Husbilar och husvagnar går som tåget just nu. 40-talistgenerationen söker sig ut på vägarna, och samtidigt drar deras barn åt samma håll. Det här var något som jag började att titta närmare på ungefär vid tiden för bloggens start i juli förra året. Ett av de första utkasten jag skrev på var om den amerikanska husbils- och husvagnstillverkaren Thor. Men så hittade jag den kanadensiska uthyraren CanaDream, och inlägget föll i glömska, tills nu när CanaDream hastigt köps ut från börsen.
Thor är en ledande tillverkare av husbilar och husvagnar i nordamerika. Företaget som har den huvudsakliga verksamheten i Indiana, USA, bildades då Wade (Th)ompson och Peter (Or)thwein 1980 köpte en husvagnstillverkare, och satte igång en kedja av förvärv. Det senaste förvärvet, som dessutom är av modell större, slutfördes under 2016. Mer om det när vi kommer till det finansiella. Thor industries omsätter (efter förvärvet) drygt 45 mdr kronor och har närmare 14 000 anställda.
Framgångsrik afärsmordell. Thor beskriver sig inte som en tillverkare, utan som en ägare av tillverkare. Man jobbar under en mycket decentraliserad affärsmodell där man skapar förutsättningar för företagen som annars kort sagt är självständiga enheter (som konkurrerar med varandra). Thor förklarar sin framgång med affärsmodellen som stimulerar till utveckling och innovation. Det lilla företagets innovationskraft och det stora företagets volymfördelar helt enkelt. Även om finanskrisen såklart satte spår, hämtade man sig snabb.
Marknadsledare inom växande bransch. Försäljningssiffrorna bekräftar att branschen fortsätter att växa, 2017 ser ut att bli det sjunde året i rad som USA-marknaden växer. Efter det senaste förvärvet har man halva marknaden för husvagnar, och drygt en tredjedel för husbilar, i USA och Kanada. En mycket dominerande aktör med andra ord. Morningstar ger Thor "narrow moat".
http://www.retirebeforedad.com/2015/06/17/thor-industries/
Stark utveckling. Thor Industries är ett företag med hög tillväxt och stabila finanser. Omsättningen ökade organiskt med 8 % under det senaste verksamhetsåret, och 12 % det senaste kvartalet. Samtidigt har marginalen ökat stadigt sedan 2011, i princip fullt ut genom ökad bruttomarginal.
Kassaflödet är mycket starkt. Företaget har under femårsperioden i princip kunnat betala investeringar, förvärv och utdelningar över kassaflödet. Då har man dessutom gjort två större extrautdelningar (2013 och 2014), och aktier har återköpts i större omfattning (2012 och 2015). Under 2016 räcker dock inte kassaflödet för att finansiera det senaste förvärvet Joyce som är mångdubbelt större än de senaste årens köp tillsammans.
En ökad skuldsättning för Thor är egentligen är inte mycket att säga om. Företaget har en mycket stark balansräkning, i det närmaste är man skuldfria före förvärvet, och det egna kapitalet motsvarar drygt 70 %. Med förvärvet sjunker den siffran till 55 % (min beräkning), fortfarande helt ok, men inte på något sätt imponerande längre. Företaget säger dock i sitt pressmeddelande att man avser att betala tillbaka skulden på 3 år, vilket utifrån historiken får ses som klart realistiskt. Dock kan man ställa sig frågan, om man länge varit intresserade av detta större förvärv, varför lät man då inte kassan växa? Och det är väl egentligen min enda kritik på prioriteringar och räkenskaper.
En sak som talar för husvagnar och husbilar är att den stora gruppen 40-talister nu i princip är pensionerad, men fortfarande tillräckligt ung för orka ut på husbilsäventyr. Dessutom talar man om att försäljningen till yngre ökar. Företaget är dock mycket cykliskt, under finanskrisen halverades omsättningen
Kostnaderna för att komma in på marknaden är inte stora, det ser man inte minst i att det varit lätt för företaget att hitta små uppköpskandidater. Samtidigt ökar företagets så kan jag inte se någon stor vallgrav. Ser också en vissOch hur väl är företaget förberett för högre bensinpriser, när de flesta av deras fordon förefaller rätt så tunga?
Jag är på många sätt imponerad av Thor Industries,
Och värderingen på drygt p/e 16 är rimlig, men varken mer eller mindre. Jag avvaktar, men lägger till företaget på bevakningslistan.
En ökad skuldsättning för Thor är egentligen är inte mycket att säga om. Företaget har en mycket stark balansräkning, i det närmaste är man skuldfria före förvärvet, och det egna kapitalet motsvarar drygt 70 %. Med förvärvet sjunker den siffran till 55 % (min beräkning), fortfarande helt ok, men inte på något sätt imponerande längre. Företaget säger dock i sitt pressmeddelande att man avser att betala tillbaka skulden på 3 år, vilket utifrån historiken får ses som klart realistiskt. Dock kan man ställa sig frågan, om man länge varit intresserade av detta större förvärv, varför lät man då inte kassan växa? Och det är väl egentligen min enda kritik på prioriteringar och räkenskaper.
En sak som talar för husvagnar och husbilar är att den stora gruppen 40-talister nu i princip är pensionerad, men fortfarande tillräckligt ung för orka ut på husbilsäventyr. Dessutom talar man om att försäljningen till yngre ökar. Företaget är dock mycket cykliskt, under finanskrisen halverades omsättningen
Kostnaderna för att komma in på marknaden är inte stora, det ser man inte minst i att det varit lätt för företaget att hitta små uppköpskandidater. Samtidigt ökar företagets så kan jag inte se någon stor vallgrav. Ser också en vissOch hur väl är företaget förberett för högre bensinpriser, när de flesta av deras fordon förefaller rätt så tunga?
Jag är på många sätt imponerad av Thor Industries,
Och värderingen på drygt p/e 16 är rimlig, men varken mer eller mindre. Jag avvaktar, men lägger till företaget på bevakningslistan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar