söndag 5 november 2017

Portföljrapport: vin, bröd och några funderingar

 
Dags för en ny portföljuppdatering, och lite har faktiskt hänt den senaste månaden:

Vin blev till bröd. Har under en längre tid funderat över vinbolaget Concha y Toro. Framför allt var det stora volymförluster vid prishöjningar (som gjordes för att kompensera för negativa valutaeffekter) som fick mig på säljtankar. Företagets varumärken är inte så starka som jag nog trodde när jag gick in i bolaget. När aktien tog ett skutt uppåt (utan nyhet), sålde jag. Inklusive utdelningarna blev det nästan på kronan +-0. 

Pengarna åkte in i mexikanska Gruma (som jag skrev om i början av hösten) med fina marknadspositioner inom majsmjöl och -bröd, inte minst i Mexiko och Nordamerika. Inte någon raket, men räknar med att bolaget långsiktigt kommer att segla på en ökande grupp Hispanics i USA.

En ny hemlighet. Den brittiska tillverkaren av spaltventilation Titon Holdings avslöjades och analyserades för ett par veckor sedan. Sedan några dagar finns dock ett nytt "hemligt" innehav i portföljen. Det handlar om ett välskött, snabbväxande, exotiskt bolag som seglar på en tekniktrend. Att det är exotiskt förklarar också den stora posten, vill helt enkelt ha ett procentuellt rimligt courtage. Men mer om bolaget senare, inom några veckor kommer en presentation.

Det senaste köpet innebar att jag (tyvärr) tillfälligt fick tömma min sedan en tid välfyllda kassa. Nu är ska den upp till åtminstone 5 % innan det är blir aktuellt att handla.

Funderar på några innehav. Tycker att portföljen har blivit väl bred med sina nu 16 innehav. Den kanadensiska vintillverkaren Andrew Peller har jag haft frågetecken på en tid, men den senaste rapporten var stark, och tillväxten verkar ha tagit fart igen. Sydafrikanska Shoprite har tankar på att ge sig in i Östeuropa, dessutom har huvudägaren med möjlig dold agenda nått en majoritet i bolaget. Det här har fått mig att tveka över innehavet. Men den senaste uppdateringen var positiv, med en stark utveckling på hemmamarknaden. Dessutom kan ett spännande intåg i Kenya vara på gång. Nya Zeeländska äppelodlaren mm Scales får vissa  problem om det utländska ägandet passerar 25 %, och man ligger relativt nära. Landets regering lär heller inte lägga om den protektionistiska politiken. Här ser vi också att flera i ledningen har minskat sina innehav. Jag tycker dock att det ser fundamental starkt ut, och maxcourtaget gör att delförsäljning inte är aktuell för mig.

Ett par av innehaven, Titon Holdings och Brampton Brick, behöver också ökas försiktigt för att klara 4 %-spärren. Möjligen inväntar jag kommande rapporter där.

Vad säger du? Vad borde jag sälja?

10 kommentarer:

  1. Grymt spännande portfölj! Roligt att se en portfölj med nästan tjugo aktier där inte en enda finns bland mitt femtiotal aktier. Ska bli spännande att följa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Men vi har ju intresset förnde utländska gemensamt.

      Radera
  2. Trevligt med en portföljrapport. Helt prestigelöst har jag investerat i fyra av dina innehav. Självklart har jag gjort min egen DD. :-)

    Du har en fin globalportfölj och plockar därmed bort en del av den risken som finns om man enbart investerar på hemmaplan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Spännande att du plockat in fyra av innehaven :-) Och toppen att man är flera i blogg/twitter-världen som följer samma bolag!

      Radera
  3. Ser bra och välkomponerat ut. Tror egentligen inte du behöver ändra något. 16 bolag är inte mycket för att täcka in så många världsdelar. Ur mitt perspektiv skulle du plocka bort bolag som är stora och sega...men du har ju knapp några sådana kvar.

    Om bevakningen blir problemet, ja då kanske plocka bort något där du är för tung i ett visst land, eller där bevakningen tar tid.

    Ett sista perspektiv skulle vara att plocka bort det mest cykliska. I så fall Brampton ligger farligt till. Samtidigt är det bolaget, liksom de flesta andra bolag, så mycket "du" och matchar investeringsfilosofin mycket väl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej kanske inte är nödvändigt att sälja något. Däremot ska jag nog inte öka på med fler - inför nästa nyinköp (inget på gång) så blir det försäljning.

      Bevakningen kräver ju en del, samtidigt är det ofta lättare att följa mindre bolag än de lite större. Upplever att konglomeratet Femsa är det som kräver mest...

      Brampton får ligga kvar, om inget oväntat och negativt i rapporten imorgon.

      Radera
  4. Otroligt spännande portfölj! Jag behåller min lilla andel Concha y Toro då jag vill ha en liten exponering mot Sydamerika.

    Ser fram emot att läsa om ditt hemliga innehav :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Concha är ett fint bolag, och hade jag haft mer av din strategi hade den helt klart fått ligga kvar.

      Den som väntar på något gott... Och det kan nog ta 2-3 v innan jag hinner få ihop inlägget om hemligheten.

      Radera
  5. Jättespännande portfölj! Kul att se folk som tänker utanför ramarna, som du och Gustav!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att höra! Ja det finns ju så mycket fint att välja på ute i världen så svårt att låta bli...

      Radera