söndag 21 januari 2018

Dominos pizza - något för portföljen, eller magen?


Att testa pizza har blivit lite av en grej på bloggen. Det började med att jag jämförde Boston Pizza och mitt gamla innehav, kanadensiska Imvescor. Sedan skrev om Koti Pizza, och provåt i Helsingfors. Tyvärr köpte jag dock inte aktien som gjort en fin resa sedan jag skrev. Men framför allt testade jag Boston Pizza på plats i Kanada i våras. Och det var riktigt gott, i alla fall på 2 av 3 ställen.

När nu den amerikanska pizzajätten på allvar slår sig ner i Sverige blev jag nyfiken att testa. Eftersom kedjan dock ännu inte etablerat sig i stockholmsregionen (?) blev resan till UK:s södra delar ett bra tillfälle att testa.

Bolaget har jag som hastigast kikat på tidigare, framför allt som referens till de pizzabolag jag tittat på. Nettoskuld/EBITDA på 4-5 diskvalificerar dock bolaget direkt för mig. Och att priset ligger runt p/e 40 gör inte saken bättre. Men pizza kan ju smaka gott även om finanserna inte är så aptitliga, eller?

Smakar ok, men för dyr. Så skulle jag sammanfatta. Beställde en peperoni som kostade 9 £, eller nästan på öret 100 kr. Pizza var lagom gräddad, hade fin krispighet, och var försedd med massor av korv. Servicen var dock rätt risig och det tog en stund innan personalen kunde förklara prismodellen. Jag åt en rätt så sen lunch så av förklarliga skäl var jag nästan ensam, men har passerat vid andra tider och kundflödet var helt ok.

Hur som helst, inget som förändrats för mig. Det här företaget är iskallt i mina ögon. Möjligen kan de få fylla magen när de drar igång i Sverige. Men tror de kan få det svårt med vår prisbild på pizza.

Vad säger du, är en slice Domino något för  portföljen?


6 kommentarer:

  1. Ser i alla fall gott ut. Tror en delförklaringen till värderingen kan vara att de är stora i Indien (måste väl vara samma bolag, dock osäker på om det är UK eller USA-bolag). Se artikeln: https://economictimes.indiatimes.com/industry/cons-products/food/dominos-which-trailed-mcdonalds-4-years-ago-is-now-double-its-size/articleshow/52458165.cms

    Tror det är en stark förklaring till att Famous Brands inte lyckades när de provade på Pizza i Indien,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, ja Indien, där kanske vi har förklaringen! Ett intressant land man skulle vilja ha fler möjligheter att investera i.

      Radera
  2. Öppnat i Malmö och flera på gång. Satsar främst på hemkörning och det fungerar superbt. Du beställer online och har dunderkoll på var i processen din pizza är ända tills det ringer på dörren. Pizzorna skiljer sig från normala sunkpizzor och premiumpizzor i Sverige. Med ett 100 tal etableringar i Sverige så blir det nog bra. Vad som stör mig med dessa internationella restaurangkedjor är sårbarheten. Problem sprider sig som en löpeld och kurserna störtdyker. https://iwaspoisoned.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter ju toppen! Och den kollen/servicen får man ju inte från kvarterspizzerian... Men problem som sprider sig kan få läskiga konsekvenser som sagt, har man ju sett med andra kedjor.

      Radera
  3. Dom har öppnat i Lund för någon månad sedan. Har testat att köpa där två gånger. Tyvärr väldigt besviken. Sunkig/blöt botten, samt att dom har tappat aromat kryddan på brödkanten. Väldigt salt brödkant, med andra ord. Fick slänga pizzan efter att ha ätit några slicear. Hoppas att dom skärper till sig!!

    /Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, låter ju riktigt risigt. Ingen pizza man känner för. Tack för observationen!

      Radera