lördag 12 augusti 2017

Portföljuppdatering: Sålt Starbucks, sluppit slakt


Dags för portföljuppdatering, för en portfölj som klarat sig förvånansvärt bra under sommaren, och de senaste dagarnas vapenskrammel. Trots att kronan under sommaren stärkts mot alla valutorna i portföljen, och tillfört några ytterligare procent i negativa valutaeffekter, har portföljen legat helt stilla under rapportperioden, och ligger för första gången på några månader över OMX30. Mycket beror på en stabil rapportsäsong (när ett par rapporter återstår), med tre tydliga positiva överraskningar (HDFC bank, Logistec och Stella-Jones) och annars rapporter som följt förväntan. Totalt ligger jag +4,0 %. Tittar jag på dagens innehav är valutaeffekterna -5-6 %.


Sålt Starbucks, köpt överraskning. Sedan den senaste portföljuppdateringen har jag framför allt sålt hela innehavet i Starbucks. Jag gjorde det före rapporten, och med samma argument som när jag sålde den första halvan för någon månad sedan. Det handlar helt enkelt om en för svag organisk utveckling i förhållande till prislappen. Istället har jag köpt köpt in mig i ett bolag i turistsektorn, men mer om det senare. 


Ökat i Logistec och Femsa. Logistec som var en av de riktigt positiva överraskningarna i rapportfloden, visade en stark utveckling för både hamndrift och rörledningar. Samtidigt har inte aktien följt med uppåt, och värderingen har kommit ner på en mer attraktiv nivå. Mycket talar för en stark utveckling de närmaste kvartalen, så en ökning kändes prioriterad. Femsa ska upp till 4 %, och den resan har påbörjats, och fortsätter de närmaste månaderna. För det lilla innehavet i italienska B&C Speakers räknar jag med att fördubbla innehavet under augusti.

Mest nöjd är jag annars med försäljningarna av Atlas Copco och Cloetta i våras, och Starbucks före rapport (och vid något bättre dollarkurs)! Tack vare dessa har jag sluppit kursslakt under rapportsäsongen!

Funderar på några av innehaven, och framför allt känner jag mig tveksam till att ha två vinbolag i portföljen. Men har svårt att bestämma mig: Andrew Peller har en stark marknadsposition i Kanada, men tillväxten har stagnerat. Concha y Toro växer bättre, har starka varumärken, men inte på någon marknad den starka position som Peller har i Kanada. Vilket vin tror du på?

3 kommentarer:

  1. Imponerande utveckling! Det lönar sig att titta utanför Sverige och storbolag är inte så mycket säkrare än små. Med vinbolagen föredrar jag själv, med tvekan, Andrew Peller eftersom de är starkare på de marknader (i detta fall en) som de är verksamma på.

    En eller två vinbolag är ungefär som jag funderar med A2 milk och Ultrajaya, två kan bli för mycket och då måste man välja den bästa. I den mån de överlappar varandra eller inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Min portfölj har en tendens att slå index som mest när turbulensen är som störst. Kanske för att jag har många defensiva inom livsmedel osv?

      Klar likhet där med mjölken. Det som framför allt fått mig att tveka är att Concha verkar gå bra i Kanada parallellt med att Peller tappar fart. Men svårt, gillar också Peller något mer.

      Radera
  2. Trevlig utveckling och fin samling bolag!
    Jag tror inte att två vinbolag eller två mjölkbolag behöver vara ett för mycket. Kan ju vara bra att dela upp risken på två bolag med liknande verksamhet samtidigt som man automatiskt tenderar att jämföra dem med varandra. Man lär sig då både mer om bolagen och för en ökad förståelse för branchen. Om du tycker stt vindelen är för stor i din portfölj kan du ju alltid minska lite i båda bolagen istället för att dumpa det ena.
    Brottas med frågeställningen själv med Skanska och NCC, tänkte först göra mig av med NCC men har landat i att minska i båda;)

    SvaraRadera