torsdag 24 november 2016

Funderingar inför #uppesittarkväll - handla på valutadip?

Den här månaden påverkar valutasvängningarna mina prioriteringar mer än på länge. Kronan har blivit allt svagare, och framför allt är det dollarn som blivit dyr. Med en kurs på 9,20-9,30 kommer jag den här månaden att ligga lågt med mina direktnoterade USA-aktier, som alla också gått bra på börsen. Samma sak gäller Atlas Copco.
Den kanadensiska dollarn har inte stigit till så skrämmande nivåer, men portföljen ligger redan väl tungt i Kanada. Nej, det lutar istället åt att öka i mina mer exotiska innehav. Här har vi också noteringar i USD, men samtidigt sjunkande kurser pga sjunkande värde på de inhemska valutorna. De tre aktier jag särskilt funderar på är:

HDFC bank. Aktien har sjunkit i värde med runt 10% sedan presidentvalet i USA, varav sådär 3 % handlar om att den indiska rupien försvagats. Eftersom det inte finns några stora negativa nyheter, är nedgången sannolikt en effekt av att bankaktier i väst blir mer intressanta med förväntat högre räntor. Samtidigt är de indiska räntorna på väg nedåt. Hur som helst, en av historiskt få dippar som kanske ska användas?

Mexikanska Femsa, som bland annat producerar Coca Cola, har som sagt tappat kraftigt. Mitt dollarnoterade innehav har tappat ca 15 % sedan dagen före presidentvalet, varav runt 2/3 beror på pesons fall. Köpläge i ett riktigt fint bolag är min bedömning.

Och så funderar jag lite på den chilenska vinproducenten Concha y toro, som i kronor räknat legat stilla sedan jag skrev om och köpte aktien i september/oktober. Värderingen är fin.
Vin, bank eller Coca cola, vad säger ni?

2 kommentarer:

  1. Skulle nog säga vinbolaget. Bank är svårt, Coca-Cola onyttigt, Vin också onyttigt men där finns inte nyttigare ersättningsalternativ :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara den allmänna uppfattningen även på Twitter! :) Köper man Femsa får man ju i och för sig också lite annat, del i Heineken t ex, om man då inte köper Femsa Coca Cola.

      Radera