söndag 19 augusti 2018

Portföljuppdatering - vad har hänt under sommaren?


Sommaruppehållet blev långt! Nästan två månader, med ett litet avbrott på mitten när jag inte kunde låta bli att skriva några rader om sommarheta bolag. Annars har det blivit mest sol, bad och avkoppling här hemma. Och emellanåt, jakt efter nya case! Och jag har fått jobba!

Men först, portföljen så som den ser ut just nu. Inget bolag har fått lämna portföljen, men två nya har kommit in. Det ena ett litet innovativt kanadensiskt bolag (som jag på allmän begäran) skriver om nästa vecka, det andra en förhållandevis liten schweizisk marknadsledare. Den och lite annat schweiziskt blir det också inlägg om framöver.

Tittar man på utvecklingen står portföljen och stampar. Precis som i slutet av juni ligger jag ett par procent plus. Bakom den stabiliteten döljer sig en hel del rörelse, såklart både uppåt och nedåt, men också ren volatilitet. Bland annat i handelskrigens spår. Ett annat sätt att beskriva utveckling är att Mexiko hållit portföljen uppe. 

Rapporterna har varit blandade, men de viktigaste återstår ännu, och kommer under de närmaste två veckorna. Jag uppdaterar under ”status innehav” så snart jag gått på djupet. 

Ska man säga något mer om letandet under sommaren började jag med att plöja Torontos lilla lista (Venture) från A-Z. Ett napp blev det där (som sagt), och kanske finns ytterligare ett att skriva om. Sedan fortsatte jag i Singapore, i förstå hand på jakt efter små fina industribolag. Där trodde jag först att jag hittat något riktigt intressant när jag fann den indiska, snabbväxande pigmenttillverkaren mm Meghmani. Tills jag förstod att företaget beslutat att avnotera i Singapore. (Det har man jobbat på i ett år sådär, och det verkar lättare sagt än gjort, men ändå.) Inspirerad av Indien gick jag sedan igenom indiska bolag i Luxemburg (och de är några), men utan framgång. Och tillslut landade jag på börsen i Schweiz som jag sedan plöjt på små fina marknadsledare. Och det finns några! 

Vad tittar jag efter nu? Inte så mycket faktiskt. Skriver på några inlägg om de bolag jag hittat, och lite annat. Sen funderar jag på att åter titta i Australien och Nya Zealand, och på min exponering mot Latinamerika. Och så skulle jag vilja banta portföljen med ett par innehav. 

Vad säger du om portföljen?

6 kommentarer:

  1. Skönt för oss läsare att ditt sommaruppehåll är över :-)

    Ser fram emot att läsa om de nya bolagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan! :-) Kul att höra! Alltid trevligt att läsa dina inlägg.

      Radera
  2. Ser också fram emot de nya, spännande! Synd på det Indiska bolaget där, men inget att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gustav! Och jag ser fram emot dina uppslag.

      Ja riktigt surt där med det indiska, men sånt är livet...

      Radera
  3. Kul att bloggen är igång igen och en av de givna som jag kommer följa på söndagar. Ser fram emot att få reda på dina "hemlisar" :-)

    SvaraRadera