fredag 1 januari 2021

Portföljen 2020: -5 %


Året är slut, börserna är stängda, och det är dags att sammanfatta året också i siffor! Sammantaget backade jag -5 % vilket såklart är uruselt när man ser alla rusande teknikportföljer! En tråkig slutsats är såklart att jag för andra året i rad inte slog SIX portfolio index :

2020 -5 %  mot +14,8 %
2019 +18 % mot +35,0 %
2018 -2 % mot -4,4 %
2017 + 19 % mot +9,7 %
2016 + 21 % mot +9,5 %

Men tänkte ändå ägna några rader till att problematisera och nyansera. 

Tittar man på de tre börser där jag sammantaget har mer än hälften av min portfölj och där också mina tre största innehav finns så har jag klart överpresterat alla dessa börser. Alla topp 3-innehaven har tydligt slagit sina respektive index, t ex. Obs att utvecklingen är i lokal valuta . 

Singapore (STI), -11,8 %
Micromechanics (9 % av portföljen), +46 %
Delfi (6 %), -30 %
Straco (5 %), -21 %

Johannesburg (all share), +4,1%
Italtile (14 % av portföljen), +13 %
Alaris Holdings (5 %), +9 %

Aten (generalindex), -11,8 %
Kri Kri milk (13 % av portföljen), +15 %

Till det får vi lägga att alla valutor i portföljen har tappat tydligt mot kronan; Sydafrikanska randen -16%, indonesisk rupien -13 %, USD -12 %, kanadadollarn -10 %, singaporedollarn -10 % för att nämna de värsta exemplen.

Tittar man på emerging marketsfonder, och jämför med de 95 som finns hos Avanza, har jag cirka 60 fonder framför mig. Dessa ofta indexnära fonder ligger dock generellt tungt i Kina och Taiwan  (ofta runt 50 %) som gått betydligt starkare än de börser där jag har min exponering. Jag slog dock SEB Emerging markets, som jag tidigare jämfört mig med. Swedbanks Robur small cap (som jag har några innehav gemensamt med!) gick också starkare, men även de ligger tungt i Taiwan. 

Nej, ska inte vända och vrida mer, inget superår och jag sammanfattar det med; jag har inte funnits på de marknader som dragit (framför allt Nasdaq), och inom de branscher som rusat (framför allt teknikteknik), och jag har haft en negativ valutaexponering som nog varit värre än emeringmarketsfonder i genomsnitt. Men jag är generellt nöjd med hur mina bolag presterat.

Vi satsar vidare - Gott Nytt börsår!

Fotnot. Beräkningen för utvecklingen är gjord med formel för tidsviktad avkastning (TWR) och är jämförbar med t ex Avanzas grafer för utveckling, utdelning inkl och tar hänsyn till insättningar (och uttag). Data hämtar jag veckovis varje veckoslut genom Numbers i Iphone som använder data från Yahoo. Indexdata är hämtat från fondbolagen se.

6 kommentarer:

  1. Trist med minus med jag är övertygad om att du hittar alfa framöver med din strategi, gissar att 2021 blir till fördel för Emerging Markets.

    God Fortsättning och hoppas det blir ett fint (börs)år! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan! Ja håller tummarna för Emerging markets. Tänker att presidentskiftet kan vara en bra början!

      God fortsättning, och tack detsamma! :-)

      Radera
  2. Det kommer vända nån gång och då slår du index med råge

    SvaraRadera
  3. Nackdelen med stabila bolag på instabila marknader bli onekligen att olika makroflöden påverkar mer än investeringsbesluten på kort sikt, men det är åtminstone lovande med en fallande dollar så vi får hålla tummarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, kortsiktigt så. Långsiktigt finns det billiga kassaflöden att plocka hem och större underliggande förutsättningar för tillväxt!

      Radera