lördag 6 augusti 2016

Flexsteel - stabil utdelare sedan 1938


Nej det här ska inte handla om något stålföretag, sådana aktar jag mig för numera. SSAB får räcka. Flexsteel är ett möbelföretag, med en mycket lång historia. Företaget bildades 1893 och tillverkade redan från starten soffor. Dessa försågs så småningom med en ny typ av fjädring, flexsteel springs. Denna innovation gav företaget stor framgång. Fjädertillverkaren köpte man senare upp, och företaget fick 1958 sitt nuvarande namn. I princip samma typ av fjädring används än idag, och är något av företagets signum.

Det här är alltså ett företag som överlevt i över ett sekel, genom kraschen på 1920-talet, genom trender som kommit och gått. Och det är än idag ett mycket välmående företag, om än inte gigantiskt stort. Flexsteel har 1400 anställda, har produktion på en handfull orter i USA och i Mexiko (men köper även in detaljer), och omsätter motsvarande drygt 4 mdr kronor.

Produktionen är idag inriktad på möbler i det lite dyrare segmentet, med huvuddelen av försäljningen till privatpersoner. Ett särskilt fokus finns också på möbler för vård, omsorg och seniorboenden. Inte helt ointressant i en tid med en åldrande befolkning, även om det inte går att utläsa hur stor del av omsättningen det handlar om.


Det här är ett företag som växer. Varje år sedan efter finanskrisen har omsättningen ökat, förra året med drygt 6 %, de nio första månaderna 2016 med drygt 9 %. Det 3:e kvartalet 2016 var dock en besvikelse; 2-3 % i ökad omsättning var långt under vad marknaden hade förväntat sig. Företaget talar om att ekonomisk och politisk osäkerhet ligger bakom den vikande utvecklingen.  Svårt att värdera, men i vilket fall har det svängt en del från kvartal till kvartal även tidigare, även när åren sedan landat fint.

Samtidigt som omsättning ökat de senaste åren har rörelsemarginalen stigit, detta genom procentuellt lägre kostnader för administration och försäljning. 2011 var dessa kostnader drygt 18 % av omsättningen, 2015 hade de sjunkit till knappt 15 %.


Kassaflödet är starkt. Över en femårsperiod har företaget klarat att finansiera både investeringar och utdelningar över kassaflödet. En ökad lagerhållning ligger bakom det relativt svaga kassaflödet från verksamheten några av åren. Under början av 2016 har dock trenden vänt och lagerhållningen har minskat. Den upplåning som gjordes under 2015 har kunnat betalas tillbaka under 2016. Balansräkningen är mycket stark och företaget är i princip skuldfritt, 84 % av balansräkningen utgörs av eget kapital.


 Flexsteel har delat ut till aktieägarna varje kvartal sedan 1938. Långt ifrån något rekord, men värt att notera. Sedan 2010 har aktieägarna kunnat kassera in mer i utdelning varje år.  Dock delas bara ungefär 25 % av vinsten ut. Med dagens värdering räcker det till en direktavkastning på 1,8 %.

Flexsteel är ett företag med goda förutsättningar att fortsätta växa, och dessutom med en imponerande balansräkning och ett starkt kassaflöde. Värderingen är låg, p/e ligger strax över 13 och priset ligger inte högre än 1,5x det bokförda värdet. Dessutom är det intressant att man satt ett särskilt fokus mot möbler för vård och omsorg. Allt sammantaget är det här ett intressant köp. Fram tills för några timmar sedan fanns det ingen ägare på Avanza, men nu har jag ändrat på det. 

Kommentar 160823: graferna för omsättning/rörelsemarginal och utdelning uppdaterade med åren 2006-08

8 kommentarer:

  1. Det här bolaget kände jag inte till! Tittat nu och det finns mycket jag gillar. Okänt, stabil utdelare, litet, stabilt och tillväxt i utdelning och vinst. Inga skulder. Något av en underanalyserad utdelningsmaskin.

    Det som gör att jag troligen ändå avstår är en sak. Jag kan inte hitta några bestående konkurrensfördelar. Vad jag förstår konkurrerar de med större spelare, "brand" kan finnas men är tveksam till om det räcker. Inhemsk, kinesisk och IKEA-konkurrens gör mig rädd. Visst gör de saker rätt och har erfarenheten men soffor är något av en "commodity" och då behövs skala (IKEA) för att vara en lågkostnadsproducent. Men är inte helt påläst och kan vara för hård här. Spännande bolag hursomhelst och fin spaning!

    SvaraRadera
  2. Tackar tackar!

    Men frågan är om de verkligen är att betrakta som en lågprisproducent? Uppfattar att deras fokus har varit och är att konkurrera med annat än lågt pris, så som livstidsgaranti på fjädring m m, mer av hantverk osv. Att man lyckats etablera sig som ett premiumalternativ. Man kanske inte är en Ferrari mot Volkswagen, men väl en BMW, för att ta en jämförelse med bilvärlden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, så kan det ju vara. Frågan är då (för mig) om de kan ta ett högre pris på grund av "brand" eller den högre kvaliteten bara innebär att kostnaden också är högre? Dvs kan de ta ut ett högre pris pga sitt brand (jfr med en konkurrent som gick upp till samma kvalitet)? Kanske svår och hypotetisk fråga, men helst vill man ju att kunderna ska betala för något immateriellt :-)

      Radera
  3. Yes, kunderna ska betala för något immateriellt som sagt :-) Möjligen kan det gå en begränsad tid att ta mer betalt för samma kvalitet. Men i längden förstår nog kunderna. Historiken talar för att kunderna här betalar för brand!

    SvaraRadera
  4. Efter att ha köpt soffa tillsammans med min fru så har jag en annan åsikt än Gustav. Vill man ha en bra soffa är det andra saker än lågkostnadsproducenter som gäller.

    Som etablerad nischaktör gillar jag bolaget rent spontant. Det är inte min typ av bolag (för lite tillväxt i förhållande till pris) och jag kan tycka att för bolag med så stabil verksamhet borde man nog ta med åtminstone en finanskris i de historiska nyckeltalen. Men det är kul att veta att se finns och är så pass "fina".

    SvaraRadera
  5. Det kommer uppdaterade grafer för omsättning mm och utdelning från 2006 och framåt.

    SvaraRadera
  6. Graferna för omsättning/rörelsemarginal resp utdelning är nu uppdaterade med åren 2006-08!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Personligen är jag alltid lite skeptisk till lyxkonsumtion och det här känns som ett bolag jag skulle köpa antingen vid kris eller om vissa vänner skulle börja köpa sofforna.

      Radera