lördag 18 maj 2019

Portföljuppdatering - defensivt byte och valutafunderingar


Ny portföljuppdatering! (Klicka på grafen om den är otydlig)

Under den senaste månaden har jag:

Sålt Gruma. Mexikanska majsmjöls- och brödtillverkaren Gruma borde ha fina förutsättningar med en stark position på hemmamarknaden, och tacos som populär mat på många bord  runt om i världen. Dessutom med en växande grupp latinos i USA, som är deras enskilt största marknad. Men det går trögt, och de senaste kvartalen har inte visat några tecken på vändning. Jag bestämde mig under vintern för att ge dem ett kvartal till. Men nej, de levererar inte. Jag kan hitta bättre defensiva alternativ.

Köpt defensiv filippin, ökat svagt i SCA.  Istället har jag plockat in ett mycket defensivt filippinskt livsmedelsbolag (och det är inte Jollibee jag skrev om för några veckor sedan). Jag skulle vilja påstå att det här bolaget tar över Grumas plats i portföljen, som mest defensiva bolag. Och med minst nedsida. Men tillväxten, och  tillväxtpotentialen är bättre än för Gruma, och prislappen dessutom något lägre. Inlägg kommer om ett par veckor.

Annars har jag ökat minimalt i SCA, men det syns knappt eftersom aktien samtidigt gått ner. Jag har fortfarande en bra bit upp till 4 % där jag tänkt mig att bolaget ska ligga, men jag ska dit under våren. Eftersom det nya innehavet tar mer plats än Gruma (blir så när jag tvingas till maxcourtage), så har kassan inte vuxit, utan är kvar på 2-3 %. Men ambitionen är fortsatt att den ska upp till 5 %. I dessa tider är det trevligt med lite krigskassa. Det kan komma att skaka en del framöver. 

Annars tittar jag åter på bolag som länge funnits på bevakningslistan, bl a brittiska AC-uthyraren mm Andrew Sykes. Jag funderar också på ökning i Straco (SG), med akvarier och pariserhjul mm i Kina och Singapore.  Den senaste rapporten var inte entydigt positiv, även om man återhämtat sig från q1 2018 när pariserhjulet Singapore flyer stod stilla 2 månader. Samtidigt minskade antalet besökare vid akvarierna, troligen på grund av handelskriget och inbromsning i Kina. Men gillar att det ser så bra ut på sista raden, att kassan bara växer (köplägen om vi går mot sämre tider?), och att man fått godkänt från de kinesiska myndigheterna för ett projekt man väntat på ett tag (rapport från årsstämman). Schweiziska sensortillverkaren LEM håller jag också ögonen på, och ser rapporten på onsdag ok ut kan det bli en ökning. Med den svaga kronan talar dock för att jag först ska få upp innehavet i SCA, istället för att handla i valutastarka Schweiz och Singapore.

Lite grävande blir det förstås framöver, får se var och vad.

Vad tittar du på? Och hur tänker du kring handelskrig och svag svensk krona?

8 kommentarer:

  1. Rätt att sälja Gruma tror jag. Är själv väl seg ibland med bolag som underpresterar, som Taokaenoi och Famous Brands. Blir spånnande att höra om ersättaren!

    Straco...ja, det låter som en riktig kassako även om tillväxten lär komma ryckigt. På ett sätt påminner de om Vitreous Glass, men att de omvandlar turister till pengar. Om de skulle dela ut allt, skulle de komma upp i 8-12 % yield? Men med fler köp som bonusmöjlighet?

    SCA, ja lätt att missa svenska alternativ, i alla fall när man investerar globalt på riktigt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kändes helt rätt att avveckla Gruma, men det är verkligen lätt att hålla kvar och vänta på bättre tider. Lite så blev det med Brampton och Brasserie, och där har det fortsatt gått trögt efter att jag sålde.

      Straco - kan bli ryckig tillväxt som sagt, så frågan om rätt om man vill slå index varje år... Men de har helt rätt filosofi i mina ögon! Nedre delen av det intervallet fixar de. Fler uppköp i kristider kan ge fin återbäring här, tror mer på det!

      Yes - lätt att missa svenska, men Sca och Gotlandsbolaget har säkra platser i portföljen!

      Radera
  2. Själv investerar jag inte så mycket i Sverige för jag förstår faktiskt inte vad det är som pågår. Kronan har fallit med 30% i värde mot dollarn de sista sju åren. Mot euron har valutan tappat 20%. Vad vi talar om här är en gigantisk devalvering som gjort stora delar av befolkningen allt fattigare. Vad detta betyder ser jag på min största investering Novo Nordisk som noteras i danska kronor. Samtidigt har man dragit igång en lånekarusell som saknar motstycke. Hushållens boende är belånade upp till skorstenen. Vad händer den dagen då räntan verkligen börjar stiga?

    Nyhetssändningar i dag handlar om spekulationer kring vad Donald Trump skall göra imorgon och prat om detta klimat. Ser egentligen ingen seriös debatt kring de frågor jag tar upp här. Idag såg jag att Greta Thunberg utsetts till hedersdoktor. Stolligheterna eskalerar för varje dag som går.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. a, det är en ordentlig devalvering. Inte många år sedan man fick en dollar för 6-6,50 kr, och en Euro för under 9 kr. Dyrt att åka utomlands, dyrt med importerade varor, men man eldar ju på exportinkomsterna och börsen både direkt och indirekt. Men också skuldsättningen som sagt. Den låga räntan är verkligen problematisk, och frågan är som sagt vad som händer när man väl höjer. Behövs inte värst mycket höjning nu för att det ska gå illa för många. Därför drar man på det, och det blir bara värre...

      Radera
  3. Japp

    Det blir värre. Som jag ser det har vi som lök på laxen fått en framväxande politikeradel som tydligen har bara en punkt på sin agenda. Har du lyckats ta dig fram till köttgrytorna plocka på dig allt du kan. Givetvis inga pengar att tala om men vi pratar om signalpolitik här. Uppvaknandet här kommer kanske inte innehålla så många om och kanske.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  4. Jag håller med Lars om stora delar av problemet och har lite drygt halva portföljen i utländska bolag.


    Samtidigt är jag väldigt öppen för att investera i svensknoterade bolag med stort fokus utomlands. De gynnas eller är opåverkade av fallande krona samtidigt som mycket av vårens rally ätits upp av kronförsvagningen:

    Kronan har tappat 8,6 % mot dollarn. Samtidigt har OMXS30 gått upp 11,7 % och DJ gått upp 12,5 %.

    Vi har även tappat 6,4 % mot euron samtidigt som MSCI Europe large cap är upp 12 %.

    SvaraRadera
  5. Jag har även positioner i H&R Real Estate och Fortum. Jag vill ogärna släppa dessa eftersom de noteras i kanadensiska dollar och euro. Jag har blivit mer uppmärksam på detta med valutan. Innan hade jag en ganska slapp attityd. Svängningarna jämnar ut sig över tid. Jag är inte lika säker längre. Sedan har jag totalt tappat förtroende för den politiska ledningen i Sverige. Det räcker väl att säga turerna kring försvaret nu vill man inte betala. Behandlingen av Försäkringskassan GD säger det mesta.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  6. Har inhandlat Italtile idag för 1,418 zar! Tack för bra inspiration i tidigare inlägg.:)

    SvaraRadera