Sidor

söndag 3 februari 2019

Soup Restaurant Group - inte så soppig soppa

Bolagen som fixar 100 % på eget kapital är inte många; Unilever Indonesia (tidigare i portföljen), Nestle Malaysia, Bintang Indonesia, och LiveChat är nog de enda som jag har noterat.

Till den listan kan lilla Soup Restaurant Group i Singapore läggas. En liten kedja med runt 17 restauranger, som har specialiserat sig på klassiska kinesiska rätter som vegetariska soppor, och ingefärakyckling. Och man verkar ha lyckats riktigt bra med det! Ett bolag där man inte lämnar saker åt slumpen, där grundarna lagt sin själ i bolaget (intervju med VD)

Bolaget i korthet

Marketcap: ca 300 miljoner kr
p/e: 18
Direktavkastning: 2,9 %

Vad gör mig intresserad?

Fantastisk lönsamhet, stor kassa, tillväxtpotential. Bolaget har en fantastisk lönsamhet, och justerar man för kassan som står för över 80 % av det egna kapitalet, är avkastningen på eget kapital som sagt över 100 %. Det här talar för att man vet vad man gör. Den stora kassan skulle dessutom räcka till att mer än fördubbla antalet restauranger (man anger 0,2-0,5 miljoner/restaurang, och kassan är på drygt 8). Tillväxtpotentialen finns där!

Eftertänksam ledning som äger. Ledningen manövrerar bolaget med stor varsamhet. Den starka vinstutvecklingen under 2017, som fortsatt under 2018, verkar bland annat förklaras med en metodisk översyn av restauranger, med stängningar, och öppning av nya. Man öppnar inte nya restauranger i snabb takt, men när man gör det så syns det i bolagets räkenskaper. Samtidigt utvecklar man den vertikala integreringen genom nya storkök (ett på ett fängelse!), och man förbättrar samordningen av inköp. Tre av grundarna äger över 50 %, varav VD (en av dem) äger 13 %.

Bra recensioner. Recensionerna är genomgående starka, och man har helt klart sina fans. Läser man Tripadvisor ligger man genomgående på genomsnittsbetyg 4 av 5, och är i regel betygsatta bland de 10-20 % högsta.

Ambitioner att expandera. Bolaget förefaller ha ambitioner att expandera, men än så läge finns bara en restaurang i Malaysia, och två i Indonesien. Öppnandet av två restauranger på Singapores internationella flygplats, och på ett större hotell, verkar dock vara en del av högre ambitioner. Eller som VD uttalade för ett par år sedan: "pave a way into potential markets such as China and Europe" 


Starka finanser, inne i momentum. Bolaget har starka finanser, nettokassa, och i relation till balansräkningen stor kassa. Efter att ha stått och stampat har man på senare tid börjat växa; 2017 6 %, 9 mån 2018 7 %, senaste kvartal 12 %.

Vad gör mig tveksam?

Växer långsamt. Jag gillar försiktiga bolag, men är man för försiktiga? Med ett vad som förefaller så starkt koncept, är det inte möjligt att rulla ut fler restauranger? Dessutom finns ju kassan  där. Och som sagt, utrullningen av restauranger i Malaysia, som man skrev om för ett antal år sedan har inte blivit av, och i Indonesien har en restaurang bara blivit två.

Håller man linjen? Man verkar också ha lite kort tålamod, en restaurang som man skröt om i en artikel i augusti 2016, är nu stängd, och har sina sista recensioner på Tripadvisor redan i februari 2017. Dessutom verkar varumärket "Soup restaurant heritage", som bland annat denna restaurang gick under, vara avvecklat. I alla fall räknas den inte längre upp bland deras koncept. Varför gav man inte både plats och varumärke mera tid, när man lär ha investerat någon miljon i restaurangen?

Svårt att se konkurrensfördelarna, och marginalen är liten. Det är svårt att se någon av de möjliga konkurrensfördelarna som kan tänkas, som logistik eller varumärke. Dessutom är det svårt att nå större konkurrensfördelar i den här branschen. När inte ens ett bolag som Starbucks har lyckats i längden, hur ska då en liten soppkedja med 17 restauranger göra det? I så fall därför att de är tillräckligt bra. Inget annat. Och än så länge verkar de lyckas. Men konkurrensen är stor, det medger man själva. Och vinstmarginalen är bara runt 5 %, den fina lönsamheten ligger i en lätt balansräkning. 

Slutsatser. Ett mycket fint bolag med många rätt. Men samtidigt, branschen är sårbar, marginalen är liten, så även om bolaget jobbar rätt, finns det inte stora marginaler att göra fel. Jag tycker också att man saknar det riktiga drivet att expandera. Så, tycker inte riktigt att det räcker. Kanske som ett av 20-30 bolag. Men man slår sig inte in bland mina ca 15. 

Eller vad säger du?

6 kommentarer:

  1. Bolaget ser rätt fint ut på många sätt. Men jag tror det är mycket svårt att skaffa en moat om man är en liten restaurangkedja. Man kan spekulera i att de i framtiden kommer få det, men tillväxten är för svårbedömd. Tycker att Famous Brands är bättre även om de har sina problem (misslyckat förvärv).

    Ett restaurangliknande bolag med mer fokus är Thailändska "After You" som är ett dessertcafe. Då tror jag också man kan ha hög dagsomsättning eftersom kunderna är där kort tid. Värderingen är dock hög.

    Sopprestaurangen kan nog funkar i en diversifierad portfölj, men tycker du har ännu bättre case!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillväxten svårbedömd. De talar om expansion sedan många år, men den tar inte fart. Ledningen verkar inte helt målmedveten, och det var där jag bestämde mig för att inte investera. Men i en bredare portfölj kanske

      Radera
  2. Intressant case och i min smak :-)

    Jag skulle kunna tänka den som ett komplement till Boston Pizza och KEG om den hade gått att handla via Nordnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :-) Jo lite din stil, men det var ju det där med Nordnet, och courtage, som sagt...

      Radera
  3. Tillväxttakten verkar helt klart vara för låg med tanke på hur bra restaurangerna går.

    Jag är osäker på hur jag bäst kan bevaka bolaget. Men om de bygger en grund för att sedan expandera skulle det vara hyperintressant när expansionstakten ökar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja bevakningen via artiklar i Singapore, men inte jättefrekventa. Och rapporter såklart. Tycker de har en plattform för att kunna expandera, men verkar lite ängsliga.

      Radera