torsdag 18 maj 2023

Portföljuppdatering i maj 2023


Inser att det var väldigt länge sedan jag gjorde en uppdatering, oktober om man bortser från årssammanfattning! Och massor har hänt! Men först, året har inte börjat så starkt, ligger just nu runt 0. Och det kan sammanfattas med: 1. Ligger tungt, kanske för tungt (?) i livsmedelsbolag som generellt har haft en utmanande tid med stigande råvarupriser. 2. Valuta, och det handlar mest om den sydafrikanska randen som tappat stort på sistone, och det handlar om energin och även ev vapenaffärer med Ryssland. Sen har vi den egyptiska valutan som påverkar bara ett bolag (integratod diagnostics), men där valutan helt har kollapsat. Det här förklarar också till stor del varför andelarna i framför allt Italtile och Integrated Diagnostics minska kraftigt. Inga försäljningar har gjorts där.

Sålt och minskat

Sålt Gotlandsbolaget (SE). Gotlandsbolaget noterades i slutet av 2022, och gjorde en fin resa direkt och steg ytterligare när analyserna bl a konstaterade att det fanns dolda värden, vilket ju egentligen inte borde varit någon nyhet. Jag drog efter det slutsatsen (i månadsskiftet jan/feb) att noteringen var triggern som realiserade värdena och att värdet kommit till en nivå där potentialen inte längre var så stor. Så jag  släppte bolaget på ca 2135 kr i snitt. Eller ja, jag har en (!) aktie kvar för att kunna gå på bolagsstämman! Sammantaget gjorde jag drygt 57 % sedan 2018 inkl (de små) utdelningarna. Tyvärr låg den i depå eftersom inget annat gick medan bolaget var onoterat.

Sålt Seibu Electric (JP). Fint värderat litet japanskt industrikonglomerat med tre ben. Utgjorde bara en dryg procent av portföljen och jag behövde bestämma mig för om jag skulle öka eller lämna. Det avgjordes av att tillväxten fanns i Kina och framför allt mot en större kund. Jag gjorde ca 16 % inkl utdelning under deras år jag ägde.

Minskat i Primeserv (ZA). Ett mycket litet bemanningsföretag i Sydafrika med fantastiska nyckeltal i förhållande till värderingen. Jag minskade då den nya revisorn valde att kliva av efter bara ett år och utan att man hade en ny. Man var dessutom sena med årsredovisningen i somras och det fanns vissa historiska småslarv i bokföringen som rättades. Efter att ny revisor tillsatts och man kom med nyhet att förvärv är på g så ökade jag, men sammantaget har jag minskat något.


Köpt och ökat

Köpt Champion Pacific (ID). Tillverkare av framför allt läkemedelsförpackningar, och som jag redan skrivit om

Köpt Scandbook (SE). Svenskt värdecase som trycker böcker, framför allt pocketböcker. Kommer inte göra någon analys utan nöjer mig med att konstatera att böcker inte drabbats lika mycket av digitaliseringen som jag trott. Trevligt att ha i alla fall ett svenskt bolag i portföljen!

Köpt RFG Holdings (ZA). Det senaste köpet, som jag också skrivit om, och som kom in i portföljen nu senare under våren.  Aktien fortsatte att gå svagt även efter att jag köpt, men har återhämtat som efter stark uppdatering nyligen.

Vad gör jag nu?
Väldigt lite tyvärr. Mycket annat i livet tar tid just nu, bl a lägger jag endel fritid på en familjeverksamhet. Hoppas få lite tid under sommaren och hitta något case som breddar portföljen branschmässigt.

Allt för nu!

6 kommentarer:

  1. Kul med uppdatering - ha en fin sommar! :)

    SvaraRadera
  2. Kloka förändringar och mycket fin portfölj! Funderar liksom du på andelen livsmedel, möjligen är en viss del av Delfi och RFM:s glassdel bättre än ”vanliga livsmedel” eftersom snacks generellt har lite lägre priskänslighet.

    Valutan slår för mig också. Randen är jobbig, men Italtile och RFG har i alla fall viss hedge. Kanske att Egypten valutamässigt är för likt Turkiet (för svagt, för opålitligt?) men förstår att det inte är läge att sälja nu då återhämtning kanske är mer trolig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja Delfi och RFMs glassdel innehåller mer förädling. Hur som helst, kommer inte göra några snabba kast, men över tid kanske bredda.

      Radera
  3. Finns alltid möjligheten att sätt lite pengar i Swedbank Robur Small Cap Em A och låta någon annan göra jobbet. Skulle tveklöst göra den prioriteringen och satsa på familjeverksamhet.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du missuppfattade nog "familjeverksamhet"... Den fonden är absolut en favorit men jag vill göra jobbet själv :-)

      Radera