söndag 8 oktober 2017

Portföljrapport - sålt Infosys, ökat på flera håll


Efter ett år med stora förändringar har portföljen nu gått in i en lugnare fas. Nej det innebär inte att det är slut med nya bolag, men omsättningstakten går ner. En ny prio är ambitionen att hålla en större kassa, för att bättre kunna fånga dippar.

Avveckat Infosys. Den som kikat på mitt innehav i slutet av augusti har kunnat notera att Infosys inte längre finns i portföljen. Jag har under en längre tid funderat över innehavet som gått trögt. Det som blev droppen var VDn Vishal Sikkas avgång  som följde på en konflikt med grundarna. Efter Sikkas avgång (och min försäljning) har ytterligare ett par nyckelpersoner avgått, först designdirektören  sedan teknikdirektören.

Minskat i Andrew Peller. Som jag skrev för några veckor sedan är jag inte längre lika övertygad om företagets prioriteringar, detta efter att man mycket dyrt köpt tre små vinbolag i Brittish Columbia. Efter en del funderande har jag minskat från runt 8 % till 5-6 %. Concha y Toro ligger kvar trots vissa tveksamheter, åtminstone tillsvidare. Här tror jag att valutan kommer ge ett lyft i nästa kvartal. Möjligen minskar/säljer jag då.

Hållit planen, ökat i B&C Speakers och Femsa. Har som planerat ökat i italienska högtalartillverkaren B&C Speakers, som för övrigt redovisade ett starkt kvartal t o m juni. Även mexikanska Femsa har ökat sin andel i portföljen, och båda har nu nått långsiktiga andelar i portföljen. 

Ökat i Logistec, ökat i Brampton. Har i ett par omgångar ökat i Logistec. Den senaste rapporten var bra, och intåget i Australien för vattenledningarna som Gustavs aktieblogg nämnt är intressant. Även den lågt omsatta kanadensiska tegeltillverkaren Brampton Brick har fyllts på när aktien (omotiverat) dippat.


Och vad händer nu? Jakten efter nya spännande case fortsätter såklart, om än i lite lägre takt. Senast in i portföljen är ett litet, lågt värderat, brittiskt bolag, inom en bransch med potential. Mer om det om ett par veckor. Annars fortsätter jag att fylla på utifrån dippar och att hålla en bra geografisk balans. Mer om de tankarna (och uppdaterad beräkning av verklig exponering) senare under hösten. 

Vad säger du om portföljen? Vad borde jag fundera på?

6 kommentarer:

  1. Spännande portfölj som alltid!

    Jag funderar på det här med kassa, är det inte bättre att minska i det innehav du tror minst på om/när hittar du ett nytt case? Förvisso kanske det blir höga courtagekostnader i ditt fall vilket kanske talar för kassa men räntan på kassan är garanterat kass oavsett :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Mycket bra poäng, och 0,5 % som kassan ger är ju inte mycket att hänga i julgranen. Har alltid hållit kassan liten och haft just strategin att sälja och direkt köpa för pengarna. Men blir som sagt svårare med de högre courtagen. Jag är inte tillräckligt stor för att delsälja/småköpa till maxcourtage. Då är kassa motsvarande minsta storlek för köp till maxcourtage en strategi jag landat i.

      Radera
    2. En variant är om man har en stabil högutdelare med god likviditet som man kan använda som "kassa", typ Northwest eller motsvarande.

      Radera
    3. Japp, under förutsättning att företaget har den stabiliteten och t ex klarar utdelningen vid betydande räntehöjningar. Har inte så bra koll på Northwest längre för att våga göra bedömning...

      Radera
  2. Mycket intressant portfölj och välbalanserad. Stora banker, små okända aktier, Indonesien, Sydafrika och Nya Zeeland, ja det mesta finns :-)

    Förändringarna tycker jag är vettiga. Man kan fundera vidare på spridning utifrån geografi, sektorer och bolagsstorlek. Själv är jag inne på mindre bolag och skulle då sälja de 3-4 largecap du har. Men det finns rationella skäl att gå mot större bolag i exotiska länder så länge kvalitet, tillväxt och marknadspositionen inte urholkas.

    Allt sammantaget tycker jag portföljen är mycket bra som den är! Och snäppet mer exotisk än min portfölj faktiskt (?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-) Ja en viss spridning är det.

      Ja har blivit lite så att de exotiska i högre grad är större bolag. Mycket har handlat om courtage, då många större bolag går att hitta på OTC, och jag har kunnat hålla courtaget nere, och köpa mindre poster än vad jag tycker kan motiveras med maxcourtage. Dessutom har de större bolagen oftast bättre info, och bevakas mer frekvent av lokala medier.

      Japp, mer exotisk! Det kommer du att se i kommande inlägg om verklig exponering utifrån omsättning. :-)

      Radera