söndag 18 december 2016

Logistec - ett bolag för Buffet?


Vi letar alla efter företag som har en tydlig konkurrensfördel. Verksamheter som är svåra att bryta upp och att ersätta. Sådana företag som mycket väl skulle kunna platsa i Warren Buffets portfölj. Kanadensiska hamn- och miljöföretaget Logistec tror jag är ett sådant. Litet, men naggande fint, och med höga inträdesbarriärer. Dessutom med fina positioner inför framtiden, och med en stabil historia och vinst varje år sedan 1969.

Företaget bildades i början av 1950-talet av Roger Paquin, som Quebec terminals. Under 60-talet började expansionen, och 1969 gick man in på börsen. Expansionen har sedan fortsatt, och 1992 köpte man dagens miljösegment. Familjen Paquin kontrollerar fortfarande rösterna i företaget, som idag delas mellan Rogers Paquins tre döttrar. En av döttrarna, Madeleine, är också VD.

Låt oss först titta på verksamheten:

Marina segmentet (ca 60 % av omsättningen). Den ursprungliga delen utgör idag drygt halva omsättningen. Företaget driver ett 30-tal hamnar längs den nordamerikanska östkusten, från nordligaste Kanada, till sydligaste Florida. Hamnarna leasas på långtidskontrakt. Man driver också hamnkontor som förser rederierna med div tjänster som reparationer och bunkring av färskvatten En lite udda verksamhet som finns inom segmentet är transporter i Kanadas arktiska regioner, som drivs som joint venture med lokalsamhällena och detaljhandelsjätten North West Company.

Miljösegment (ca 40 % av omsättningen). Drivs inom företaget Sanexen, som har ett brett utbud av miljötjänster inom områden som riskhantering, och mark- och vattensanering. Inom företaget finns även produktion av en teknik för renovering av uttjänta vattenledningar och av invävda vattenslangar.


Omsättningen har ökat stadigt sedan efter finanskrisen, men har för de senaste 9 månaderna tappat jämfört med samma period förra året. Det handlar dels om lägre transportvolymer i hamnarna, dels om lägre omsättning för vattenledningstekniken. Totalt ligger omsättningen drygt 11 % lägre än för ett år sedan, och det är hamnarna som tynger mest.


Kassaflödet är inte mycket att säga om. Verksamheten finansierar investeringarna, som är tunga, och utdelningen. Investeringarna i utrustning m m  2014-15 var till 50-60 % i nya projekt, bl a investerar man i en ny terminal i Montreal. 10-12 miljoner om året är återinvesteringar. Det enda man möjligen kan anmärka på är att man 2014 gjorde en extrautdelning och återköpte aktier i större omfattning, samtidigt som man lånade. Men skuldsättningen är så låg att det inte är mycket att fundera på; nettoskuld/EBITDA är bara någon tiondel (2015).

Det här är inte en högutdelare, ungefär 20 % av vinsten delas ut med dagens vinstnivå, vilket ger en direktavkastning på knappt 1 %. Företaget har delat ut varje år sedan börsintroduktionen 1969, och utdelningen har höjts varje år sedan 2010. 2014 bjöd man dessutom på en större extrautdelning. Värt att notera är att det finns både a- och b-aktier noterade. B-aktien ger 10 % mer utdelning.

Vad är det då som gör det här företag så intressant. Ja det finns några faktorer som innebär att man är riktigt väl positionerade:

Panamakanalen breddas, östkusten mer intressant. Panamakanalen har breddats och kan nu ta betydligt större fartyg. Det här innebär att östkustens hamnar blir mer användbara för transporter västerut. Rapporter på området talar om att så mycket som 10 % av västkustens trafik kan vara flyttad till östkusten, redan 2020. I sammanhanget nämns tre av de hamnar som Logistec driver som vinnare: Halifax, Viriginia, och Savannah (i Georgia)

Isarna smälter. Hemska tanke, men de smältande isarna kan så småningom öppna upp för trafik genom nordvästpassagen norr om Kanada. I de trakterna driver Logistec redan hamnar, och man bör alltså vara mer förberedda än de flesta för en framtid när isarna smält.

Åldrande vattenledningar. USA:s vatteninfrastruktur är i ett katastrofalt skick. Rören är gamla och måste ersättas, snabbare än med dagens takt, som skulle kräva 200 år. Siffrorna för vad det kommer kosta att ersätta rören varierar, men oavsett om det handlar om drygt 300 miljarder dollar, eller hela 1000 miljarder , de kommande 20-25 åren, så är det enorma investeringar det handlar om. För hårt belastade kommuner i USA är det här såklart helt ohanterbart, även om man får vissa statliga bidrag. Uppfattar efter en snabb scan att Logitecs teknik är en av en handfull tänkbara tekniker, och att den hade fallit ut väl för några år sedan. Ja kan man bara knipa några procent av investeringsvolymen så kan den här aktien ta fart.

Förutom att företaget är väl positionerat driver man verksamheter med betydande inträdesbarriärer, framför allt hamnarna. Barriärerna handlar både om stora investeringar i utrustning (som företaget gör), och om regleringar av olika slag som ska mötas. Företaget har också mycket långsiktiga samarbeten med de hamnmyndigheter m fl som man leasar från. Även om ägande såklart skulle gjort inträdesbarriären än mycket större, så handlar det om många kontrakt, där tröskeln till att avsluta är hög. Dessutom, skulle man tappa någon av de 30 hamnarna så handlar det inte om någon undergång.

Den fundering jag möjligen har är hur bra de två segmenten egentligen passar ihop. Båda har stor potential, men synergierna har jag svårt att se. Jag kan dock leva med att det är ett "minikonglomerat", med tanke på potentialen i båda delarna.

Sammantaget, ett mycket fint företag. B-aktien handlas till p/e 23-24, vilket inte är lågt, men samtidigt har 2016 varit ett tufft år, utan att grundförutsättningarna har förändrats. Med fin potential inom båda segmenten ser jag det som ett helt ok pris. Jag har nu ett litet innehav på 2-3 %, som en av två ägare på Avanza. Vem vet, kanske den andra ägaren också är en bloggare?

16 kommentarer:

  1. Bra inlägg!

    Frågan om det är ett inlägg för Buffett hänger i luften, men det är definitivt ett bolag för mig. Har köpt in mig i dem!

    Man kan säga att bolaget har en fantastisk historik, goda framtidsförutsättningar och en ok värdering. Få småbolag kan uppvisa en så gedigen historik. Panamakanalen och åldrande vattenledningarna talar för att framtiden också ser ljus ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar!!

      Trevligt att vi är (åtminstone) två som äger. Kan bara hålla med om analysen! Och jag kommer att fylla på mer. Ska i alla fall upp till 5-6 % i närtid.

      Radera
  2. Har kikat på bolaget tidigare men blev aldrig någon investering av någon anledning. Hur ser avkastningsmåtten ut? OTCA har skrivit om bolaget tidigare http://otcadventures.com/?p=864

    SvaraRadera
    Svar
    1. ROE låg på runt 15 % 2015, i år på runt 10 %.

      Tack för länk - den där artikeln är bra!

      Radera
  3. Vad har du för riktkurs på bolaget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 37-38 CAD skulle jag säga, d v s p/e 25 för b-aktien.

      Radera
  4. Jag tycker det låter väldigt dyrt för ett bolag som växte 5-6 % årligen 1980-2012 och med 3-4 % mellan 2000-2012 (baserat på grafen hos OTCA). Hamnar har väldigt trevliga, kraftiga inträdesbarriärer dock (lokalt monopol/efficient scale), men misstänker att lönsamheten på något sätt är reglerad? Iaf om de inte gör mer än 10-15 % ROE. Den största delen av verksamheten har jag ingen aning om hur attraktiv den kan vara :) Och de kanske har börjat växa snabbare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta att jag missat att svara, fullt upp i julstöket... Om man bara tittar på dessa siffror skulle jag hålla med om att värderingen är hög. Men sett till den stora potential som finns, ja då är jag beredd att betala på dagens nivå. Störst potential skulle jag säga att rörrenoveringarna har, sätter det fart är marknaden i princip obegränsad.

      Sen kan man alltid diskutera ROE, företag som Logistec som är i princip skuldfria missgynnas av det nyckeltalet. Men det är kanske en annan diskussion.

      Upplägget är att man betalar en fast leasingkostnad, d v s inte volymberoende. Det här i sig ger ju fina möjligheter till ökad vinst om volymerna ökar.

      Radera
  5. Borde inte hamndelen, speciellt i USA, påverkas negativt om Trump inför handelssanktioner som han pratat om?
    Dock borde östkusten ju inte drabbas lika mycket såsom västkusten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du har en poäng, går USA:s handel ner så lär Logistec drabbas, samtidigt ligger man tungt i Kanada som inte lär sluta handla. Och sen är det väl precis så att västkusten lär drabbas hårdare om handeln (med Asien) går ner...

      Radera
  6. Ursäkta en ev. dum fråga, men om företaget gått så bra varför har inte aktien ökat i värde de senaste 3 åren?

    SvaraRadera
  7. Ursäkta en ev. dum fråga, men om företaget gått så bra varför har inte aktien ökat i värde de senaste 3 åren?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta sent svar. Aktien lider av låg omsättning, och har historiskt varit riktigt lågt värderad. 2016 var ett negativt år för företaget, men aktiens pris är princip oförändrat jämfört med för ett år sedan.

      Radera
    2. Och nej, det finns inga dumma frågor. Den här var dessutom mycket klok och relevant :)

      Radera
  8. Vad är utdelningsfrekvensen och direktavkastningen på detta fantastiska försörjningsbolag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta sent svar. Ja mkt fint bolag! De delar ut 4 ggr/år, men det är ingen högutdelare, ca 1% i direktavkastning.

      Radera