Den som har ägt aktien under några år har gjort en väldigt fin affär. Sedan bottennoteringen 2008, samma år som VD:n Howard Schultz återkom i rollen, har aktieägarna fått se aktiens värde tiodubblas. Sedan 2008 har omsättningen fördubblats, men framför allt har rörelsemarginalen gjort detsamma (justerad för omstruktureringskostnader 2008 och 2009).
Starbucks har dock på senare tid gått kräftgång på börsen. Det började på allvar efter delårsrapporten för det andra kvartalet, där man mycket knappt missade förväntad omsättning. Och sedan har det fortsatt, sedan i april har aktien fallit med närmare 15 %. Höga förväntningar, och en mycket hög värdering, är såklart förklaringarna. Men hur ser framtiden ut?
Till att börja med, jag är övertygad om att det här företaget kommer att fortsätta leverera till sina aktieägare. Varumärket är brutalt starkt, och även om tillväxten i Nordamerika har saktat in ser det i flera delar riktigt bra ut. Vinsten ökar kraftigt när tillväxtambitionen kombineras med nya satsningar som ökar marginalerna:
Kraftigt ökad omsättning i Asien. Omsättningen tredje kvartalet ökade med 18 %, och rörelseresultatet med 22 %. Det senare tack vare en ökad rörelsemarginal till närmare 24 %. Det var inte minst nästan 900 nya butiker under det senaste året som bidrog till den här starka utvecklingen. Just nu sjösätter man också sitt temärke Teavana i Asien.
Digitalisering. Företaget satsar hårt på digitalisering, med appar för både betalning och beställning. Längst har man kommit i Korea och på hemmamarknaden, men även på flera andra marknader kan man både betala och beställa via appen. I Kina och Japan har man precis lanserat digitala betalningar, och man kan också hantera lojalitetsprogrammet via sin app. Digitaliseringen kombineras med utbyggnad av expressbutiker och driver både omsättning och marginal.
Ökad exklusivitet, ökad nota per kund. Starbucks satsar hårt på exklusivitet genom nya kategorier av butiker som ska servera mer exklusivt kaffe (Reserve). Kronjuvel bland butiksformaten är s k "Rosterier", där bl a det exklusiva kaffet rostas på plats. Än så länge finns en butik i Seattle, men två nya är på gång, i Shanghai (2017) och New York (2018). Som en del i den satsningen, har ett samarbete etablerats med det exklusiva italienska bageriet Princi, som ska förse de finare butikerna med bakverk. Företaget jobbar också med att få kunderna att köpa mer vid varje besök, det nya lojalitetsprogrammet som lanserats är en del i det, liksom ökat utbud av mat.
Chanel development - försäljning i butiker. Den lilla kyldisken med kalla kaffedrycker som vi ser i många livsmedelsbutiker är ett exempel på det här segmentet, som växer kraftigt och visar mycket fin lönsamhet. Det senaste kvartalet ökade rörelsemarginalen till nästan 43 %! En intressant nyhet som är på gång är nespresso-kapslar med starbuckskaffe.
Starbucks finanser är imponerande. Kassaflödet är starkt och finansierar utdelning, investeringar och ett betydande återköp av aktier. Starbucks har på senare tid med allt större volymer tagit efter de många nordamerikanska företag som gör stora återköp. Det här är något som jag bekant inte är så förtjust i, och jag kommer ha ett särskilt öga på Starbucks här.
Tillväxten bromsade som sagt in under det förra kvartalet, men samtidigt fortsatte vinsten att öka, och steg med 20 % jämfört samma kvartal förra året. Man räknar också med att omsättningen tar ny fart under fjärde kvartalet, och når omkring 10 % för året. Tittar man på framtiden kan det nog vara väl optimistiskt att den tillväxttakten ska bestå, men även med en tillväxttakt på 7-8 % är det här en fin investering, särskilt om effektivisering och exklusivitet ökar på marginalerna. Tillsammans med ett visst återköp av aktier bör en vinstökning/aktie på 15 -20%/år inte vara ouppnåeligt.
Efter den senaste tidens kursfall har aktien fallit från p/e över 35, till runt 30. Har utifrån detta räknat på scenarier för aktiekursens och utdelningens utveckling. Jag har för aktiekursen utgått från fyra alternativ: ett (väl) optimistiskt med p/e 35 och ökad vinst med 20 %/år, ett något mer realistiskt (p/e 30, vinsttillväxt 15 %), ett något pessimistiskt (p/e 25, vinsttillväxt på 10 %), och ett (väl) pessimistiskt (p/e 22, vinsttillväxt 7 %). För direktavkastningen har jag räknat på 10 %, 15 % och 20 % ökning av utdelningen per år. Värt att notera är att företaget sedan man började dela ut 2010 aldrig höjt med mindre än 23 % per år. Och samma sak förväntas ske i år, inom kort för övrigt.
Ett inte orimligt scenario för aktiekursen är den näst högst kurvan. Med en sådan utveckling har vi en fin resa att se fram emot. Och vad gäller utdelningen, en direktavkastning på 10 % om drygt 10 år (på inköp vid dagens kurs), ligger klart inom räckhåll. Men då måste man vara ordentligt långsiktig!
Min slutsats är: en rätt så säker investering, som med en "dålig" utveckling ändå kan bli helt ok, och med en fin utveckling kan bli riktigt bra. Jag tror att dagens kurs på runt 53 dollar är ett helt ok köpläge, och jag tänker fortsätta att öka försiktigt.
Kan vara värt att påpeka två saker. Detta att hålla tag i en tillväxtaktie som stiger i värde i 10 år är något av det svåraste som finns.
SvaraRaderaSedan har vi valutarisken. Dollarn kan ju kosta sju kronor under fem år av tiden.
Med vänlig hälsning
Lars
Så sant, det handlar om disciplin och är inte lätt alla gånger.
RaderaValutakursrisken finns såklart, och dollarn lär svänga en del över tid. En dollar på 7 kr år såklart något man får räkna med. Men jag är övertygad om att aktiekursen kommer att kompensera för en sådan nedgång många gånger om. Men långsiktigheten måste finnas där såklart.
Helt rätt perspektiv att titta långt framåt och också ta hänsyn till eventuella nedsidan.
SvaraRaderaDet är mycket jag gillar med Starbucks. Problemet för mig är att det är ett stort bolag, och då blir det svårare och svårare att växa, till slut kan de bli som Coca-Cola (dvs tröga, mogna, även om ingen direkt indikation finns nu). Den andra invändningen är att den egna analysen inte kan tillföra så mycket när bolaget är så bevakat.
Men med det sagt. Mycket fint bolag, tillväxt, hög ROE, skalfördelar, mycket stabilt, låg nedsida, konsumentvaror, ej hotat av ny teknik. Skulle jag inrikta mig mer mot storbolag så vore det här en given kandidat.
Ja viktigt att titta på nedsidan också. :)
RaderaSjälvfallet blir det svårt att procentuellt växa på samma nivåer som ett mindre bolag i ett tidigare utvecklingsskede. Men jag tycker ändå att det finns stora skillnader mot bolag som Coca Cola och McDonalds. Starbucks har fortfarande stora delar av världen där man knappast finns alls. Inte många år sedan man startade här i Sverige t ex... Det finns många kaffer att starta bara här.
Som sagt jättefina nyckeltal osv. Och så tycker jag att man kan ha något fint storbolag, även om jag ju annars dras till samma typ av företag som du gör. Och även om det är trist att den egna analysen inte tillför så mycket :)
Den är given i pensionsportföljen tycker jag och kommer den upp lite i DA kanske även i utdelningsportföljen :-)
SvaraRaderaDelar den analysen :-)
RaderaTack för en snygg analys!
SvaraRaderaStarbucks finns med i min portfölj och planerar att fortsätta vikta upp innehavet som en av de största byggstenarna i min utdelningsportfölj.
Må väl!
Tackar tackar!
RaderaKlokt tror jag, är som sagt helt övertygad om att det är en riktigt fin och långsiktig tillväxt- och utdelningsmaskin!
Ha det gott!
Kan bara instämma i övriga kommentarer, snygg sammanställning och vettig analys. Mitt största dilemma är att köpa dollaraktier för en svag svensk krona. Men om det blir ändringar på valutafronten kommer Starbucks vara ett av de första företagen jag kollar på.
SvaraRaderaTackar tackar!
RaderaVisst är det mindre kul att kronan är svag när man handlar i dollar, men är man långsiktig så är det mindre problematiskt. Risken är att aktien hinner dra iväg innan kronan vänder uppåt...
På lång sikt, vad tror ni om riskerna för ex Starbucks avseende minskad omsättning pga av att handeln flyttar till nätet? Dvs mindre folk i centrum och gallerier etc?
SvaraRaderaJo visst, människors rörelsemönster kan säkert förändras en del när mer handel flyttar ut på nätet. Uppfattar att Starbucks möter det, expresskaféer lokaliserade i knutpunkter typ tågstationer (för vilka man dessutom kan beställa över nätet!) är en del. Exklusivare kaféer dit man sannolikt söker sig mer aktivt för upplevelsen, en annan.
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaLigger som topp 3 största innehaven i både min Privata portfölj och Företagets aktieportfölj! :-)
SvaraRaderaMvh VKI