söndag 10 september 2017

2 år med framtidsinvestering i fokus!



Jag har sparat i aktier under många år, med varierande fokus. För två år sedan bestämde jag mig för att satsa lite extra. Så här har det gått, och så här har kortfattat mitt fokus förändrats.

2015: Jag startar min ISK i början av året, och i september-oktober börjar jag att på allvar titta på min strategi. Under resten av 2015 går jag sedan från en helt svensk portfölj, till en portfölj med övervägande utländska innehav. Redan i juli köper jag Northwest Healthcare Properties, och under resten av året fyller jag på med fler utländska innehav, jag köper också mina första ADR: Westpac Bank (Australien), Huaneng Power (Kina), Infosys (Indien), och HDFC Bank (Indien). Det handlar om att sprida riskerna, och att utbudet av företag ökar dramatiskt om man tittar utanför landets gränser. Inledningsvis är det ett tydligt utdelningsfokus, men med HDFC börjar jag på allvar att fokusera på tillväxt.
  
2016: Internationaliseringen fortsätter, och trenden är tydlig: allt mindre utdelningsfokus, allt mer fokus på tillväxt. Jag lägger allt mer tid på analyserna, och fokuserar mycket på kassaflödet. I juli startar jag bloggen, och jag formulerar min första strategi. En tydlig trend under resten av året, om jag tittar på mina blogginlägg, är också att jag mer och mer tittar på företagens konkurrensfördelar. De kvalitativa delarna tar allt mer plats i analyserna.

Flera av de nuvarande innehaven tar plats i portföljen. Under hösten släpper jag helt fokus på hög utdelning, och fokuserar nu fullt på ut på utveckling. Jag håller mig dock fortfarande till ADR under hela året för mina exotiska innehav.
  
 
2017: Jag reviderar min strategi till i princip den nuvarande. I januari gör jag också mina första inköp per telefon, på OTC, indonesiska Bank Rakyat. Ett par månader senare köper jag mina första aktier noterade på en exotisk börs, Unilever Indonesia. Portföljen blir än mer exotisk.

Stora ändringar - och bäst när börsen faller! Stora ändringar som sagt, och den som är kritisk kan tycka att jag inte hållit en tydlig linje. Jag skulle dock vilja påstå att jag behövt den här resan för att hitta min strategi. Och kul att notera, en genomgående trend om man tittar på utvecklingen; det går relativt som bäst när börsen faller. Mina största hopp mot index har jag gjort när börsen darrat, som under början av 2016 när utvecklingen i Kina var i fokus, och nu under sommaren när Stockholmsbörsen fallit. Min defensiva strategi, och att jag i stora delar investerar i relativt lågt värderade bolag, tror jag är en förklaring. 

Och framöver? Jag tror att jag hittat min strategi, och tanken är att den ska ligga stabil. Min tanke är också att förändringarna av innehav framöver kommer att bli färre, men jag kommer att fortsätta pröva innehav mot alternativ som jag tror har större potential.

Vad säger du, har jag gått åt rätt eller fel håll? Hur ser din resa ut?

8 kommentarer:

  1. Helt rätt utveckling med mer fokus på tillväxt och konkurrensfördelar. Också bra att kolla brett i fler lämder i Sverige, men också fokusera på några favoritländer/regioner. Förändringen att plocka in mer av små och underanalyserade bolag också positiv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Känns bra att ha hIttat sitt upplägg!

      Ja tror mycket på att ändå fokusera på ett begränsat antal länder. Då finns större möjlighet att hålla koll på det politiska, vilket inte ska underskattas.

      Radera
  2. Onekligen en spännande strategi och det ska bli kul att följa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och detsamma! Spännande att se hur våra olika upplägg utvecklas i det långa loppet.

      Snygg uppdatering av layouten förresten på din blogg!

      Radera
  3. Känns som din strategi och ditt stockpicking blivit bättre under dessa två år. Har gått igenom de flesta av bolagen som du skrivit om men det är framför allt bolag på senare tid som jag fastnat för. Det är förvisso inte att likställa med att det är bra bolag. Men detta är iallafall något jag reflekterat över.

    Kul förresten att du håller bloggen igång :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Intressant att du gillar mina senare investeringar. Kanske tyder på att man utvecklats?

      Kul att fortsätta med bloggen, även om inte lika mycket tid finns. Och kul att din nya blogg är igång, spännande analyser!

      Radera
  4. Spännande att läsa om utvecklingen av din strategi. Den är förmodligen helt rätt, jag rör mig åt ditt (och Gustavs håll) men kommer fn inte längre än att fortfarande ca halva portföljen är fokuserad mot utdelning och andra halvan mot tillväxt.
    Har helt enkelt svårt att lägga ner fokus på högutdelarna som alltid ger ett fint kassaflöde att handla för i portföljen. Förutom att det är svårare (dock roligare) att hitta nya tillväxtcase blir det också enligt min mening oftare svåra säljbeslut när man hittar ett nytt tillväxtcase man gärna vill köpa, om man inte har ett kassaflöde i portföljen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad kul att höra!

      Jo både svårt och riktigt kul att hitta tillväxtcase. Och som sagt svårt att fatta säljbeslut. Har själv grundprincipen att ligga kvar så länge inget fundamentalt ändras (eller jag hittar något som är bättre), men ibland drar det ju iväg på svaga grunder. Då brukar jag landa i delförsäljning...

      Trevligt med kassaflöde från utdelning, men i längden tror jag växande utdelning, och förutsättningar för värdeökningen, är att föredra.

      Radera