Att läsa om flygplan är som att gå i barndom! Jag ser planschen från pojkrummet framför mig, full med flygplan från inte minst Boeing och McDonnel Douglas. De senare med flygplan som DC-9 och DC-10, som var mycket vanliga i t ex SAS-flottan på den tiden, senare benämnda MD och någon siffra. Boeing hade inte minst sin 747, mer bekant som jumbojet. Där fanns också några sovjetiska modeller, Concorde (och någon sovjetisk variant), och så Airbus. En rätt liten aktör på den tiden, som jag minns det, Europas utmanare.
Som investerare har jag inte varit så intresserad av flyget, vare sig flygbolag eller tillverkare, dels av miljöskäl (ja har faktiskt ett kriterium som "hindrar" mig"), dels därför att det är stor konkurrens och extremt oljeberoende. Men som ni kanske såg i inlägget om mina coronakriterier, öppnade jag lite för flyget som en slaktad bransch. Men jag missade av någon anledning tillverkarna. Tack Stefan Thelenius för att du uppmärksammade mig på det, och för att du tipsade om Airbus, för det är ett riktigt intressant bolag!
Det som gör Airbus intressant är marknadspositionen, att man har en huvudkonkurrent i Boing som har det om än ännu mycket tuffare, och sist men inte minst, man har en finansiell styrka och en nettokassa. Men vi börjar med svagheterna
Korta fakta
Marketcap: ca 50 mdr euro
P/e: 15-16 (vid ca 60 euro, 2019 års vinst)
Ägare: Tyska, franska staten storägare (ca 25 % totalt)
Segment: ca 3/4 flyg, resten helikoptrar och rymd/försvar
Handel: Paris, Frankfurt, Madrid. Kan handlas elektroniskt hos flera näthandlare
På minussidan
Fixar man Corona? Airbus har såklart en tuff tid framför sig. Flygtrafiken står i många delar av världen i princip helt stilla, och nästan halva världens flygplansflotta står på marken. I det läget tänker inte många flygbolag på att beställa nya flygplan, utan snarare handlar det nu om att ta sig ur de beställningar man gjort för att inte helt gå under. Flera bolag har redan signalerat, och fler lär följa. Beräkningar visar att flygtillverkarna kan tappa uppemot 1/4 (länken ovan) av försäljningen när försäljningen bedöms nå botten 2022. Där finns såklart Airbus, tillsammans med att man tillfälligt behövt stänga sina fabriker i Frankrike och Spanien.
Korruptionshärva. Företaget har precis gjort upp i stora korruptionshärvor kopplade till flygplansförsäljningar (Storbritannien och Tyskland). Man har genom mellanhänder mutat nyckelpersoner inom offentlig verksamhet och industri. I USA har man dessutom brutit mot exportkontroller. Genom de uppgörelser man nu gjort med myndigheter i berörda länder, betalar man sig ur risken att drabbas av försäljningsförbud i USA och EU. Men det kostar, 3,6 miljarder Euro, som nu belastar redovisningen för 2019.
På plussidan
Marknadspositionen och Boeing. Som jag antydde inledningsvis var Airbus länge en rätt liten aktör på flygmarknaden (lite historia), och hade sådär 10-20 % av marknaden i mitten av 1980-talet (och Boeing och McDonnel Douglas som för övrigt gick samman 1997, sådär 80 %). Sedan dess har balansen förändrats dramatiskt, och sedan början av 2000-talet har Boeing och Airbus i princip delat på marknaden. Så sent som 2018 levererade de båda bolagen i princip lika många flygplan, men 2018 och 2019 kom att bli ett riktigt jobbigt år för Boeing. I september 2019 hade Airbus en orderbok som var 56 % större än Boeing, och en marknadsandel som ökat till 62 %. Boeing 737 MAX. Först en krasch i indonesien i november 2018 med 189 personer döda, sedan en ny krasch med Ethiopian Airlines i mars 2019 har satt Boeing i en akut kris. Olyckorna kan härledas flygplanets automatiserade system som piloterna inte fick kontroll över. Efter den andra olyckan står flygplanen på marken vilket orsakat enorma kostnader. Bolaget har dessutom hamnat i ett läge där man netto knappast hade några ordrar alls under 2019. Till det kan nu då också lägga Coronakrisen. Är det här ett bolag som alls kommer kunna överleva?
Starka finanser. Airbus är utan tvekan i god ekonomisk kondition. Kassaflödet generellt har varit starkt, och man har amorterat på lånen, noterbart dock att investeringarna återkommande är stora. Totalt har man nu en nettokassa på 12 miljarder Euro, å andra sida är det inte mycket sett till att man omsätter runt 70 miljarder. Trots detta ser man risk för likviditetsproblem när branschen gått rakt in i väggen. Man har därför stoppat aktieutdelningen på 1,4 miljarder och utökat kreditutrymmet med 15 miljarder, det kanske kommer att behövas?
Sammanfattningsvis ett fint bolag, med stark balansräkning och stor nettokassa som dessutom slåss mot en konkurrent med betydligt större problem. Min största fundering är dock, hur djup blir krisen? För pengarna rullar här. Och kommer en flygtillverkare kanske drabbas hårdare än ett flygbolag? Flygbolaget kan sluta köpa flygplan, och kan på kortare sikt köra vidare med sin gamla flotta. Dessutom med mindre kostnadsincitament om oljepriset fortsätter att vara lågt.
Och på lite samma tema, kommer USA låta Boeing falla? Jag har svårt att se det. I så fall är kanske inte Airbus fina finanser (som är långt mycket bättre än Boeings), någon större konkurrensfördel? Och är det mest fördel eller nackdel att bolaget har ett betydande statligt ägande? Bolaget kan å ena sidan räkna med stöd om det skulle krisa ordentligt, men å andra sidan kan politiska hänsyn styra bolaget, som från första början är ett politiskt projekt. Kan det komma lägen när det kan vara en nackdel för aktieägarna? En annan fundering är korruptionshärvan. Hur ser kulturen i bolaget egentligen ut?
Aktien har tappat massor, och kursen har mer än halverats sedan början av året. Och risken är stor att det kommer bli sämre här innan det blir bättre. Tajmingen är grymt svår. Men bolaget finns på min bevakningslista, och i grunden tror jag att flyget kommer att fortsätta växa, dessutom får man här ett bolag med bred geografisk exponering, ungefär 1/3 av försäljningen låg t ex i Asien 2019. Men hur som helst, ska jag in här så behöver jag dock kika på mina kriterier ;-)
Har du tittat på Airbus? Och vad tänker du?
Tack för en bra analys! Jag ska nämna att jag fick uppslaget av Johan Rosenqvist via Twitter och även sedan sett att en namnkunnig investerare i USA plockat in caset som turn-around.
SvaraRaderaFår se vilket tålamod jag kommer att ha med min lilla position, ligger breakeven än så länge.
Tackar tackar!! Aha, på den vägen. Själv har jag inte bestämt mig om den ska in i huvudportföljen, men blir om inte annat någon liten position i något av barnens eller sambons portföljer.
RaderaHej, Airbus är helt klart intressant (I princip ett oligopol)
SvaraRaderaDe mest intressanta affärsområden inom flyg tycker jag är;
1) Eftermarknad av flygplansdelar; Extremt höga switching-cost där man låser in återkommande intäkter i 50+ år med höga marginaler. (tex MTU aero, Heico etc) MTU är tex världens största inom MRO för motormoduler.
2) Flygplatser
3) Mjukvara/ERP till flyg bolagen
Yes, oligopol är det, skolexempel på det. Intressanta nischer,
Radera1. Och man tar inga risker med piratdelar här, svårslaget!
2. Ofta fina inkomster, men tyvärr också ofta bolag med riktigt stora skulder.
3. Den typen av system är ofta intressanta, ger höga trösklar och inlåsning.
Skulle vilja lägga till;
4. Infrastruktur på flygplatser, som schweiziska Interroll som är nischade på rullbanden vid säkerhetskontroller mm.
Kollar på Airbus och CTT, men tycker det är för svårt att svara på när och om efterfrågan kommer tillbaka på samma nivå som tidigare. Avstår därför, men beror främst på att turn-arounds inte är min investeringsstil även om de ibland hamnar i portföljen, vid misslyckade köp :)
SvaraRaderaÄr inte heller någon större fan av turn-arounds, men tror den logiken kommer behövas i de flest branscher framöver...
RaderaFrågan är hur stort behovet är kommande år... hur lång tid tar det att komma tillbaka... 1 år? 5 år? 10 år?
SvaraRaderaMer än ett år, kanske 1-5 år, men grymt svårt att förutsäga. Jag har i veckan landat i att avstå, men kanske åker någon aktie in i barnens portföljer
Radera