söndag 25 februari 2018

A2 milk - på väg mot tenbagger?


För ett år sedan var jag på gång att titta igenom den lilla Nya Zeeländska börsen. Ja den är så liten att planen var att gå igenom alla bolag från A-Z. Men jag kom inte så långt, för det första bolaget var A2 milk!

En snabbväxande mjölkhistoria kan man sammanfatta, som bygger på forskningsrön kring proteinet kasein, som finns i två formerA1 och A2. Den mjölk vi dricker innehåller vanligtvis båda, men det finns kor som bara producerar A2, och som enligt forskningsrönen är snällare mot magen. Bara en aminosyra skiljer de båda, och man tror att A1 bildats i Europa genom en mutation i A2 för några tusen år sedan. 

Företaget har en mängd patent för att bl a identifiera korna, men inte minst äger man varumärket A2. Och man man har avstått en stor egen produktionsapparat.  Jag ska inte upprepa allt jag skrivit tidigare, men bolaget var i högsta grad intressant, och i april tog det plats portföljen. Sedan dess har det varit en osannolik resa uppåt. Och den senaste rapporten som kom i veckan ändrade inte på det... 


Fantastisk rapport. Den senaste rapporten imponerar stort och fick aktien att stiga 25-30 % på en dag (ja det finns flera olika noteringar), och bolaget har nu högst marknadsvärde på börsen i Nya Zeeland!

Omsättningen har ökat med 70 % sedan motsvarande period förra året, och vinsten med 150 % (!). ROE är ca 35-40 % (min beräkning), trots att eget kapital till runt 60 % är kassa, och trots att man är helt skuldfria. Företaget producerar som sagt mjölk, men framför allt är det modersmjölksersättningen som växer, och det är i första hand i Australien och Kina. 78 % av försäljningen är nu modersmjölksersättning. Marknadsandelen i Kina har ökat från ca 3,5 % till 5,4 %. I Kina fick man för övrigt klart med en licens under hösten, som säkrar fortsatt försäljning i landet. 

Strategiskt samarbete. I samband med rapporten presenterade man också ett strategiskt samarbete med mejerijätten Fonterra, Nya Zeelands motsvarighet till Arla, kooperativt bondeägt, och länge motsträvigt till A2. Samarbetet ger Fonterra en licens att producera och sälja mjölk i Nya Zeeland, att producera vissa produkter till länder i Sydostasien och Mellanöstern, och att undersöka förutsättningarna för ost och smör i Nya Zealand, Australien och Kina. Dessutom ska man samarbeta kring försäljning och distribution i länder där Fonterra har sådana kanaler, och Fonterra ska bygga upp en pool av av A2-kor i Australien och Nya Zeeland.

Risker? Fortfarande betydande skulle jag säga, forskningsrönen som talar för att mjölk med bara A2-protein är bättre för hälsan är förvisso så långt jag förstår entydiga. Men populationerna är små, och hur sårbara är man för negativa forskningsresultat? Och hur lätt är det att ta efter företagets affärsidé? Något av de ursprungliga patenten har t ex redan gått ut. Dessutom, förväntningarna på bolaget är enorma, och värderingen därefter.

Min första tenbagger? En intressant men inte riskfri resa fortsätter. Det strategiska samarbetet är något av ett genombrott, och gör utan tvekan A2 till mer än en pionjär. Men framför allt skapar det förutsättningar för en verklig expansion. Men samtidigt, håller forskningsrönen? Och är förväntningarna realistiska? Jag valde i augusti att halvera mitt innehav, efter en helt osannolik och som jag då tyckte omotiverat stor uppgång. Men nu ligger jag kvar, men känner samtidigt inte för att öka på de här nivåerna... Just nu ligger jag x4 sedan köpet. Vad tror du, fortsätter resan?

Och bilden, den har jag tagit själv när jag provdrack i USA förra året.

7 kommentarer:

  1. Grattis! Jag håller inte med om att rönen är entydiga men som sagt ser jag bristande funktion som en risk än ett hinder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Utveckla gärna ang resultaten, jag kan såklart ha missat något. Däremot en svaghet i att det är små populationer och att företaget har finansierat.

      Radera
    2. European Food Safety Authority tycker resultaten är så svaga att det inte ens är värt att utvärdera. Finns länkar i kommentar här:
      https://framtidsinvesteringen.blogspot.se/2017/04/stora-forandringar-i-portfoljen-och-vad.html?m=1

      Radera
    3. Ja hade ett svagt minne, men hittade inte kommentaren, men nu inser jag att du ju kommentade veckan innnan... Hur som helst, uppfattade som deras slutsats handlar om orsak till diabetes? Men kan absolut ha missuppfattat, är inte expert på området...

      Radera
  2. Nu var det ett tag sen jag kollade på resultaten men minnesbilden var att de minst sagt var svaga.

    Jag tror dock inte att det behövs starka resultat för att A2 milk ska fortsätta sin framgångsresa. Tror t.ex. inte att produkter som Proviva och liknande har så starka resultat men de säljer ju bra iallafall.

    Det som orar mer är att patenten för att kontrollera om en mjölkko enbart har A2-protein har löpt ut vilket potentiellt på sikt öppnar upp för konkurrens.

    Hur som, grattis till en fin utveckling. Själv följde jag VD och sålde ut mitt innehav vilket visat sig vara allt för tidigt. För mig har det generellt lönat sig att göra så historiskt i bolag, men i fallet A2 var det en miss med facit i hand :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej är nog inne på samma linje vad gäller forskningen, kundgruppen är inte den som bryr sig allra mest om forskning...

      Tack! Minskade själv av samma anledning. Med den vinsten ska bolaget i princip gå i kk för att jag ska förlora pengar på investeringen. Så nu ligger jag kvar!

      Radera
  3. Jag gjorde en DD på detta efter att ha läst om det på din blog. Tog dock fel beslut att inte investera. Anledningen att jag inte investerade var den begränsade mängden A2 kor som fanns tillgängligt för att expandera produktionen ytterligare. Också att amerikanska konkurenter lätt kunde kopiera modellen och producera A2 mjölk genom att sortera ut sina A2 kossor

    SvaraRadera