fredag 4 mars 2022

Portföljrapport februari


Inte helt lätt att sammanfatta den här månaden. Och framför allt blev den inte som jag hade trott. Jag tillhörde dem som inte trodde att Putin skulle gå fram på det här sättet. 

Sett till portföljen har det dock hänt väldigt lite, både vad gäller innehav och utveckling. När februari stängde i måndags låg jag +2 % och +18 % mot SIX Portfolio index, som jag jämför mig med för att ha lite koll på hur strategin står sig mot indexinvestering här hemma. 

Lite hjälpt av valuta ska erkännas och  tittar man på de bolag som har exponering mot Östeuropa så har framför allt grekiska Sarantis (hygien- och renhållningsproukter) tagit lite stryk. Med 10-15 % av omsättningen i Ukraina lär kriget synas i deras bokföring framöver. 

Tittar man på rapporter så är det rätt få såhär långt. Men ett bolag som toppinnehavet sydafrikanska Italtile levererar stabilt och höjer utdelningen igen. 

Sålt. I januari köpte jag en liten provpost i Food Empire med huvudkontor och notering i Singapore, men med en stor del av sin försäljningen (huvudsakligen kaffe) i Ryssland och grannländer. Stänga ner Ryssland från SWIFT osv kan bli jobbigt och den typen av risktagande hör inte hemma i min portfölj. Men ett intressant bolag för framtiden.

Annars är det lugnt i portföljen och och jag håller en kassa på ca 13 %. Ifall nedgången fortsätter är det trevligt att ha lite krigskassa! Och för tydlighetens skull, har inte tryckt på köpknappen en enda gång under februari.

Hur tänker jag nu, vad gör jag nu?
Svårt och jag kommer vara mycket försiktig med att köpa på dippen i de bolag som finns i krigets geografiska närhet. Sen får jag erkänna att det börjar se attraktivt ut i bolag som Sarantis (GR) och litauiska kremeringsbolaget K2. Men det kan skaka mycket framöver och den exotiska tyngdpunkten känns mycket rätt. 

Min efterforskning i Japan har förövrigt legat lite på is under februari men de kommer att återupptas. Och inläggen om de japanska bolagen är på gång.

1 kommentar:

  1. Grymt! Hur tänker du göra med kassan? Fler bolag (Japanska) eller ökningar? Beror på vad du hittar?

    SvaraRadera