söndag 4 mars 2018

Portföljuppdatering - Peller ut, asiatisk turism och högutdelare in


Tiden rusar och har inte uppdaterat om portföljen sedan i januari. Och en hel del har hänt. Tyvärr innebär det också att kassan har krympt, till bara drygt 3 %, men min tanke är den med nytt kapital ska växa till åtminstone 5 %.

Sålt Peller, köpt hemlighet. I december minskade jag i Andrew Peller, och i januari släppte jag innehavet helt och hållet. Med drygt 2 år i portföljen var det ett av mina äldsta innehav (slaget bara av HDFC Bank, med några dagar). Jag har hela hösten tvekat över aktien som dragit iväg väl mycket på förvärv av tre små men dyra vinbolag. Och det har stört mig att köpen gjorts med lånade pengar. Inklusive utdelningar gick jag +80 %. Istället har jag köpt in mig i den kanadensiska högutdelare jag hintade om i den förra portföljuppdateringen. Den förblir dock en hemlighet en stund till. Men jag lovar, den krossar både Peller och de flesta högutdelare!

Köpt turistbolaget Straco. Har köpt in mig i det i Singapore baserade turistbolaget Straco, med anläggningar även i Kina. Phantas har gjort en riktigt bra genomgång av bolaget, som klockrent stämmer mot mina kriterier; ingen nettoskuld, stor kassa, rimlig värdering, fina tillväxtmöjligheter, och inte minst en klok och mycket eftertänksam huvudägare och VD. Det här blev för övrigt det första köp jag gjorde via SEB,  istället för via Avanza. Med ett maxcourtage på knappt hälften hade jag svårt att låta bli.

Småökningar. Har följt min plan att öka i mexikanska Femsa som utvecklas stabilt, men vars kurs nog hålls tillbaka av Donald Trumps fientliga retorik mot landet. Samtidigt har företaget ingen försäljning i USA. Passade för övrigt på att köpa under de turbulenta dagarna i februari. Jag funderar fortfarande på ökning i mexikanska majsbröds/mjöltillverkaren Gruma, som kommit ner på attraktiva nivåer. Jag har annars ökat svagt i StellanJones, som producerar framför allt järnvägsslipers och elstolpar. Här säljer huvudägaren av en större post, vilket tryckt ner kursen en aning. Och så har jag åter ökat svagt i HDFC bank. Framöver blir det ökningar så att (nästan) alla innehav kommer upp över 4 %. 

För många innehav. Just nu finns 18 innehav i portföljen. Det är i alla fall ett par för mycket. Ser dock ingen självklar kandidat att plocka bort. Kanske skulle jag fokusera de kanadensiska. Men vilken ska bort i så fall? 

Vad tittar jag på? Tycker att det är riktigt svårt att hitta bra case just nu. Och dessutom är tiden för tillfället rätt så begränsad. Så räkna inte med så många nya case den närmaste tiden... 

Vad säger du om portföljen?

4 kommentarer:

  1. Hej, portföljen är mycket intressant och diversifierad på flera marknader och branscher. Antal bolag tycker jag är ok och man minskar inte risken så mycket med mer fler innehav än 18.

    Jag visste inte att man kunde handla på marknader i Asien via storbankerna. Vilket courtage var det hos SEB? Vet du ungefär vilka fler tillväxtmarknader som som går att handla på? Gick det endast att handla på vanlig aktiedepå eller även på ISK?
    Mvh Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej för diversifieringen gör det ingen större skillnad, mest att man ska hinna följa alla bolagen.

      Courtaget startar på 350 kr, sänkte från 650 (tror jag) vid årsskiftet. De klarar det mesta som Avanza gör; Singapore (som sagt), Fillipinerna, Hong Kong, Tokyo har jag uppfattat, sen är jag osäker. Dock ej Indonesien. Även Australien, Nya Zeeland, Sydafrika. Dock ej Isk, bara vanlig aktiedepå..

      Radera
  2. Mycket fin portfölj. Som du är inne på är det en hel del bolag, men verkligen svårt att säga att något ska bort, förutom Peller. För egen del hade jag nog inte känt mig tvungen att äga banker, eftersom de mer och mer kan bli en "commodity" och saker kan ändras snabbt. Men du äger ju de mest spännande bankerna i världen där tillväxt kommer naturligt när fler ska in i banksystemet. Svårt som sagt, och då är väl portföljen satt :-)

    SvaraRadera
  3. En riktigt bra och intressant portfölj!
    Tänker på både Stella Jones och Bramon Brick, jag vet att du har skrivit om dem tidigare men skulle du kunna göra en uppdatering? Vad ser du för tillväxt i dessa två?
    Ser fram emot avslöjandet av ditt hemliga köp!;)

    SvaraRadera