lördag 18 april 2020

Följt coronastrategin, sålt SCA, laddat kassan




För några veckor sedan skrev jag om min strategi under Corona, och så här långt har jag följt den till punkt och pricka! 

I korta drag innebär den att köpa:
  1. Bolag med extremt stark balansräkning och nettokassa, i branscher som drabbas hårt av krisen
  2. Fina defensiva bolag som dragits med
  3. Fina dyra bolag jag väntat på länge
Under veckorna med kraftig nedgång ökade jag i den grekiska yoghurttillverkaren Kri Kri och  i chokladproducenten Delfi, med huvuddelen av omsättningen i Indonesien, men med börsnoteringen i Singapore. Båda i kategori 2, och tappade kraftigt inledningsvis. 

I kategori 1 ökade jag i Straco (Singapore) som driver akvarier i Kina och ett pariserhjul i Singapore. Vi talar då om ett extremt starkt bolag i denna hårt utmanade bransch. Bolaget fick efter ett par veckor med öppna anläggningar, åter stänga sina huvudattraktioner, men kassan är sådan att man skulle klara flera år utan inkomster. Och en längre nedstängning kan t o m vara positivt i det långa loppet, när chanserna till fina fynd ökar om konkurrenterna konkursar! I kategorin gjorde också Texas Roadhouse ett tillfälligt (men trevligt besök), med en sådär 30-40 % i ökning på drygt tre börsdagar. Kanske gör man comeback. Vi får se. Däremot kom börserna aldrig så lågt den här gången att något från kategori 3 kvalade in. Men det kanske kommer senare...

Det var ökningarna. De senaste två veckorna har jag dock legat lågt, börserna världen över har (över)tolkat varje positiv signal, och skuttat i steg om flera procent de flesta dagar. Min bedömning är: detta är överoptimistiskt! Coronapandemin är lång ifrån slut, och de signaler som kommer kring den ekonomiska utvecklingen är djupt skrämmande läsning. IMF:s rapport t ex som kom i veckan talar om en världsekonomi som krymper med 3 % under 2020 (för att sedan åter växa med det dubbla 2021). Men det är utifrån ett scenario där pandemin går tillbaka under andra halvåret 2020, och inte kommer tillbaka.

Ett scenario som mycket väl kan vara optimistiskt. Men stannar vi kvar vid detta har vi en nedgång för de utvecklade ekonomierna med drygt -6 %, lika mycket för USA, och hela -7,5 % för Euro-området. Det är alltså i princip 10 %-enheter sämre än vad som tidigare var prognostiserat för 2020. För Emerging Markets ser det lite bättre ut med en svag nedgång, och för Kina och Indien bedömer man t o m en svag tillväxt. Men som sagt, kanske är detta ett optimistiskt scenario, och drar det ut, och ännu värre, kommer det tillbaka, ja då ser det riktigt illa ut... Under veckan har vi också kunnat se svaga bankrapporter i USA, och i samma land en brutalt stigande arbetslöshet, och en detaljhandel som faller ihop (länk). Men börsen hickade bara till någon dag och fortsatte sedan uppåt.

Ja vad har då marknaderna kalkylerat med? Såklart omöjligt att säga exakt, men risken är att man kalkylerat allt för optimistiskt, och då kan det bli svettigt. Så, min slutsats; farligt läge på aktiemarknaden, låt kassan växa! 

Så den senaste veckan har jag börjat kapa lite i mina innehav. Banken HDFC (Indien) fick lämna portföljen efter 4,5 år (!), jag vill helt enkelt inte ha exponering mot finanssektorn i det här läget. +40-45 % sedan det första köpet är långt sämre än om jag sålt för ett par månader sedan, men jag sover bättre såhär. SCA fick också lämna portföljen. Bolaget handlas nära ATH sedan Essity avstyckades, och sådana nivåer är inte försvarbara nu. Ett av mina schweiziska innehav fick också lämna, och där handlade det om en i mina ögon väl optimistisk uppgång de senaste veckorna för ett som jag bedömer cykliskt företag. Jag också avyttrat mitt mest cykliska sydafrikanska innehav (men Italtile ligger stabilt). Sist men inte minst skalade jag lite lätt ner innehavet i A2 milk.

Efter försäljningarna har jag en kassa på ca 19 % och just nu är min plan att ligga lågt. Jag vill ha en ordentlig kassa när (inte om) det börjar skaka igen. Och om inte förr så kommer många rapporter för åtminstone vissa cykliska bolag att se riktigt risiga ut efter Q2. Om inte förr lär marknaden då fatta att det är allvar! Då vill jag vara med! Och då tänker jag plocka in de där normalt dyra fina bolagen jag länge drömt om.

8 kommentarer:

  1. Tycker också att marknaden är överdrivet optimistisk. Det var ganska billigt på förra botten men nu har man i princip prisat in business as usual nästa år och det är långt ifrån säkert.

    Jag säljer aldrig för att tajma marknaden men har istället lagt 80% av senaste månadsinsättningen på att amortera ned belåningsgrad för att den vägen minska risk och öka utrymme. Nöjd med vad jag köpte i mars när vi stod lägre än i april.

    Samtidigt tror jag att det är möjligt att det inte kommer en så tidig smäll som många tror för Q1-rapporterna präglas i de flesta företag ännu inte så starkt av Coronaåtgärderna då dessa i de flesta fall slog igenom med stark effekt först mot slutet av kvartalet. Det är nog först i Q2:or och vinstvarningar man kan få en bild av effekterna.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Framtidsinvesteringen18 april 2020 11:29
      Ja, vi gör helt samma bedömning! Och klokt verkligen att amortera av belåningsgraden. Q1 tror jag heller inte att man ska dra för stora växlar av, möjligen kan man se att vissa bolag, som de amerikanska bankerna, tar höjd för svårare tider. Och då kan det vara intressanta hur mycket de tar i och hur de formulerar sig om framtiden. Men som sagt, det är i Q2 det kommer bli svettigt.

      Radera
  2. Jag ligger på 15 % kassa totalt sett men ska erkänna att jag känner lite FOMO. Jag gissar på en dipp till och då vet jag vad som ska köpas - bolag med starka balansräkningar och goda tillväxtutsikter :-)

    Jag behåller HDFC som är mitt enda bankinnehav då tillväxtutsikterna på sikt lär vara goda oavsett coronan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tänker helt klart rätt lika här! :-) Tror mycket väl att HDFC kan klara sig ok, men just nu vill jag avstå finanssektorn. Kanske kommer jag tillbaka...

      Radera
  3. Klokt och pedagogiskt. Själv kör jag mest kategori 2 och 3 eftersom kategori ett blir någon slags "turn around", vilket inte passar mitt psyke.

    Väljer också att ha en riktigt hög kassa.

    Borde kanske skala ner i A2, och andelen mjölkprodukter är i överkant för mig, men jag hittar trots allt inget bättre att köpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja mjölk är mycket här också, drygt 1/4 av portföljen exkl kassa. Men två stabila bolag med en defensiv produkt, dock vill inte ha högre andel och därför skalade jag.

      Radera
  4. Mycket bra analys av världens ekonomier och marknaders påverkan av Coronan. Har kommit att tänka ungefär likadant och har under mars-april sålt av eller minskat i bolag med svaga balansräkningar. Har samtidigt ökat i några med starka balansräkningar och mest i Microsoft. Har trots det en rekordkassa på 22% som jag planerar öka befintliga innehav i med kanske 5% per månad framåt.:)
    Tror också det kommer nya ras under våren, sista veckans rally kan knappast hålla i sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack gasellen! Vi tänker väldigt lika! Det här rallyt förefaller helt ogrundat som sagt... Microsoft är intressant, med sin extrema moat och fina balansräkning är det helt klart intressanta.

      Radera