lördag 9 mars 2019

Portföljuppdatering - kassan bara växer


Under sportlovet hann jag läsa en del, och det blev framför allt ett gäng hel- och delårsresultat. Eftersom de flesta innehaven följer det brittiska upplägget att bara rapportera halvårsvis, så blir det mycket att läsa under februari. Och det var ömsom vin, ömsom vatten. Eller det var snarast mjölk! För A2 milks rapportering var kanske den allra största positiva överraskningen. 

Rapportsäsongen. Som jag flaggade lite för i förra veckan finns kommenterar till (de flesta) rapporterna under menyraden ”status innehav”. Den korta versionen; förutom A2 milk överraskade Interroll (CH), Scales (NZ), och Italtile (ZA). Också HDFC Bank (IN) kanske ska läggas till den raden, även om en tillväxt på över 20 %, stabil marginal, och knappast några dåliga krediter alls, inte får någon att höja på ögonbrynen. Och det är ju lite läskigt i sig...  Bank Rakyat (ID) rapporterade likaså stabilt, liksom under omständigheterna Micro Mechanics (SG). LEM Holdings (CH), Straco (SG), Gruma (MX), och Sealink (AU) kunde dock helt klart ha levererat starkare. 

Tappat tron på Shoprite. Men den utan tvekan största  besvikelsen var Shoprite (ZA), som skyllde på en lång rad händelser när omsättningen stod stilla, och vinsten per aktie tappade 24 %. Det finns mycket att säga här, och jag tvekar över innehavet långsiktighet i portföljen. Men även om jag tappat det mesta av tilltron, tror jag att bolaget har tagit mer stryk än vad som är berättigat. Jag avvaktar sannolikt nästa halvårsrapport, man mycket lutar åt att Shoprites dagar i portföljen är räknade.

Sealink ut. Sealink Travel Group har varit under min lupp en tid, och helårsrapporten var något av en avstämningspunkt. Och rapporten var än en gång, i alla fall i mina ögon, en besvikelse. Kort sagt står man och stampar, och även om man har förklaringar, så förväntar jag mig mer. Särskilt besviken är jag över att sightseeingtrafiken går trögt, och även om den inte väger särskilt tungt i räkenskaperna, har den varit en del jag haft särskilt stora förväntningar på, med inte minst en stark kinesisk turism. Man skyller på hård konkurrens, vilket ju inte är särskilt tilltalande. Trafiken till Kangaroo Island, som är något av bolagets stöttepelare, bedrivs enl avtal med delstatsregeringen som dessutom går ut 2024. Bolaget bekräftar för övrigt i rapporten att det då kommer att bli en ny upphandling. Tappar man den är det jobbigt läge. Så, jag har sålt, och det blev i princip plus minus noll inkl utdelning.

Kassan växer och är uppe i drygt 8 %. Men tanken är att den ska ner till ca hälften. 4-5 % vill jag dock ha i de här turbulenta tiderna. Ett grekiskt defensivt bolag är hetast. Jag har också fortsatt att titta i Indonesien, men inte hittat något. Straco, som jag funderat på att öka i, får med den svaga rapporten vänta. Så sammanfattningsvis, rätt lugnt i portföljen!

Sist men inte minst, det blir inlägg på lördagarna nu framöver istället!

6 kommentarer:

  1. Scales är jag fortfarande lite bitter över att jag inte köpte. Verkar vara ett riktigt bolag att ha plockat in i portföljen.

    Själv har jag råkat hamna på 32 % kassa så alla framtida analyser uppskattas :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack! Det kommer mera :-) 32 % kassa är mycket!

      Jo Scales är jag nöjd med. De har aviserat att det kommer förvärv framöver, och det blir spännande. Kan bli ökningar om förvärven är rätt.

      Radera
  2. Skulle fundera på att sälja hälften i Shoprite nu. Du har ändå tappat tron på bolaget och surt om de fortsätter ner.

    Sealink minskade jag på pga rapporten. Megatrenden finns där, turism till Australien, men frågan som hänger lite i luften är om de kan kapitalisera tillräckligt på den. Kommer att bevaka bolaget noggrannare och här är det synd att det går 6 månader till nästa rapport.

    Den grekiska låter spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo värt att överväga med Shoprite. Har den i två lika delar, en via Tyskland i KF och en på OTC. Den på OTC ryker i så fall.

      Ja 6 månader är lång tid när man utvärderar ett innehav... Ser ut som att de inte lyckas kapitalisera, och framför allt verkar de inte ha moat i turisttrafiken. Mest av allt ska man nog oroa sig över Kangaroo island. Där har man bra marginal.

      Radera
  3. Jag ser att du har HDFC bank och undrar om du har några tankar kring ICICI Bank (indien)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer, HDFC finns i portföljen, sedan drygt tre år faktiskt. Det enkla svaret till varför jag avstår ICICI: för hög andel dåliga krediter. HDFC är i en helt annan klass, men så också värderingen.

      Radera