söndag 9 december 2018

Portföljuppdatering - och fundering varför bloggen tappar läsare


Mycket lite har hänt i portföljen den senaste tiden, men eftersom jag inte uppdaterat sedan i slutet av oktober är det ändå dags! Ser man till utvecklingen är det framför allt Bankerna Rakyat och HDFC som gått starkt, tillsammans med det nya innehavet Alaris som jag skrev om förra veckan. Sammantaget ligger jag på plus minus noll, och även om det inte ser ut att bli ett fantastiskt år, så ökar avståndet till index! Även om det såklart i nollan också inkluderas 2-3 % utdelning.

Ökat i LEM Holdings. Den schweiziska tillverkaren av sensorer för ström- och spänningsmätning har legat med en andel långt under 4 %-spärren, så det var dags att öka. Dock var timingen sådär, eftersom jag köpte i början av veckan innan aktien hann ta en del stryk i den allmänna nedgången. Det här var för övrigt den enda transaktionen sedan jag uppdaterade senast.

Jag funderar annars en del på om något eller ett par innehav borde lämna portföljen. Framför allt funderar jag fortsatt på tegeltillverkaren Brampton Brick, som nu börjar känna av den svagare byggkonjunkturen. Lyckades man inte få fart på kursen när man växte tvåsiffrigt, hur ska man då få fart på den? Ja möjligen vid ett uppköp... Och jag behöver också bestämma mig för Brasserie Cameroun, antingen dubbla upp eller släppa.

Jag fortsätter såklart att leta nya kandidater, både genom screening, och genom att helt enkelt gå igenom börslistor från A-Z. Just nu dyker jag t ex i ett par europeiska, lågvärderade kandidater med exotiska inslag, som kan bli aktuella att plocka in. Men den generella upplevelsen annars är att det är svårt att hitta riktigt starka kandidater som utmanar.

Frekvensen för blogginlägg är också något jag funderar på. Antalet sidvisningar har sedan länge stagnerat kring runt 4000 (enligt google analytics). I november nådde jag inte ens 3500. Dessutom har antalet kommentarer blivit färre. Jag inser också att de inlägg som är mest värdefulla för mig själv, dessutom är de minst lästa. Därför funderar jag på att göra som t ex bloggkollegorna Phantas och aktieingenjören, att skriva bara när det faller på, eller närmare bestämt som ett sätt för att inte slarva med analyserna.

Men inspirera mig gärna till annat! Och visst är jag nyfiken, har bloggen blivit tråkigare? Eller sämre? Eller är det bara så att mer av diskussionerna numera sker på twitter?

22 kommentarer:

  1. Din blogg är en utav mina absoluta favoriter så jag är tacksam för alla inlägg oavsett frekvens.

    Jag ser också ett något minskat läsarintresse på min blogg sen en tid tillbaka så jag gissar att det är en allmän trend för nischade bloggar mot aktier. Däremot tror jag att frihetsbloggar och liknande klarar sig bättre och till med ökar i läsarantal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack Stefan, det är ömsesidigt!

      Det är nog så, och känns bra att höra att man är i gott sällskap! En orolig börs gör väl att man blir mindre intresserad, även om jag tycker det borde vara tvärtom. I goda börstiden kan man ju följa med nästan vad som helst uppåt, det är nu det krävs eftertanke! Och för att realisera frihetsdrömmar krävs bra investeringar!

      Radera
  2. Jag misstänker att börsnedgången påverkar också. Det är en nedgång alla kanaler som jag uppfattar det. I mitt fall handlar det däremot främst om jobb och barn. Med två barn som sover osynkroniserat och en ny tjänst blir det helt enkelt lite knivigt att göra mer avancerade saker. Just bu tittar jag faltfakt t.om på verktyg som Swiftkey för att kunna skriva längre text på mobilen i lägen som nu då jag rullar barnvagn.

    Gällande kommentarer tror jag man behöver hitta en sweetspot där läsarna triggas att diskutera utifrån det underlag som finns. Jag tycker det är jättekul med exotiska bolag men det är ju inte direkt så att jag har koll på Schweiziska antenntillverkare och kan komma med kvalitativa kommentarer. Däremot kan man Kanske trigga en diskussion med hjälp av mer kvantitativa data? Jag har rätt bra Excelsnurra för Morningstar som gör att du snabbt får fram diagram på senaste fem årens utveckling. Det skulle kunna vara användbart för att snabbt kunna ge ett mer kvantitativt i inläggen så att man kan jämföra med likvärdiga bolag i andra branscher.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert så att nedgången påverkar! Även om det rent logiskt borde vara precis tvärtom. Det är ju nu det krävs att man hittar rätt case.

      Du har helt klart en poäng! Mina inlägg triggar nog inte tillräckligt mycket till kommentarer. Egentligen skriver jag nog redan nu mest som en del i min egen analysprocess! Mer kvantitativa data ska jag jobba på. Tittar jag bakåt hade jag mer sånt i början, nu är det oftast bara kassaflödesgrafen kvar. Ska jag jobba på!

      Skriva i mobilen helt rätt. Så skriver jag det mesta numera!

      Radera
  3. Vore mycket tråkigt om söndagsinläggen uteblev!

    Att skriva fyller för det första ett sort värde för en själv. Sen tror jag konjunktur/twitter/FIRE... eller allt vad det är påverkar. Möjligen kan man skriva kortare eller mindre regelbundet om responsen är lägre, men det är synd.

    Och på bolagsnivå: Brampton skulle du nog kunna sälja. Konjunkturkänsliga bolag är ingen höjdare (om ingen megatrend finns bakom) och du har många andra bra alternativ. Brasseriet har jag mindre koll på, härligt exotiskt, men jag vet inte om läsk är framtiden, ens i Afrika. Sånt spelar dock mer roll på sikt, på 1-5 år kan aktien säkert tredubblas eller halveras ändå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gustav! Ja det finns nog en rad förklaringar! Nog inte omöjligt att det blir söndagsinlägg även efter nyår, men funderar på upplägget lite. Kanske att man ska testa ett eller 2-3 bolag utan att göra djupanalys? Lättare att ta till sig, och en bra hjälp i sorteringen? Som komplement till de längre och djupare...


      Brampton är påväg ut. Brasseriet har öl som klart dominerande gren. Förra året betydligt bättre än föregående, och de är på rätt väg. Men tillräckligt mycket för att dubbla upp? Dessutom oroligt i de engelskspråkiga delarna av landet. Krävs lite gräv och analys där.

      Radera
  4. Jag tycker generellt att man ser ett avmattat intresse för börsen. Förre som twittrar och förre som skriver, läser och kommenterar på bloggar. Tycker även att det har blivit en något hårdare ton på finanstwitter. Allt detta tror jag går hand i hand med ett för många ganska dåligt börsår.

    Sen tycker jag absolut att du kan gå ner och blogga mer sällan om det är något som du känner för. För även om säkerligen många tycker det är kanon med söndagsläsning så är du faktiskt inte skyldig någon någonting med din blogg. Personligen skriver jag mer sällan och om det är någon tröst så har mina djupanalyser (som det ligger extremt mycket tid bakom) färre läsare än de generella siffror som du angav ovan.

    Känn ingen press med bloggen utan skriv när du känner för det är mitt tips :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det verkar helt klart vara en trend, och trevligt att vara i gott sällskap :-) Håller med om det där med tonen, men är väl som sagt rätt logiskt att humöret blir sämre när det pekar nedåt. Men trist.

      Nej jag bloggar bara så länge det är kul! Gör det egentligen av två skäl:

      1. För att hålla skärpan i mina analyser, lägger jag ut, ställer jag också högre krav på mig själv.

      2. För att det är fin avkoppling, bra sätt att distrahera ev stress på jobbet, och jag gillar att skriva. Men man kan ju såklart fundera på om det är bättre att lägga den tiden på analyser istället. Där jag får fundera. Å andra sidan kan man skriva rätt korta och enkla inlägg som väcker diskussion

      Radera
  5. Är ganska övertygade om att alla större bloggar tappar läsare när vi har en nedåtgående marknad. När intresset skall vara som störst är det givetvis som minst. Sedan är det ofta så att investerarnas intresse för en blogg som tar upp exotiska investeringar blir lite mindre när det finns mycket intressant på hemmaplan.

    När inlägg i kommentatorsfältet av typ jag-är- 30% likvid börjar dyka upp kan du slå dig i betongen på att det finns mycket intressant att kolla på. Får man några riktigt svarta dagar brukar kommentarer av typ guld-och-olja på dagens dipp dyka upp.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ligger mycket i det!

      Och lär ju helt klart vara så att intresset sjunker när det går nedåt, även om det inte på alla sätt är logiskt. Och man bloggar ju inte exotiskt för att få många läsare :-)

      Radera
  6. Jag ser också väldigt dålig korrelation mellan nerlagd tid och sidvisningar. Jag tror du måste bestämma dig, skriver du för din egen skull eller skriver du för att bygga upp en riktigt populär blogg. Självklart är det kul om du gör det förstnämnda och den blir väldigt populär, men jag tror faktiskt inte riktigt det går hand i hand.

    Det som är viktigt för mig är att få ut tankarna i text och tvinga mig själv att göra analysen ordentligt. Skriver jag något som alla kan läsa måste det vara väl underbyggt. Jag skriver alltså för min egen skull.

    Jag tror jag kunnat haft 10 ggr så många följare och läsare om jag lagt dessa 2.5 år av bloggande på att få in så många som möjligt till min blog och skriva om saker som intresserar människor. T.ex. får jag nästan aldrig några kommentarer på twitter. Men när jag la upp en liten analys på utflöden under Oktober i Robur Nyteknik, då gick det viral direkt och jag fick över 100 nya följare på en dag. Den analysen tog mig cirka 30 minuter att snickra ihop, jämfört med veckor lagt på något som få ens orkar läsa.

    Så bestäm det, är bloggen för oss eller för dig! Tack för allt bra du skriver i alla fall, jag läser allt och uppskattar det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja skulle säga att korrelationen snarast är omvänd. Glömmer aldrig ett inlägg jag skrev i bilkön till Ålandsbåten efter en pizza på Kotipizza. Tog väl max 5 min att skriva, men det blev fler läsare än på mina mest genomarbetade exotiska analyser... Gör nog också en viss skillnad att jag tidigare inte var riktigt lika exotisk, och skrev om bolag som Cloetta och Starbucks.

      Men håller med dig, det är den egna analysen som blir mycket bättre när man publicerar. Och jag är helt övertygad om att jag gör det mer grundligt när jag har bloggen!

      Bloggen är för mig, men vill någon läsa, så är det kul!

      Radera
  7. En reflektion gällande antal läsare är att jag inte sett någon korrelation mellan antalet bra kommentarer och antalet läsare. Däremot verkar antalet dåliga kommentarer korrelera en del med flockbeteende.

    Så jag ser det lite som en hygienfaktor att bloggen inte appelerar tillben allt för bred publik. Alla är välkomna men det är främst en väldigt speciell publik som är intresserade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att undvika tråkiga följare är även ett av skälen till att jag skriver så lite om innehav som går bra. Dels handlar det så klart om att går det bra brukar det innebära att utvecklingen går som förväntat. Men det handlar även om att det egomässiga värdet i ett sånt inlägg inte väger upp nackdelarna.

      Att mer eller mindre maniskt skriva om sina bästa innehav och sen få ett fiasko verkar vara det bästa sättet att tappa lusten för sociala medier.

      Radera
    2. Ja du har helt klart poänger!

      Korrelationen antal besökare/kommentarer finns inte, det har jag sett många gånger.

      Radera
  8. Hej.
    Är nog en av "de tysta" följarna, både till din blogg men även till några av de som kommenterat detta inlägg. Att jag inte kommenterar så mycket beror på att jag saknar tillräcklig kunskap att uttala mig. Min spontana reflektion på din fundering att göra göra "analys light" istället för djupanalyserna är nej. Rent egoistiskt såklart men i börsvärlden kryllar det av vagt underbyggda köp och sälj. Skönt att läsa något med substans. Lärt mig jättemycket på att följa tankarna bakom ett bolags för och nackdelar. Så tack för att du delar! Mvh / Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, och stort tack! Vad jättekul att höra!

      Håller med om att det finns väldigt mycket i börsvärden som är dåligt underbyggt... Och nej, analys light tror jag inte heller på, jag skulle aldrig köpa utan att kritiskt ha vänt och vridit på caset många varv, och också med andras kritiska ögon. Däremot skulle man kunna göra en först "grovsortering" genom att lyfta upp ett antal intressanta case kortfattat. Men den djupa analysen krävs.

      Räkna med mina analyser framöver också!

      Radera
  9. Vi har sett samma sak länge på Aktiefokus. Jag tror formatet är felet, tyvärr. Folk vill ha det i ljudformat eller något annat som går snabbt att avverka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, verkar vara en genomgående trend... Formatet kan säkert också spela in, men för mig är det ändå skriva som gäller!

      Radera
  10. Riktigt tråkig utveckling, för mig är formatet helt rätt. Jag tror också som skrivits ovan att nedgången på börsen gör sitt med intresset, även där är jag helt tvärt om och är mer taggad än någonsin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Säkert påverkar nedgången, men vi är helt överens, det borde vara tvärtom!

      Radera