbejdskapital? Vi har skræddersyet låneprogrammer For enhver profil skal du bruge et lån i dag for at tilfredsstille dine forretningsbehov.

    Operation;

    Hurtigt og enkelt lån
    Hurtig ansøgningsproces
    Godkendelser inden for 24-72 timer
    Valgfrit gebyrlån
    Finansiering på mindre end 5 dage


    LÅNSTJENESTER TILGÆNGELIG INKLUDERER:
    ================================
    * Personlige lån.
    * Forretningsmæssige lån.
    * Investeringslån.
    * Forretningsudvidelseslån.
    * Lån med hårde penge
    * Byggelån.
    * Kreditkortklareringslån
    * Gældskonsolideringslån

    Vi tilbyder finansiel rådgivning til kunder, virksomheder, der søger finansiering af gæld / lån og søger arbejdskapital for at starte en ny virksomhed eller for at udvide eksisterende forretning.

    Interesserede parter, bedes du kontakte os for yderligere information via

    Post; Howardfinancialaid@yahoo.com
    Whatsapp: +1 (573) 279-4038
    Firmaets adresse: West Ave, Hawthorne, CA.

    SvaraRadera
  3. God dag

    Behöver du ett lån för alla ändamål? Har du ett ekonomiskt problem? Bridge Finance garanteras genom att tillhandahålla finansiella tjänster till kunder med en förmånlig räntesats. Våra lån är enkla och snabba. Kontakta oss idag för att få det lån du behöver. Vi kan matcha alla lån med en ränta på 2% till din budget. Om du är intresserad, vänligen kontakta oss omedelbart via (adrianbay0008@gmail.com)

    SvaraRadera
  4. Jag är Saara Kemi, en privat långivare som ger desperat olika lån till hela världen med en ränta på 3%, om du är intresserad vänligen kontakta mig via e-post: / Whatsap: +48732104354

    SvaraRadera
  5. Jeg er her for å dele mitt vitnesbyrd om hva et godt pålitelig låneselskap gjorde for meg. Jeg heter Nikita Tanya, fra russisk, og jeg er en nydelig mor til 3 barn. Jeg mistet midlene mine på å prøve å få et lån. Det var så vanskelig for meg og barna mine. Jeg gikk online for å søke om lånassistanse. tapte til en trofast dag da jeg møtte denne vennen av meg som nylig sikret meg et lån fra Le_Meridian Funding Service. Hun introduserte meg for dette ærlige låneselskapet som hjalp meg med å få et lån i løpet av fem virkedager, jeg vil for alltid være takknemlig overfor Benjamin, for å hjelpe meg med å komme meg igjen. Du kan kontakte Mr Benjamin via e-post: lfdsloans@lemeridianfds.com, de vet ikke at jeg gjør dette for dem, men jeg må bare gjøre det fordi det er mange mennesker der ute som trenger låneassistanse. kom til dette selskapet og bli lagret. WhatsApp: (+ 1 989-394-3740)

    SvaraRadera