söndag 1 oktober 2017

Latinamerika: Mercadolibre, eller satsa på majsbröd?


När bloggen drog igång för ett drygt år sedan fokuserade jag en hel del på Latinamerika. Och jag fick snabbt två favoritländer, Chile och Mexiko. Först bland innehaven var den chilenska detaljhandelskedjan Cencosud, sedan kompletterad med vintillverkaren Concha y Toro, som egentligen är väldigt lite en satsning på Latinamerika. Så småningom växlade jag Cencosud mot Femsa, och så ser det ut. Nu är planen att öka i Femsa, åtminstone till 4 % av portföljen, kanske mer. Men är det den bästa prioritering för exponering mot Latinamerika?

Femsa som jag tidigare djupdykt i har sin styrka i en nästan total dominans inom småbutiker (typ 7eleven och Pressbyrån), som gör företaget mer eller mindre till en infrastruktur, värdefull som t ex upphämtningsplats för e-handelsleveranser. Samarbeten finns med både Amazon och MercadoLibre. Dessutom har man kontroll över Coca Cola-produktionen i stora delar av Latinamerika, och en 20 %-ig post i Heineken som nu minskas till 15 %. Växtkraft och konkurrensfördelar är min slutsats.

MercadoLibre är helt klart en tydlig konkurrent om "Latinamerikaplatsen" i portföljen. Jag djupdök i slutet av 2016, men valde att inte köpa. Bedömde att prislappen var för hög i förhållande till den skakiga region man agerar i, och dessutom ogillade jag att eBay minskat sitt innehav i bolaget. Så här en tid senare är det bara att erkänna att de var fel att inte köpa. Aktien drog iväg ordentligt under våren, dippade efter rapporten i augusti, som gjorde marknaden besviken, men har sedan tagit ny fart. Jag blev intresserad på nytt när jag läste Phantas fina genomgång av företaget, och jag imponeras utan tvekan av marknadsandelar och den innovativa förmågan. Att fondförvaltaren Wasatch ligger tungt bekräftar att det här är intressant. Men nej, prislappen är för hög... Kanske var dippen ett köpläge man skulle ha fångat?

Gruma med produktion av majsmjöl och majsbröd har väckt mitt intresse på senare tid. Många tänker säkert; basvaror, låga marginaler, konkurrens och dålig lönsamhet. Men det stämmer inte för det här familjeföretaget som har nästan hela sin försäljning i USA och Mexiko. I USA  handlar det om både mjöl och bröd, i Mexiko bara mjöl.

Företaget totaldominerar den mexikanska produktionen av majsmjöl, som används för att baka tortillas. Med 3/4 av försäljningen är man sådär tre gånger så stora som närmaste konkurrent. För USA har siffrorna ett antal år på nacken, men förefaller för majsmjöl vara i samma storleksordning. För bröden kan det handla om 30-40 %, och man har framför allt de två mest säljande varumärkena.

Hispanics, en allt större grupp i USA. Även om födelsetalen för Hispanics sjunkit sedan före finanskrisen, växer man fortfarande snabbare än befolkningen i genomsnitt. Till 2060 beräknas gruppen ha mer än fördubblats till närmare 120 miljoner. Majsbröden har därmed en stor kundgrupp, samtidigt som mexikansk mat i allmänhet blivit allt mer populär

Finanserna är starka, och lönsamheten god (ROE 20-25 %). Kassaflödet klarar helt klart mina krav. Dippen i lönsamhet 2015 beror på nedskrivning av verksamheten i Venezuela som nu  är avvecklad. Dippen i omsättning 2013 beror på att samma land kopplades bort från resultaträkningen, och nedgången i omsättning 2014 förklaras med avyttring av vetemjölsproduktion. Prislappen är ca p/e 19.

Riskerna ser jag mycket i USAs isolationistiska utveckling med Donald Trump som president. Ett upprivet Nafta-avtal, och en mur mellan länderna, kan säkert göra livet svårt både för den mexikanska peson och Gruma. Den största konkurrenten i Mexiko Minsa har dessutom blivit uppköpt av jätten Bunge. Kan det framöver leda till en tuffare konkurrens på hemmamarknaden? En sak som jag dessutom ogillar är korrelationen i pris mellan olja och majs, och att man i största allmänhet har en känslighet mot ett högre majspris. Här talar dock historiken för att svackorna inte blir gigantiska.

Jag ser trots allt Gruma som en prisvärd, defensiv satsning på en växande latinamerikansk befolkning i USA. Eftersom man dessutom inte i första hand expanderar i Latinamerika kan jag också tänka mig att köpa, och samtidigt behålla Femsa.

Vad säger du, Femsa eller MercadoLibre? Och vad tror du om majsmjöl och Tortilla? Kanske ska något av vinbolagen offras?

11 kommentarer:

  1. Spontant tycker jag nog att Femsa ser mest attraktivt ut med ok DA och rimligt P/E?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, helheten riktigt fin där! Kommer helt klart ligga kvar i portföljen.

      Radera
  2. P/E 19 för ett råvarubolag som producerar en hyggligt lagringsbeständig råvara gör mig orolig men har för dålig koll för att säga mer än så. Femsa och Mercado Libre låter tillräckligt bra för att jag ska bli intresserad av Latinamerika även om priset alltid blir avgörande för om investeringen är rimlig så klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är marknadsandelarna på majsmjöl som imponerar, sådär 3/4 av produktionen i Mexiko och USA. Dessutom ledande varumärken på bröden. Tror det är marknadspositionen som ger den för branschen fina lönsamheten. Men Femsa och MercadoLibre är inte att förakta, även om Mercados prisnivå är väl saftig. Men kanske är motiverat...

      Radera
  3. Tack för omnämnandet!

    Bästa bolaget är tveklöst Mercadolibre men värderingen är ju därefter och jag håller med om att inköp på dessa nivåer endast är motiverad om man har lång tidshorisont.

    Sen så gillar jag både Femsa och Gruma men har ännu inte fått tiden över till att djupdyka i dem. Eller har rättare sagt det har kommit andra investeringcase emellan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, men vid en dipp kan det helt klart vara värt att gå in i MercadoLibre. De finns på bevakningslistan!

      Radera
  4. Om du köper för att fokusera på Latinamerika varför köper du då ett bolag som är fokuserat på att sälja till USA? Då missar du mer eller mindre hela poängen med att fokusera på Latinamerika och deras potentiella tillväxt även om bolaget råkar vara i Latinamerika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra kommentar! Kikade efter bolag exponerade mot Latinamerika, och stötte på Gruma, som ju helt riktigt till stora delar är en satsning på USA och Hispanics.

      Radera
  5. Fina bolag och jag är också svag för konsumentvaror. Men Mercado är de som skulle kunna tjäna mest på sin dominans över tid. Har varit nära att köp dem men kommit fram till att stora bolag ändå inte är min grej.

    Gruma och Hispanic/Taco-exponering låter klokt men... råvarudelen och valutoexponeringen gör att jag håller Mercado något högre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Råvarudelen är helt klart ett minus. Valutaexponeringen är nog dock minst lika knepig för MercadoLibre, med stora delar av omsättningen i valutaskakiga Brasilien och Argentina.

      Radera
  6. Which is better Pepsi or Coca-Cola?
    PARTICIPATE IN THE POLL and you could win a prepaid VISA gift card!

    SvaraRadera