söndag 17 september 2017

Mina vinbolag: dags att tänka om?


Vinbolagen Andrew Peller och Concha y Toro har legat stabilt i portföljen, Peller snart 2 år, Concha y Toro ett drygt år. I grunden tror jag starkt på verksamheten, den är ocyklisk, och följer en trend mot mer vindrickande. Båda bolagen har dessutom klara styrkor, Concha y Toro med starka globala varumärken, Andrew Peller med en mycket stark marknadsposition i Kanada. Den senaste tidens utveckling har dock fått mig att tveka över båda innehaven.

Andrew Peller 
Andrew Pellers tillväxt har saktat in de senaste kvartalen, och omsättningen står i princip helt stilla. Den officiella statistiken släpar efter, men företaget skriver själva att vinkonsumtionen 2017 inte stigit i samma takt som de senaste åren.

När Constallation brands 2016 sålde sin kanadensisk vinverksamhet talar mycket för att Andrew Peller fanns med i leken. Konsultkostnader modell större för ett "förvärv som inte slutfördes" kan inte vara så mycket annat. Men man gick inte i mål, och verksamheten köptes av pensionsfonden för Ontarios lärare. Istället har man gått på jakt efter mindre bolag i bördiga Okanagan Valley i Brittish Columbia. Ett område fullt av smågårdar som producerar viner av hög kvalitet, ett område som också förefaller attrahera en växande skara vinturister. Är vinerna i nivå med Andrew Pellers Sandhill, ja då är det bara att hålla med om att det här vinområdet har framtiden för sig (och kanske få systemet att börja fundera på import?).

Andrew Peller presenterade i veckan som gick förvärv av tre mindre vinbolag från området: Black Hills, Gray Monks och Tinhorn Creek. Men prislappen förskräcker, för 25 miljoner kanadadollar mer i omsättning betalar man 95 miljoner CAD. EBITDA för de tre bolagen verkar ligga på i princip samma %-nivå som för Peller själva. Räknar man med att också vinstmarginalen följer den logiken (dvs ca 7 %) handlar det om p/e-tal på i storleken 50. Och är det verkligen en rimlig prislapp? Är tillväxten så god? Framtidsförutsättningarna så fina? Andrew Peller räknar med att på 5 år, och med hjälp av betydande investeringar, höja omsättningen för de tre bolagen från 25 miljoner CAD till 30-35. Och man har samtidigt ambitionen att höja EBITDA från 33 % till närmare 50 %. Men motiverar verkligen dessa siffror den höga prislappen?

Och så här kommenterar vd:

"I know it looks like a mad shopping spree at the last minute but it is anything but that,” said John Peller, CEO of Andrew Peller Ltd.

Nej jag känner mig inte helt övertygad om att det här är en god affär, när man dessutom samtidigt lånar till nästan alltihop. Även om ledningen historiskt visat sig ha haft ett gott omdöme, och även om det finns mark från gammal verksamhet i Vancouver att exploatera/sälja för att minska skuldsättningen, ställer jag mig frågan: är det dags att sälja nu? Eller i alla fall minska? Kanske har jag plockat så mycket som går (ca 50 % i genomsnitt) av det här bolaget, som inhandlades på fina nivåer, och inledningsvis till en billig CAD?

Concha y Toro
Det chilenska vinbolaget har haft en jobbig tid. Företaget har de senaste kvartalen pressats av en stark chilensk peso, och ökade kostnader för inköp av druvor, som en följd av dålig skörd och högra priser. Detta har mötts med höjda priser mot konsumenterna, vilket bidragit till lägre sålda volymer. Dessutom är kassaflödet svagt. Högre lagerhållning bidrog också till att skuldsättningen ökade det senaste kvartalet.

För tredje kvartalet bör en försvagning av peson kunna bidra till förbättrade siffror. Men lyckas man vända även volymerna? Här måste ledningen visa att man har kontroll på läget. Är det dags att minska också här?

6 kommentarer:

  1. Jag gillar själv starka lokala aktörer bäst. Alla konkurrensfördelar är lokala är en tes som fått fäste.

    Skulle gräva i om det finns fördelar med köpen som inte är uppenbara vid en första anblick. Om inte kanske en försäljning är motiverad (långsiktig tillväxt mot räddning för hög?).

    Concha borde vara bra men "alltid är det något". Lite i stil med MTN där det oförväntade närmast blev en norm. Om de levererar besvikelse efter besvikelse är det rationellt att sälja då stabiliteten saknas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Räddning? Jag menar värdering :-) Autocorrect :-)

      Radera
    2. Samma här, därför har jag lutat mer åt att behålla Peller, tills nu när förvärven kom. Det skrivs en hel del på temat i Kanada nu, så ska följa, läsa och avvakta lite. Marknadens värdering de senaste dagarna är svagt positiv.

      Concha känns helt klart lite som MTN, men inte så illa. Och mycket som valuta och skörd är yttre omständigheter utom deras kontroll. Men ändå, känner mig inte övertygad att de i alla delar navigerar rätt.

      Radera
  2. Intressanta tankar men jag tror att jag behåller min lilla andel Concha då jag vill ha någon sorts exponering i sydamerika och tror/hoppas de reder sig med tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja i ditt fall tycker jag helt klart att den har en plats, men är inte lika säker på att de är 1 av ca 15 i min. Som sagt, mycket handlar om yttre omständigheter.

      Radera
  3. Sist jag kollade på bolagen så var inget av dem direkt billiga då båda hade relativt höga värderingar kontra tillväxten.

    Om du under en längre tid varit osäker kring innehaven tycker jag nog att du bör minska ner i båda.

    SvaraRadera