söndag 10 februari 2019

Portföljuppdatering: nu får kassan växa


Dags för en ny portföljrapport. Sedan senast har jag gjort ett par transaktioner, och samtidigt har jag låtit kassan växa. Just nu ligger den på cirka 5 %, och där ska den minst ligga i närtid. Det finns helt klart risker för en turbulent tid. Brexit närmar sig, och ännu finns ingen överenskommelse på plats. Och USA och Kina måste lösa sitt handelskrig. 

Det som hänt sedan senast:

Brasserie Cameroun har lämnat, och det var ju planerat sedan en tid. Innehavet krympte till bara drygt 2 %, både genom nedgång, och därför att portföljen idag är större än för ett år sedan. Bolaget utsätts återkommande för påfrestningar från politiken i Kamerun, när den formella delen av ekonomi är lätt att beskatta. Regleringar verkar dessutom hindra bolaget från att kompensera med prishöjningar. Även om utvecklingen i landet var positiv under 2018, och bolaget mycket väl kan ha gjort ett bra år, är förutsättningarna svårförutsägbara. Det blev ingen kanonaffär, men genom att vänta in handel i det tidvis lågt omsatta bolaget, lyckades jag i alla fall minimera förlusten till cirka -10 % inkl utdelning. 

Ökning i Italtile. Den sydafrikanske kakel- och badrumsdominanten imponerar stort på mig. När andra bolag går kräftgång och skyller på utvecklingen i landet, förväntar sig bolaget (uppdatering i januari) en tillväxt av vinsten per aktie med 12-15 % för juli-december. Bolaget dominerar både produktion och försäljning, med marknadsandelar på i storleksordningen 50-70 %, och den vertikala integreringen inkluderar att man dessutom hyr ut fastigheter till franschisetagare. I mina ögon är p/e 14-15 billigt för det här bolaget, och jag har ökat till 11-12 %. Bolaget är därmed mitt klart största innehav.

Shoprite, dags att sälja? Mitt nu minsta sydafrikanska innehav Shoprite har det tufft. Nytt IT-system och arbetskonflikt har gjort att man har haft problem med att få ut varor i butikerna. Samtidigt lider man av hyperinflation i Angola, bland annat. Olyckliga omständigheter ja, men man kan helt klart ifrågasätta ledningens prioriteringar. Är det värsta över, eller är frågorna kring ledningen tillräckliga för att sälja?

Vad tittar jag på? Jag tycker fortsatt att Indonesien borde få större utrymme i portföljen. Har dock inte fastnat för något av alternativen från min genomgång i höstas, och jag har fortsatt att gräva. Ett par alternativ har kommit till, men mer grävande krävs. Annars har jag en lista med både europeiska och asiatiska bolag som behöver analyseras djupare. Men än så länge är det inget som ligger riktigt nära köp. Annars överväger jag ökning i Straco, som jag skrev om för ett par veckor sedan. Och jag tänker hålla kassa på minst 5 %, som sagt. 

Vad tror du om portföljen och mina förändringar? Hur mycket kassa har du?

10 kommentarer:

  1. Min kassa växer eftersom jag ökade mycket vid nedgången under årets sista månader med belåning. Passar på att beta av lånen istället för att öka då jag redan har stor portföljandel i de flesta aktier jag vill ha det i. Strököper lite men två tredjedelar har gått till att minska från 10 procents belåning till 7,5 procent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett klokt upplägg! Man står alltid starkare med lite eller inga lån. Själv kör jag helt skuldfritt vad gäller portföljen. En princip, men har ju också sådana innehav som gör att det i huvudsak inte går.

      Radera
  2. Jag är investerad i aktier till 105 % totalt sett om man räknar med belåningen. Tycker att det i princip alltid finns något köpvärt bland mina 111 (!) innehav :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av fördelarna med många innehav :-) Men samtidigt kan det ju alltid uppstå bättre köplägen!

      Radera
  3. Rätt att sälja Brasseriet. Tycker Italtile är ett bättre bolag än Shoprite, mindre och starkare. Trots att inriktningen ”borde” vara mer cyklisk klarar de sig bättre. Har också köpt in dem, och kanske är det läge att sälja Shoprite?

    Indonesien kommer jag leta vidare i. Enligt min filosofi har jag hittat de som passar bäst (Ekadharma och Ultrajaya) men jag håller också utkik efter fler eller bättre bolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, och jag tror det enkla svaret är att Italtile har en moat som inte Shoprite har. Och nog dessutom en skickligare ledning.

      Ekadharma är klart attraktivt, Ultrajaya tycker jag har lite för hög prislapp sett till helheten.

      Radera
  4. Fin portfölj och intressant att Italtile blir ditt största! Funderar själv på dem nu. Min kassa blev runt 20% vid årskiftet men börjar nu minska igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, 20 % kassa är mycket...

      Tack! Ja Italtile imponerar starkt på mig. Att i det knepiga läge Sydafrika befinner sig, och i en bransch som inte uppenbart är oscyklisk, växa tvåsiffrigt är riktigt imponerande.

      Radera
  5. Mitt senaste investeringsuppslag föll igenom rätt hårt på priset som jag räknade fel på från början. Jag funderar dessutom på att satsa på ett eget bolag så för mig blir det kanske en eller två nyinvesteringar i år men i huvudsak kassabyggande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist... Men spännande med eget bolag! Skulle vara spännande att testa någon gång.

      Radera