Sidor

söndag 11 september 2016

CanaDream - husbilar till reapris


Camping är stort i Kanada, världens till ytan näst största land. Turister från alla världens delar lockas av landets fantastiska och vidsträckta vildmark. Dessutom gör kanadensarna själva en 8 miljoner campingturer per år, och 15 % av hushållen äger en husvagn eller husbil. Det senare är sådär det dubbla mot Sverige, som ändå är europaledare på området. Självklart finns också möjligheten att hyra fordon, en marknad som det dock inte är helt lätt att få något grepp om, mer än att det förefaller finnas många mindre aktörer.

En något större aktör är CanaDream. Företaget hyr ut husvagnar och husbilar som man sedan också säljer. Uthyrningen sker till största delen på på nätet, och den fysiska närvaron finns i första hand i storstadsregionerna. Företaget, på börsen sedan 1998, omsatte 2015 knappt 300 miljoner kronor.



160912-13: graferna kompletterade, se kommentarer nedan.

Tillväxten är imponerande, på drygt 10 år har omsättningen nästan tredubblats (korrigerat 160913, se kommentar nedan), framför allt genom organisk tillväxt. Ett undantag är förvärv av en mindre aktör i västra Kanada under 2015. Samtidigt visar företaget en fin vinstutveckling.

Föregående år ökade omsättningen med 29 %, och vinsten med drygt 50 %. Ungefär 1/4 av vinsten kommer från uthyrning och 3/4 från försäljning av begagnade husbilar.  Det senare kan ju också ses som att man får tillbaka en del av avskrivningskostnaden, d v s att uthyrningen egentligen är mer lönsam än vad bokföringen visar.

Kassaflödet är enkelt att förstå, inflödet från verksamheten betalar inköpen av nya fordon, och upplåning behöver i princip inte längre göras. Efter ett par år med upplåning för nya inköp, ökade lånen bara marginellt för verksamhetsåret som slutade den 30 april 2016. Skuldsättningen är dock fortfarande relativt hög, nettoskuld/EBITDA ligger på ca 2,5. Men i takt med att vinsten ökar, och skulden inte behöver ökas, så blir det här allt mer hanterbart.
.

Det här är ett företag som inte fullt ut lever upp till mina kriterier. Inträdeskostnaderna på marknaden är låga, och konkurrensfördelarna är rimligen små, även om man i takt med sin ökade storlek bör få vissa fördelar mot de allra minsta. Dessutom betalar företaget ännu inte någon utdelning. Men historiken är imponerande, omsättningen har ökat princip varje år under den period som kan överblickas. Finanskrisen klarades utan förlustår, och omsättningen påverkades knappast alls. Dessutom är värderingen fascinerande p/e 9, och då har ändå börskursen ökat kraftigt den senaste tiden. För ett företag med den här tillväxten och vinstutvecklingen, kan det knappast bero på annat än att man helt enkelt ligger under radarn. Den låga omsättningen i handeln med aktien talar också för det.

Och vad ska man tro om framtiden? Ja hela 40-talistgenerationen har gått i pension och ska nu ut och se världen. Så länge de orkar ut på vägarna borde förutsättningarna vara goda, och så bör det ju vara ett tag till. Sedan beror det såklart på hur vår generation ser på det här med att campa. Artiklar jag stött på under researchen talar för ett uppsving även bland yngre.

Oavsett det tror jag att det här är en intressant investering, och på kort sikt ser det mycket lovande ut. Ett tecken på att branschen just nu mår mycket bra i Nordamerika kommer kommer från USA:s branschorganisation för uthyrare av husvagnar och husbilar.  Hälften av uthyrarna svarar i en enkät att de avser utöka sina antal fordon under det här året. Ett mycket gott tecken. Och fortsätter den här fina utvecklingen bör CanaDream snart betala utdelning.

Känner mig sugen på det här företaget. Och med tanke på värderingen, de positiva signalerna om tillväxt i branschen, och att CanaDream dessutom släpper sin nästa kvartalsrapport på onsdag, så borde man kanske slå till snabbt? Vad säger ni?


Rättelse 160913: 

Fick fråga om "hoppet" i omsättningen mellan 2008 och 2009. Detta beror på att företaget t o m 2008 nettoredovisade omsättningen för försäljningen av fordon, vilket jag såklart borde ha uppmärksammat. Har nu rättat och också kompletterat med åren 2005-06. Rörelsemarginal framgår av nedbruten graf för 2013-16.

Komplettering 160912:

Se graf ovan. Efter en klok kommentar tänkte jag att det kan vara vettigt att komplettera med hur företagets två ”segment”, uthyrning och försäljning, utvecklats var för sig. Har därför brutit ner omsättning och rörelsemarginal för åren 2013-16.

Uthyrning: ökat omsättningen med 27 % 2013-16, det senaste verksamhetsåret med 18 %. Rörelsemarginalen relativt konstant, och med positiv trend på slutet

Försäljning: mycket stark ökning av både volym och marginal. Utöver vad grafen visar kan det vara värt att notera att bruttomarginalen fördubblats från ca 10 % till 20 %. Volymökningen beror till största delen på ökad försäljning av husbilar som fortfarande hyrs ut.

11 kommentarer:

  1. Ser onekligen spännande ut! De låga inträdesbarriärerna och skuldsättningen gör det något tveksamt. Skulle nog vilja ha en starkare indikation på att utdelning kommer (prognoser på 4-traders, FT etc) men bolaget är under radarn så det finns nog inte...

    En jämförelse med Thor Industries (USA) och Tourism Holdings (Aus) ger vid handen att CanaDream är ett billigt sätt att investera i sektorn.

    En fråga är om något AirBNB för husbilar kan finnas så att privatmarknaden öppnas upp mer eftersom gissningsvis en husbil står still en del.

    Troligen mycket billigt, spännande men skulle nog inte våga (både av konkurrensfördels- och utdelningsskäl) men risk/reward kan vara mycket bra trots allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller i stort med, och det finns som sagt verkligen ingenting att läsa om det här företaget. Saknas t ex helt på Stockchase som brukar vara en fin källa för Kanadensiska aktier... Som sagt inte helt lätt att säga när utdelningen kommer. Men jag kan leva med att man hellre väntar lite om det innebär att man också kan få ner skuldsättningen.

      Ingen aning om AirBNB för husbilar - men med 15 % som äger husbil/vagn så skulle det verkligen kunna vara något för Kanada.

      Thor Industries och Tourism Holdings är fina bolag - Thor har jag en ofärdig analys på. Kommer nog något framöver.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Intressant idé. Husbilarna skrivs väl av för snabbt om de genererar en vinst ifrån försäljningen. Är det en konstant vinstmarginal eller fluktuerar den. Samt hur ser vinst från försäljning ut i förhållande till vinst från uthyrning över tid? Enkelt att trycka upp vinsten kortsiktigt genom att sälja fordon men de ska ju ersättas också.

    Angående AirBNB för husbilar så finns http://gomore.se för uthyrning och samåkning i Skandinavien numera. Protector är f.ö. samarbetspartner inom försäkringarna där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Företaget jobbar med fordon i två kategorier: uthyrning och lager. Det man ser de senaste åren är att försäljningen av bilar som fortfarande är tillgängliga för uthyrning har ökat: 2013-14 såldes sådana för 5-6 miljoner CAD/år, 2015 för 9 miljoner och 2016 för 12 miljoner. Totala värdet av bilar för uthyrning har hållits mer eller mindre konstant. Så snarast en strategi att öka omsättningen på bilar och på sätt få ut mer vinst på den delen av verksamheten. Förra året gjorde man dessutom en viss minskning av lagret.

      Radera
    2. Har nu kompletterat inlägget med en graf där omsättning och rörelsemarginal är nedbruten i uthyrning och försäljning för åren 2013-16. Hoppas det illustrerar.

      Radera
    3. Tack för det. Ska ta en titt på bolaget när tillfälle ges.

      Radera
  4. Är inte övertygad om att inträdesbarriärerna är så små. Ialf inom uthyring för vanlig bilar råder det närmast oligopol över världen. Frågan är varför inte de stora biluthyrarna har husbilar/husvagnar med etc - eller de kanske de har?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att ett företag som CanaDream har en stor fördel i att man finns i hela landet, bara en sådan sak som att hyra en bil t ex i Montreal och lämna den i Vancouver. Där är det svårare för de små som kanske bara finns på en plats. Har inte stött på de stora biluthyrarna i min research...

      Radera
  5. Hur ser d ut med utdelningen?
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen ännu, men fin utveckling och tror att den kan vara på gång.

      Radera