lördag 14 december 2019

Portföljrapport: flera köp, och SCA står på tur


Relativ stiltje i portföljen, och med +17 % hittills i år är chansen att slå  Stockholmsbörsen (SIX portfolioindex) borta sedan länge. Men jag är i det stora hela nöjd med de rapporter som strömmar in, om man bortser från sydafrikanska Bell Equipment som nyligen vinstvarnade. På den positiva sidan såg det riktigt bra ut för båda mina mjölkbolag A2 och Kri Kri. Jag försöker uppdatera under ”status innehav” allteftersom jag hinner djupdyka i rapporterna.

Men, det har hänt mycket i portföljen sedan senast, med flera ökningar i befintliga innehav:
  • A2 milk. Såg positiva signaler komma inför den senaste resultatuppdateringen, och ökade bara ett par dagar före. Ovanligt bra tajming! Efter det har VD avgått, men jag är inte säker på att det var dåligt, och aktien har inte tagit så mycket stryk. Hon verkade inte haft full fokus.
  • Delfi. Chokladtillverkaren Delfi som jag skrev om för några veckor sedan har ökats på i ett par omgångar, och jag utesluter inte att det kommer någon ökning till. Det ser riktigt fint ut, men kursen står och stampar.
  • Micro Mechanics. Den senaste rapporten innehöll positiva tecken, och till nästa år räknar man med ökad orderingång. Bibehållen (hög) utdelning talar för att de tror på sin sak. 
  • Kri Kri milk. Lämnade en riktigt stark rapport men kursen har knappt rör sig knappt.
Har också ökat svagt i Vitreous Glass. Inget är sålt, så kassan har krympt lite och ligger nu på 2-3 %.

SCA står på tur. SCA börskurs har fallit tillbaka cirka 10 % den senaste månaden, och bolagets totala värdering är nere i 65-66 miljarder kronor. Det är ungefär lika mycket som hela skogsinnehavet efter det att man vi årsskiftet skriver upp värdet med ungefär det dubbla. Resten av bolaget, fabriker osv får man alltså gratis! Jag kallar det för (oexotisk) värdeinvestering, och ökar till 4 % i veckan som kommer!

Efter det funderar jag på en ökning i Straco, som driver akvarier mm i Kina och Singapore. Bolaget har utvecklats till det minsta innehavet, genom utspädning och sjunkande aktiekurs. Jag tror fortsatt att det finns fin potential i bolaget, även om utvecklingen på senare tid inte varit fantastisk. Ett handelsavtal mellan Kina och USA skulle dessutom kunna bättra på utvecklingen.

Tittar i Storbritannien. Turbulenta tider i Storbritannien, och att de politiska förutsättningar efter valet är mer förutsägbara, lär inte innebära att den skumpiga resan är över. Nu kommer man att lämna EU den 31 jan, men sen vidtar förhandlingar om handelsavtal. Jag tror på att det kan komma goda köptider framöver. Ett par tre intressant bolag är under luppen och de kommer såklart uppmärksammas på bloggen. 

Så ja, det var (nästan) 2019. Nu tar jag jullov och återkommer med en nyårsammanfattning om ett par veckor.

Tills dess tillönskas en riktigt 

God Jul!

9 kommentarer:

  1. Mycket fin portfölj. Noterar att A2 är största innehavet här med!

    Delfi är under övervägande, liksom att öka i Kri-Kri. Däremot är jag inte lika nära SCA. Straco finns mycket värde i, men jag undrar om inte momentum i verksamheten och konkurrenssituationen är bättre i andra bolag?

    Tittar också på UK, och då är det ännu mer Somero (har ökat!) samt RA international, men finns mycket mer att undersöka.

    God jul och vi hörs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja A2 där igen! Både ökning och uppgång bakom det. Men planen är att Italtile ska dit igen. I mina ögon det starkaste av bolaget i portföljen.

      Straco ser jag i första hand som ett värdevcase. Investeras den gigantiska kassan lika bra som tidigare investeringar kommer den här aktien att dra. Helt övertygad! Men man kan såklart få vänta...

      Londonbörsen har en hel del kul bolag!

      God jul, hörs!

      Radera
  2. God jul när det är dags ��

    Tack för dina fina analyser.
    Den senaste tiden har jag köpt BWP och APA på den australiensiska borsen.

    Nästa vecka kommer jag troligtvis att slå till med Wesfarmers. De äger Bunnings som är ett byggvaruhus som har något av en moat när det gäller deras storlek och möjlighet att pressa priser. Jag gillar även deras kmart och target verksamheter.

    Sen gillar jag Bapcor också på samma lista.

    Har det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack, kul att höra!

      Snabbtitt: Wesfarmers och Bepcor ser mest intressanta ut tycker jag. BWP för mycket oljeindustri i mina ögon, och APA har alldeles för hög skuldsättning. Australien är ett bra ställe, liksom Nya Zeeland!

      Ha det, och god jul!

      Radera
    2. Hej igen!
      Jag menade BWP trust på ASX. De äger Bunnings fastigheter.
      http://www.bwptrust.com.au/

      Ha det!

      Radera
  3. Fin portfölj som jag får fortsätta att studera över julledigheten.

    God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, och detsamma! Och himla kul att du börjat handla bredare, en ny värld öppnar sig!

      God jul!

      Radera
  4. SCA är största innehavet i min portfölj. Gillar bolaget starkt.

    SvaraRadera