söndag 18 mars 2018

Inga svenska aktier i portföljen


Det är snart ett år sedan mina två sista svenska aktier lämnade portföljen, Atlas Copco och Cloetta. Jag har sedan tittat några gånger på svenska bolag, men varje gång landat i: det finns bättre alternativ! Det här har inget att göra med hur mycket jag tror på eller inte tror på Sverige - och när jag läser bloggar och följer twitter blir jag övertygad om att jag har en betydligt mer positiv syn på Sverige än de flesta aktiebloggare - nej det handlar i grunden om att jag vill ha de bästa
bolagen i portföljen. Och jag vill sprida risker.

Det finns flera anledningar till att titta utanför Sverige när man investerar i aktier: 

Demografi. Även om Sverige inte sticker ut negativt (utan snarare tvärtom) är det inte här befolkningstillväxt och växande medelklass finns. Med lite olika tidsperspektiv är det i Asien och Afrika det händer saker. (Jag skrev för ett år sedan ett inlägg med rubriken: Asien för oss, Afrika för våra barn, och det är ungefär så det ligger till tidsmässigt). Och om man som jag gillar ocykliska konsumentbolag blir just detta särskilt viktigt. Även om det är fina bolag jag letar efter blir det mycket enklare att växa om man finns på en marknad som växer, och inte tvärtom. 

Dyrt. Jag ska inte ge mig på att jämföra Stockholmsbörsens värdering med andra börsers. Eftersom tyngdpunkten mellan olika branscher varierar stort blir en sådan jämförelse som att jämföra äpplen och päron. Men varje gång jag tittat på ett svenskt bolag de senaste året har jag som sagt hittat ett utländskt alternativ som varit mer attraktivt. 

Liten spelplan, få bolag under radarn Stockholmsbörsen är med internationella mått liten, och även om man kan komma åt en del tillväxtmarknader genom svenska bolag är spelplanen mycket begränsad. Genom att titta brett på de börser som finns tillgängliga från Sverige öppnar sig helt nya möjligheter. Att nå utvecklingen i fler länder, att hitta bolag under radarn.

Så om man får reflektera:Varför ska jag köpa ICA eller Axfood när jag kan köpa den Sydafrikanska och snabbväxande motsvarigheten Shoprite, som i alla fall tidigare inte varit dyrare? Eller för att spetsa till det, Ericsson eller Fingerprint när jag kan fånga samma trender men med betydligt lägre (teknik)risk i Singaporebaserade Micro Mechanics som tillverkar verktyg till halvledarindustrin? 

Och om jag får spinna vidare, vad här hemma kunde matcha det kanadensiska vinbolaget Andrew Peller när jag plockade in den vid p/e 12 för ett par år sedan?  Eller den ovanligt lönsamma äppelodlaren mm Scales till samma värdering för ett år sedan? Nu har både bolagen kraftigt uppvärderats, men jag skulle vilja påstå att den här typen av bolag under radarn inte existerar på Stockholmsbörsen (motbevisa mig gärna!) Och det finns en rad exempel bara i min portfölj på att de går att hitta ute i världen. 

Riskspridning. Sist men inte minst: Sverige är ett litet land. Här har jag mitt jobb, jag har investerat i en villa, och min allmänna pension kommer bl a att avgöras av hur bra det går för det här landet. Varför ska jag också placera mitt privata sparande i svenska aktier? 

Phantas visade för en tid sedan i ett mycket intressant blogginlägg att man runt om i världen dras till sin lokala börs. Ja man tycker väl att man lättare kan följa och förstå sådant som händer på hemmaplan. Men jag vill påstå att det är betydligt mer komplext än så. Vilken information företagen ger eller inte ger,  är det som verkligen har betydelse. Vad har jag t ex för nytta av att HM är svenskt när man inte vill tala om hur jämförbara butiker utvecklas? Eller Kopparbergs när man inte berättar hur mycket man säljer på den viktiga brittiska marknaden?

Läser man engelska och behärskar internet, så är det inte det geografiska avståndet som avgör tillgången till information. Med en transparent företagsledning, informationsrika rapporter, och en viss lokal nyhetsbevakning av bolaget/branschen, kan ett företag i Singapore eller Nya Zeeland vara minst lika lätt att följa och analysera som ett svenskt bolag. 

Visst tar jag en viss valutarisk, men är jag långsiktig känner jag mig ändå trygg. Jag tror helt enkelt inte att SEK är någon ny schweizerfranc...

Jag vill ha rätt bolag i portföljen. Bolag med tillväxtpotential, stora konkurrensfördelar, ett starkt kassaflöde och en låg skuldsättning. Om de bolagen finns i Sverige investerar jag här. Men inte för att de är svenska, utan därför att de i så fall är bäst. 


10 kommentarer:

  1. Tjena,
    Gött inlägg. Jag gillar ditt resonemang. Det är som du säger en liten börs Stockholmsbörsen och lägger man manken till torde det gå finna fina alternativ utrikes.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå där! Tackar tackar! Ja det är ju en liten börs, och vill man går det som sagt att hitta riktigt fina alternativ utomlands. Och det är dessutom inte svårt alls, och i många fall inte dyrt heller vad gäller courtage.

      Radera
  2. Bra inlägg - håller helt med! Kan förresten komma en intervju snart där jag för fram likande tankar.

    Jag är som tidigare nämnt inte den mest exotiske blogginvesteraren utan det är du. Kanske är jag för ”biased” i mina två svenska bolag. Hursomhelst helt rätt att gå globalt och satsa på de allra bästa casen man kan hitta! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Nej våra filosofier skiljer sig inte så värst mycket. Den störsra skillnaden är väl att jag kan tänka mig även lite större bolag.

      Dina svenska bolag är riktig fina, men är rätt övertygad att det går att hitta bättre!

      /Framtidsinvesteringen, mest exotisk :-)

      Radera
  3. Klokt tankesätt och en vinnande koncept. 99% av Svenssons är all-in + belånade mot Sverige. Även duktiga investerare är så exponerad mot Sverige att man baxnar. Men det är nog som med allt annat inom landet. Att landet stagnerat bryr man sig inte om.
    Har man sin BR + Jobb + Fredagsmys så är man odödlig och kung!

    Mvh
    Konsultinsikter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Precis så är det! Världsekonomin är global, gränserna i Europa borta, men investera det gör man här hemma... I mina ögon mycket märkligt.

      Radera
  4. Ett bra inlägg. Har börjat luta alltmer åt dessa tankegångar. Fast jag vill se politisk stabilitet. Jag investerar i länder som Danmark och Kanada.

    Mvh Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och vad kul att höra! Håller med om politisk stabilitet. Du borde kika lite på Nya Zeeland, Australien och Singapore.

      Radera
  5. Svarsfunktionen åt upp mitt svar när jag klickade fel. Blev ett eget inlägg istället: http://aktieingenjoren.blogspot.se/2018/03/sverige-en-liten-del-av-varlden-men.html

    I korthet håller jag med till ca 50 %.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja stämmer nog rätt bra att vi är överens till sådär 50 %. Hur som helst, jättekul att det blev ett replikskifte!

      Min kommentar tillbaka:

      Vad kul att det blev replik som ett inlägg! Håller helt med om Sverige har många styrkor; innovativt, låg korruption etc. Även vi ju på inget sätt är unika där. Det som verkar skilja oss mest är hur vi värderar den inhemska informationen, branschtidningar kan säkert ha ett stort värde, men väljer jag rätt bransch kan jag få nog så mycket information även på andra sidan jorden

      Tar ett exempel. Äppelodlaren Scales som du också kikade på. I den analys jag gjorde hade jag tagit del av en rad rapporter om äppelodling, fruktbranschen på NZ somras låg öppen. Och jag hittade en rad läsvärda artiklar. När jag nu äger bolaget kan jag där löpande följa företag och bransch som får sägas vara välbevakade. Och så har jag fylliga rapporter och en mycket bra info från den Nya Zeeländska börsen där jag löpande genom pressmeddelanden kan följa t ex företagsledningens aktieaffärer. Jag prenumererar också på nyhetsbrev från deras motsvarighet till DI som även om den är låst ger en lista över aktuella artiklar, så jag kan söka vidare. Vad missar jag? Väder och politik skulle jag säga, eller närmare bestämt, jag måste aktivt söka redan på sådant som jag skulle få per automatik här hemma. Det krävs lite mer av mig, men jag kan ägaett bolag jag aldrig hittar här hemma. Och till då en riktigt bra värdering.

      Skulle kunna ta fler exempel, t ex är det bolag där jag alla kategorier fått mest info från kanadensiskt (CanaDream, tyvärr avnoterat), där jag mailväxlade med en mycket aktieägarvänlig vd.

      Jag menar att det är tillgången på information som är avgörande, och hur transparent företagsledningen är. Sen om jag läser det på svenska eller engelska tycker jag är mindre intressant.

      Radera