söndag 9 juni 2024

Portföljrapport i juni



Inte uppdaterat om portföljen sen årsskiftet så det är på tiden! Tittar man på utvecklingen ligger jag ca +10 %. 

Bakom finns en stor spridning med Argent (ZA), Sarantis (GR) och RFM (PH) som de tunga loken. Även lilla Superlon (MY), med produktion av isolering för rör till framför allt AC har vaknat till och ökat med drygt 50 % sedan årsskiftet efter ett antal år som zombie. 

På den negativa sidan ser vi bl a Micro Mechanics (SG), Unicharm Indonesia och Concepcion (PH). Den sistnämnda trots flera riktigt starka kvartal verksamhetsmässigt. Så är det ibland när man håller sig utanför indexen!

Nytt och ökat 

Argent (ZA), ökat. Sydafrikanskt litet industrikonglomerat med stora delar av omsättningen utanför Sydafrika, framför allt i UK. Jag ökade med ett par procentenheter av portföljen i januari och hade tänkt öka mer men då satt kursrallyt igång. Trots det, och trots en allt svagare sydafrikansk rand, har innehavet jobbat sig upp till näst största innehav. 

Primeserv (ZA), ökat. Det lilla sydafrikanska bemanningsbolaget är sedan länge en av mina favoriter med sin starka lönsamhet, starka men lätta balansräkning, och med stora återköp och utdelningar. När tillfällen gavs under våren (i detta inte helt lätthandlade bolag) så ökade jag svagt i ett par omgångar och bolaget är nu tredje största innehav.

Jag har annars under våren startat ett konto hos Interactive Brokers för att komma åt fler marknader (Taiwan och Mexiko). Väl igång så ser det ut att fungera även jag ännu inte blivit riktigt kompis med deras portal. Jag har under våren sedan scannat av den taiwanesiska börsen (eller rättare sagt den ena, benämnd "Taiwan", den andra och något mindre, benämnd "Taipei" som huvudstaden, kommer man inte åt från Interactive Brokers.) Jag håller nu på att ta position i ett mindre och mycket lönsamt verkstadsbolag som jag kommer att skriva om framöver. 

Jag håller också på att ta position i ett mindre franskt företag. Mer om det senare.

Sålt och minskat 

Stemmer Imaging (DE), sålt. Tyskt litet teknikbolag som bygger system inom Machine Vision Technology, dvs system som med hjälp av kameror och mjukvara analyserar t ex avvikelser för ett produktionsflöde. Trots mycket svag utveckling på sista tiden, och som jag uppfattar osäker utveckling i närtid, kom en utdelning på nästan tvåsiffrig direktavkastning. Trots en stark balansräkning säger jag: tveksam kapitallokering och bolaget fick lämna för ett par veckor sedan .

Förutom i Taiwan, där jag förövrigt har en liten lista med intressanta bolag, har jag fortsatt att leta i Sydafrika. Det politiskt osäkra läget nu efter valet, där ANC för första gången förlorade sin egna  majoritet, kan öppna vägar för en mer positiv utveckling. Och redan under våren har elförsörjningen stabiliserats efter år av stora problem. Det finns såklart risker också och utvecklinen kan gå åt fel håll, men att Sydafrikas politiska framtid inte längre avgörs i slutna rum inom ANC är i grunden positivt.

Ja det var läget just nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar