Camping är stort i Kanada, världens till ytan näst största
land. Turister från alla världens delar lockas av landets fantastiska och vidsträckta vildmark. Dessutom gör kanadensarna själva en 8 miljoner campingturer per år, och 15 % av hushållen
äger en husvagn eller husbil. Det senare är sådär det
dubbla mot Sverige, som ändå är europaledare på området. Självklart finns också möjligheten att hyra fordon, en marknad som det dock inte är helt lätt att få något grepp om, mer än att det förefaller finnas många mindre aktörer.
En något större aktör är CanaDream. Företaget hyr ut husvagnar och husbilar som man sedan också säljer. Uthyrningen sker till största delen på på nätet, och den fysiska närvaron finns i första hand i storstadsregionerna.
Företaget, på börsen sedan 1998, omsatte 2015 knappt 300 miljoner kronor.
160912-13: graferna kompletterade, se kommentarer nedan.
Tillväxten är imponerande, på
drygt 10 år har omsättningen
nästan tredubblats
(korrigerat 160913, se kommentar nedan), framför allt genom organisk tillväxt. Ett undantag är förvärv av en mindre aktör i västra Kanada under 2015. Samtidigt visar företaget en fin vinstutveckling.
Föregående år ökade omsättningen med 29 %, och vinsten med drygt 50 %. Ungefär 1/4 av vinsten kommer från uthyrning och 3/4 från försäljning av begagnade husbilar. Det senare kan ju också ses som att man får tillbaka en del av avskrivningskostnaden, d v s att uthyrningen egentligen är mer lönsam än vad bokföringen visar.
Kassaflödet är enkelt att förstå, inflödet från verksamheten betalar inköpen av nya fordon, och upplåning behöver i princip inte längre göras. Efter ett par år med upplåning för nya inköp, ökade lånen bara marginellt för verksamhetsåret som slutade den 30 april 2016. Skuldsättningen är dock fortfarande relativt hög, nettoskuld/EBITDA ligger på ca 2,5. Men i takt med att vinsten ökar, och skulden inte behöver ökas, så blir det här allt mer hanterbart.
.
Det här är ett företag som inte fullt ut lever upp till mina kriterier. Inträdeskostnaderna på marknaden är låga, och konkurrensfördelarna är rimligen små, även om man i takt med sin ökade storlek bör få vissa fördelar mot de allra minsta. Dessutom betalar företaget ännu inte någon utdelning. Men historiken är imponerande, omsättningen har ökat princip varje år under den period som kan överblickas. Finanskrisen klarades utan förlustår, och omsättningen påverkades knappast alls. Dessutom är värderingen fascinerande p/e 9, och då har ändå börskursen ökat kraftigt den senaste tiden. För ett företag med den här tillväxten och vinstutvecklingen, kan det knappast bero på annat än att man helt enkelt ligger under radarn. Den låga omsättningen i handeln med aktien talar också för det.
Och vad ska man tro om framtiden? Ja hela 40-talistgenerationen har gått i pension och ska nu ut och se världen. Så länge de orkar ut på vägarna borde förutsättningarna vara goda, och så bör det ju vara ett tag till. Sedan beror det såklart på hur vår generation ser på det här med att campa. Artiklar jag stött på under researchen talar för ett uppsving även bland yngre.
Oavsett det tror jag att det här är en intressant investering, och på kort sikt ser det mycket lovande ut. Ett tecken på att branschen just nu mår mycket bra i Nordamerika kommer kommer från USA:s branschorganisation för uthyrare av husvagnar och
husbilar. Hälften av uthyrarna svarar i en enkät att de avser utöka sina antal fordon
under det här året. Ett mycket gott tecken. Och fortsätter den här fina utvecklingen bör CanaDream snart betala utdelning.
Känner mig sugen på det här företaget. Och med tanke på värderingen, de positiva signalerna om tillväxt i branschen, och att CanaDream dessutom släpper sin nästa kvartalsrapport på onsdag, så borde man kanske slå till snabbt? Vad säger ni?
Rättelse 160913:
Fick fråga om "hoppet" i omsättningen mellan 2008 och 2009. Detta beror på att företaget t o m 2008 nettoredovisade omsättningen för försäljningen av fordon, vilket jag såklart borde ha uppmärksammat. Har nu rättat och också kompletterat med åren 2005-06. Rörelsemarginal framgår av nedbruten graf för 2013-16.
Komplettering 160912:
Se graf ovan. Efter en klok kommentar tänkte jag att det kan vara vettigt att komplettera med hur företagets två ”segment”, uthyrning och försäljning, utvecklats var för sig. Har därför brutit ner omsättning och rörelsemarginal för åren 2013-16.
Uthyrning: ökat omsättningen med 27 % 2013-16, det senaste verksamhetsåret med 18 %. Rörelsemarginalen relativt konstant, och med positiv trend på slutet
Försäljning: mycket stark ökning av både volym och marginal. Utöver vad grafen visar kan det vara värt att notera att bruttomarginalen fördubblats från ca 10 % till 20 %. Volymökningen beror till största delen på ökad försäljning av husbilar som fortfarande hyrs ut.