lördag 29 februari 2020

Portföljen: bästa veckan på länge, relativt sett


Viruset, livet, och portföljen. Ja i den ordningen. De senaste dagarna har det hänt som många befarat, inklusive jag själv; det ännu väldigt lite utforskade coronaviruset har börjat röra sig på ett okontrollerat sätt utanför Kina. Det handlar inte längre om spår till Kina och Wuhan, det handlar nu om spår till norra Italien och Iran och vi har ingen aning om hur spridningen ser ut därifrån. Mörkertalet kan vara stort, särskilt som det ju verkar finnas en osäkerhet om när man börjar smitta. Nej nog om viruset, men kommer tillbaka till det.

Portföljen. För den känner ju såklart av det här. Rörelserna på börsen har ju varit mer dramatiska än på ett årtionde. För mig har portföljen ändå klarat sig rätt så ok under den senaste veckan, -7 % (och då kommer -1-1,5 % från den sydafrikanska randen som av delvis andra skäl haft en tuff vecka). Generellt har faktiskt kronan gått rätt starkt under veckan, och justerat för valuta är min nedgång bara drygt -5 %.

Att der gått relativt ok under veckan kan förklaras både med portföljens geografiska spridning - jag ligger lätt i Sverige, Europa, och Nordamerika - men också med att jag har en betydande tyngdpunkt mot bolag med relativt låg värdering och dessutom finns de flesta innehav inte i de stora indexen. Det har varit en medveten strategi, som på senare tid fått en ytterligare tydlig prio mot låg värdering. Jag har helt enkelt tyckt att de västerländska börsernas värdering har dragit iväg väl mycket. En annan prio i portföljen är låg skuldsättning hos bolagen, vilket kan bli en viktig faktor den dag världsekonomins inbromsning börjar kunna läsas i bolagens finanser.

Det här innebär såklart att jag gått starkt mot index den senaste veckan. Efter förra veckan låg jag drygt 9 % under SIX Portfolio Return Index. När jag nu summerar efter denna vecka ligger jag mindre än 4 % under. Jag har tagit 5-6 % mot index!

Just nu ligger jag relativt lågt. Vad som händer framöver är skrivet i stjärnorna, men inte osannolikt fortsätter nedgången på måndag om inte positiva signaler om smittspridningen kommer under helgen. Krigskassan är påfylld med några % och jag har också ökat på ett ställe där jag tyckt värderingen börjat se riktigt attraktiv ut.

Och sammanfattningsvis. Tycker det ska bli jättespännande att se hur portföljen klarar sig, om nedgången fortsätter. Hur långt räcker egentligen min riskminimering?

Men vill skriva några rader också om själva orsaken till börskaoset och vad jag tänker att samhället borde göra. Det är såklart ett mycket svårbedömt läge, och utifrån det tänker jag att man bör agera proaktivt, utan att för den skull övergå i panik. Alla publika arrangemang som innebär större folksamlingar borde t ex ställas in, som när man i Italien förra helgen ställde in en rad fotbollsmatcher i högsta serien. Jag tänker att det här hemma borde översättas i t ex publikfria matcher i de större  sporterna, liksom att SVT avslutar sin melodifestivalssäsong utan publik. För att nämna ett par exempel. Jag kan också tycka att man borde avråda från icke nödvändiga resor till norra Italien, och kanske mer än så. Hellre något för tuffa åtgärder än att vi kommer på i efterhand att vi borde gjort mer. 

Själv försöker jag planera livet lite mer; jobba hemma när det är möjligt, avstå från resor i kollektivtrafiken så långt jag kan, och i alla fall i rusningstrafik. Handla på nätet och undvika butiker är en annan sak som är lätt att göra. Undvika arrangemang som ovan, ja t ex avstår vi melodifestivalen som vi tänkt gå med barnen på nästa vecka. Sen är det bara vänta och se, försöka tro på att regering och myndigheter agerar klokt, men jag känner mig långt ifrån lugn. Gör du?

6 kommentarer:

  1. Man ska nog inte dra stora växlar på veckobasis men inte heller underskatta att uppskatta ljusglimtar i mörkret :-)

    Som jag förstår det så smittas viruset genom kontakt eller droppsmitta så jag känner mig inte orolig för att vistas i publika lokaler, det gäller bara att sköta handhygienen extra noga förhoppningsvis och undvika att ha händerna i ansiktet. Skulle någon hosta eller nysa rakt ut så är det förstås hög risk för kontaminering men i dagsläget är nog risken att just en sådan person är smittbärare ganska liten. Skulle det hela eskalera får man förstås fundera ett varv till. Oavsett har jag inget emot att jobba hemifrån nu som hundägare och jag springer till jobbet ett par gånger i veckan.

    Hur jag tänker kring börsoron skriver jag om imorgon på bloggen, kan avslöja att en av portföljerna fortfarande ligger på plus YTD :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Normalt håller jag med dig, och normalt gör jag varken vecko-, månads-, eller kvartalsuppdateringar. Men den här veckan var exceptionell, och kanske speglar hur veckan gått min strategi. Vi får se framöver!

      Jo det finns absolut vissa idéer om hur smittar, men fortfarande ett rätt nytt virus och kunskapen begränsad.

      Över noll YTD grymt bra - ser fram emot att läsa! :-)

      Radera
  2. Bra jobbat! Tror att du har en portfölj som är väl rustad, med många bolag i olika länder, olika branscher och med utpräglad defensiv karaktär. Kassaflödena kommer fortsätta komma in i oförminskad styrka för de allra flesta bolagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja så jag har tänkt, och kassaflödena är som sagt starka, och i regel inga stora räntekostnader som stör...

      Radera
  3. En cynisk fundering jag har haft är att bettingbolag kan bli intressanta. På kort sikt blir det mycket oro för kommande evenemang men till sommaren har jag svårt att se poängen med att ställa in event. Viruset kommer att vara väl spritt till dess och dödliigheten i respiratoriska sjukdomar är oftast lägre när det är varmare så att låta pandemin löpa ut under sommaren kan till och med vara positivt.

    En annan fundering på likartat tema är frågan om vilka bolag jag ska fokusera på. I den egna portföljen är det främst bolagen jag är minst nöjd med som har slaktats (hade varit nice med de pengarna som likvider just nu...) men jag är mer sugen på att investera i tillväxtbolag med kvalitet. Med lite in och utflöden är min förhoppning att illikvida aktier i det segmentet också kan fortsätta ta stryk. Scientific Digital imaging ser t.ex. väldigt intressant ut i London.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja bettingbolag borde ju vara helt rätt, nöje hemma i soffan... Som sagt till sommaren borde förutsättningarna vara annorlunda, men tills dess får vi nog räkna med en viss spridning.

      Ajdå, trist känsla att de som låg närmast sälj gått sämst. Här är det lite varierat, och inte alltid de jag trodde skulle klara sig bäst som gjort det, och omvänt. Allt från några tvåsiffriga, till de som inte tappat alls. Scientific Digital Imaging låter intressant, ska jag kika på - tack för tips!

      Radera