lördag 22 februari 2020

Brighton Pier - brittiskt turismcase?


Inför det brittiska valet i december gav jag mig ut på jakt efter något att köpa vid en eventuell labourseger och efterföljande börsnedgång. Jag hittade ett litet turistbolag med en unik anläggning - en gammal nöjespir på brittiska sydkusten. I portföljen finns också ett antal barer, och några minigolfanläggningar. Och med en intressant infallsvinkel - ett bet på asiatisk turism? 

Korta fakta

Market cap: ca 250-300 miljoner kr
Värdering: P/e  10-11, p/b 1
Handlas: AIM i London. Handlas hos t ex Avanza (courtage från ca 20 pund) eller Degiro och kan ägas i ISK. Finns inte upplagd i Nordeas elektroniska utbud.

Det här gjorde mig intresserad:

Unikt välbesökt landmärke Brighton Pier, en klassisk pir på brittisk sydkusten byggd 1899, är ett stycke historia med nöjesfält, spelhall, och restauranger/barer. Och man är ett verkligt landmärke, det femte mest besökta i Storbritannien, och det mest besökta utanför London. Varje år besöks anläggningen av 5 miljoner besökare.

En intressant potential finns därmed  i asiatisk turism? Det är ju ingen kioskvältare att asiatiska turister söker sig till miljöer och byggnader med stark och unik historia. Piren i Brighton verkar höra till den kategorin! Man konstaterar t ex i den senaste årsredovisningen att kampanjer i Asien har givit bra resultat och att man ser en betydande ökning av besökare från bl a Kina:

”Campaigns reaching as far as China have featured our iconic pier and we have witnessed a significant rise in the numbers of visitors from Asia and further afield.”

Att Corona-viruset när det dykt upp i Storbritannien framför allt har gjort det med koppling till Brighton kanske talar för att bolaget har lyckats?

Fin värdering. Värderingen ser helt ok ut, p/e 10-11 och bokfört värde, men den har stigit sedan jag tittade i december, då den handlas till p/e 7-8 och en bra bit under eget kapital (75-80 %). Kursen är dock fortsatt betydligt lägre än efter förvärvet av piren 2016. Och det finns sannolikt en förklaring i att storägaren varit inblandad i en konkurs omgärdad av frågetecken, mer om det nedan. Resultatet 2018 talar dock för att piren utvecklas bra, samtidigt som man som man tappat omsättning på att några sv gruppens barer på andra platser har stängt. 

Momentum på kort sikt. Det senaste året drabbades piren av reparationsarbeten på tåglinjen till Brighton, kombinerat med dåligt väder. Tåglinjen är i full gång igen sedan i maj (men för sent för att det skulle fått någon påverkan på senaste rapporterade halvåret t o m 30 juni). Dessutom talar man om goda väderförutsättningar under juli och augusti 2019.

Det här fick mig att avstå

Tveksam huvudägare. Huvudägaren Luke Johnson med 27 % av aktierna, har en mycket knepig och färsk historia i bagaget.. Hösten 2018 uppenbarades grova felaktigheter i bokföringen för kafékedjan Patesserie Valerie, där Johnson var huvudägare och ordförande. Balansräkningen var en helt annan än vad som redovisats. Finanschefen greps misstänkt för bokföringsbrott, och företaget gick inte att rädda i sin dåvarande form. Johnson påstår i efterhand att han blivit förd bakom ljuset, och inte haft en aning vad som pågått. Det är såklart svårt att bedöma om det är trovärdigt, men även om det skulle stämma borde han ha bättre koll...

Förlorare på Brexit? Den största effekten av Brexit verkar vara risken att turistindustrin får svårare att rekrytera medarbetare om rörligheten mot övriga kontinenten försvåras. Och man verkar se sådana effekter redan efter resultatet från folkomröstningen. 

Lite hög skuld, men betalar av. Skulden på runt Nettoskuld/EBITDA på 2-3 är i mina ögon för hög. Det är det senaste förvärvet av minigolfanläggningen inomhus 2018 som dragit upp skulden. Samtidigt är kassaflödet starkt och man amorterar i bra tempo. Jag hade dock föredragit fokus på piren, en mer konservativ balansräkning, och utdelning av det som blir över.

Förfallen pir byggs upp? Historiskt har det funnits två pirar, men den ena har förfallit och drabbats av brand. Drömmar och planer finns om att bygga upp, men det verkar vara en krokig väg dit. Och byggs den upp talar mycket för att den inte kommer att innehålla verksamhet som konkurrerar. Invånarna vill inte ha hög exploatering, och i de senaste planerna talar man om ett utbildningscentrum.

Sammantaget. Jag avstod vid p/e 7-8 och där står jag kvar. Tvivel på huvudägarens agerande och omdöme är sådant som alltid håller mig borta.

8 kommentarer:

  1. Nostalgi! Jag besökte piren i min ungdom och i sena tonåren deltog jag i tennis-träning/språkresa i grannorten Eastbourne som har någon pir med som jag minns det.

    Som investering är jag tveksam, påminner lite för mycket om enfastighetsbolagen? Men kul att det är noterat oavsett, UK har lite udda bolag noterade som exempelvis dessa bowlingkedjor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vad kul!! Aldrig varit där själv.

      Nja, tänker att skillnaden mot ett enfastighetsbolag ändå är att de inte är beroende av en eller några få hyresgäster?

      Radera
  2. Kul case. Där jag har varit för ett antal år sedan, fina minnen, men inget jag skulle investera i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Fina minnen behöver inte innebära rätt investering, så sant ;-) Och det blev inget för mig heller.

      Radera
  3. Bowlingkedjorna tucker jag låter hetare. Tittade på Brighton pier för länge sedan och la det i lådan för udda bolag som är roliga snarare än investerbara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är så, själv tyckte jag piren lät mest intressant som landets 5e mest besökta landmärke. Tänker att det ändå finns något där, men andra saker som talar emot.

      Radera
  4. Så fort det är tveksamheter kring personerna brukar jag avstå. Eller så måste man verkligen veta att personen faktiskt var oskyldig. Om fina fonder gått in skulle det möjligen kunna förlåtas, om man förutsätter att de har koll på den biten. Annars vill man inte sitta i samma båt så att säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här! Och det krävs väldigt initierad kunskap för att med säkerhet kunna avfärda sådant.

      Radera