Det här ligger lite utanför, men kan inte låta bli att skriva några rader.
I våras tittade jag på förutsättningarna för den nordamerikanska godstrafiken på järnväg. Hade en tid ägt Union Pacific, men med sjunkande volymer kvartal efter kvartal ville jag få lite klarhet i om det finns någon långsiktighet. Union Pacific är ett järnvägsföretag med ett jättelikt nät över hela västra delen av USA, som lär överleva länge till. Det finns dock skäl till att vara tveksam till om det är en ny guldålder som väntar företaget. Den breddade panamakanalen gör att mycket större fartyg nu kommer att kunna gå genom kanalen. Det här innebär också att hamnarna på den amerikanska västkusten inte längre blir lika viktiga för transporter västerut, när varor nu lättare kan skeppas till och från östkusten, och ta vägen genom panamakanalen.
I samband med att jag läste detta stötte jag också på en artikel som nämnde ett litet järnvägsföretag i New England, som till och med tagit volym från Union Pacific. Det visade sig också att det här lilla företaget, Providence and Worcester Railroad, under 2015 mycket riktigt gått emot strömmen med sjunkande omsättning för järnvägsbolag. Företaget visade till och med upp en ökad omsättning.
Det här lilla företaget har en egen järnväg i storlek med en större museijärnväg, och är en mycket liten aktör även om man också har rätt att använda andra företags räls. Men som enda godstransportör på räls i den lilla staten Rhode Island, och med anslutning till hamnarna i Daviesville, Providence, och New Heaven (i Connecticut), är man ändå en strategisk aktör för infrastrukturen i New England.
Verksamheten är ingen kassako. Godstrafiken har bland de lägsta marginalerna som går att hitta för järnvägstrafik, och en del av vinsten används för sightseeingturer i New England med gamla museivagnar. Det här är på många sätt järnväg för att det är skoj, inte för att tjäna pengar. Företaget är dock skuldfritt och äger dessutom mycket värdefull strandnära mark i Rhode Island. Det här gav i våras värderingen p/e 40, eller på samma gång ett marknadsvärde lika med det bokförda. Allt det här tillsammans har gjort att många väntat på att den drygt 80-årige huvudägaren, VD:n, och styrelseordföranden Robert Eder ska avveckla och acceptera något fint bud.
Lite intresserad blev jag av den här uppenbara lottsedeln, även om investeringen ligger långt ifrån vad jag i vanliga fall satsar på. Jag sålde mina Union Pacific, förde över pengarna till Nordnet (eftersom Avanza valt att inte plocka med det här lilla bolaget), och gjorde ett litet nätt inköp.
Så under sommaren kom budet från Genesee & Wyoming, en större aktör inom kortdistanstransporter på järnväg. 25 USD/aktie är drygt 50 % över de 16.30 USD som jag gav! Lite skoj var det, och lite fortare gick det än vad jag vågat hoppas.
Wow! Har kikat hastigt på dem någon gång när jag tittade på järnvägsbolag men vågade aldrig köpa! Grattis :-)
SvaraRaderaTack! Härlig känsla var det :-) Läskigt låg omsättning har det varit i handeln, vissa dagar bara ett par avslut.
SvaraRadera