lördag 2 maj 2020

En tjuvtitt på portföljen


Jag hade den här helgen tänkt skriva om Kina och varför jag inte investerar i bolag där, vilket i grunden handlar om de tveksamheter man ofta kunnat se i kinesisk bokföring. Den här tanken föddes efter en del diskussioner på Twitter i veckan, och att jag tänker att jag behöver vara mer välgrundad i frågan. Min research ledde mig dock in på att titta på mer än Kina, men mer om det inom någon eller ett par veckor. Det blir ett lite mer genomarbetat inlägg på temat.

Passar istället på att vara lite olydig såhär i coronatider och visar upp min portfölj för första gången på några månader. Kommer inte ske regelbundet, och jag kommer inte att kommentera förändringarna (som kanske några av er ändå kan se?), men tänker att det ändå kan vara av värde? Inga nya innehav har kommit till under coronakrisen (förutom Texas Roadhouse som åkte ut). Några av bolagen har jag inte skrivit om. Där finns det ofärdiga inlägg på kö, men coronakrisen har fått mig att skriva om lite annat. 

Just nu ligger jag rätt lågt och håller mig till min coronastrategi. Nedgången som tog lite fart i Nordamerika när vi i Europa var ute och viftade med röda flaggor (eller inte...) kanske är en början på den nedgång jag väntar lite på? Därför håller jag kassan stor (18 %). Jag är som jag skrev för ett par veckor sedan, helt övertygad om att marknaden är alltför optimistisk. Att allt ska vara återställt i slutet av hösten, som marknaden verkat räkna med, kommer helt enkelt inte att hända. Det är en svår tid, och detta kommer att ta tid. Och vi som investerare kommer att få vänja oss vid en längre tid som är extra svårförutsägbar.  En tid där det kommer vara lätt att trampa ordentligt fel, men där det också går att lägga grunden för en fin framtidsinvestering ...

Jag funderar också på en post corona-strategi. Det kommer ett inlägg på temat, men i korta drag tänker jag mig att det är min ordinarie strategi, uppdaterad med ännu högre krav på en stark balansräkning. En tanke är också att öka på med några innehav, och då särskilt fokusera på riktigt defensiva bolag. Men post corona ligger som sagt en bit bort, och just nu håller jag mig hårt till coronastrategin.

Vad säger du om min portfölj?



5 kommentarer:

  1. Det är flera bolag jag inte känner igen trots att jag läser inläggen varje helg så jag måste ha slarvat, ska bli kul att titta närmare på det.

    I övrigt tycker jag det är lustigt att vi har nästan samma storleksfördelning och antal bolag i portföljen. Har du ökat i Kri Kri eller har en vuxit på bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer - tre bolag som inte är presenterade. Har blivit så mycket annat jag velat skriva om, så har inte blivit tillfälle. Tänker att blir något nästa vecka. Något du är mer nyfiken på?

      Vad lustigt! Ja Kri Kri har jag ökat i, dippade rätt ordentligt i mars.

      Radera
  2. Hej, intressant portfölj. Jag har själv viss kassa och hoppas/tror på mer nedgång (På dessa nivåer köper jag inte mer). Är Uni-Charm Indonesia ett dotterbolag till japanska Unicharm?
    Mvh Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack! Nej den är väl inte helt mainstream. Och kassan tänker jag kan komma till användning framöver...

      Det stämmer, det är Unicharms dotterbolag som de noterade i Indonesien i slutet av 2019. Är störst på blöjor i landet. Inlägg kommer!

      Radera
  3. Du har en spännande och inspirerande portfölj! Roligt att se något som är bortom de vanliga folkaktierna. Vitreous Glass är enda innehavet vi har gemensamt.

    SvaraRadera