Sidor

söndag 27 november 2016

Pizzakampen fortsätter: Är du redo för en Koti Pizza?


Dags för en ny pizzakamp. För en tid sedan så jämförde jag Boston Pizza med mitt innehav i den kanadensiska restaurangkedjan Imvescor. Både föll väl ut, och valet avgörs mycket av om man uppskattar Boston Pizzas höga utdelning, eller föredrar den potential som finns i skuldfria Imvescor.

Den här gången beger vi oss österut mot Finland för att titta på Koti Pizza, som får utmana både Imvescor och Boston Pizza.

Koti Pizza är Finlands svar på de många frachiseföretag inom pizza som växt fram värden över. Förutom drygt 250 pizzarestauranger, som genomgående drivs som franchise, levererar företaget råvaror till pizzarestaurangerna, men även till andra restauranger och kaféer. Till detta lägger man nu en restaurangkedja som ska servera mexikansk mat. Efter en lyckad försöksperiod i egen regi, rullas den nu ut som franchise.

Företaget har en historia med hög skuldsättning. I årsredovisningen 2014 var skulderna nästan lika stora som tillgångarna. För att stärka företaget finansiellt genomfördes en börsintroduktion under 2015. Med kapitalet har skulderna halverats, och räntekostnaderna mer än så. Skuldsättningen är nere i nettoskuld/EBITDA under 2, alltså helt klart hanterbart. Det här har såklart också förbättrat kassaflöde och lönsamhet. Nöjer mig med att visa kassaflödet för det senaste halvåret, först då som det nått sin stabilitet. Värt att notera är att utdelningen är för helår. Kassaflödet betalar alltså mer än väl räntor, investeringar och utdelning.


Samtidigt har man jobbat aktivt med att utveckla koncept, menyer och visuell design, något som också ser ut att ge resultat. Företaget växer fantastiskt fint, de senaste två kvartalen redovisar jämförbara restauranger ökad försäljning med över 15 %. Tillsammans med en fin utveckling även för företagets restaurangleveranser, utvecklas rörelseresultatet ännu bättre.

Utdelningen motsvarar en direktavkastning på närmare 4 %. Även om kassaflödet (just nu) ser ut att klara det, hade jag hellre sett att man prioriterat ytterligare avbetalning av skulderna.

Så till jämförelsen:

Storlek och verksamhet. Koti Pizza är sett till antalet enheter något större än Imvescor, men omsätter bara ungefär hälften så mycket per restaurang. Likheterna finns också i att man har ett ben i distribution av råvaror.  Imvescor jobbar med flera varumärken, Koti Pizza och Boston pizza bara med ett.

Tillväxt och lönsamhet. Företagets utveckling visar stora likheter med Imvescor. Båda har tagit tag i sin skuldsättning genom nyemissioner. Båda har också inlett ett medvetet arbete med att utveckla koncept och restauranger, och har stängt ett antal olönsamma enheter som en del i ett effektiviseringsarbete. Koti Pizza tänker sig att åter börja öka antalet restauranger, och är som sagt i startgroparna med sitt nya mexikanska koncept. Företaget visar dock till skillnad från sina kanadensiska motsvarigheter en stark tillväxt för jämförbara restauranger.

Effektivitet och lönsamhet. Här är det mest rimligt att jämföra frachisesegmenten för Imvescor och Koti. Båda företagen redovisar vissa koncernövergripande kostnader som egna segment, men vi bortser från dessa (med brister som kan följa.) Rörelsemarginalen för Koti är lägre, runt 45 %, mot drygt 60 % för Imvescor. En förklaring kan såklart var Imvescors  licensiering av varumärkena för färdigmat, en ofta lönsam affärsidé. Eftersom Koti bara redovisar EBIT per segment, och inte specificerar kostnaderna, är det svårt att avgöra var den lägre lönsamheten ligger. Kanske handlar det om den lägre omsättningen per enhet? ROE ligger för båda företagen kring 12-14%, men är inte helt jämförbar eftersom Koti är betydligt högre skuldsatt.

Värdering. Koti pizza handlas till runt p/e 16-17, det vill säga marginellt högre än Imvescor. Och där någonstans ligger också i praktiken Boston Pizza.

Tycker att Koti Pizza står sig bra i jämförelsen. Tillväxten är riktigt fin och företaget har verkligen momentum för tillfället. Och så kan det nog fortsätta, framför allt om också det mexikanska konceptet slår rot.

Efter att ha testat en pizza för ett par veckor sedan, är jag också helt övertygad om att maten håller måttet! Så långt skulle man nog också klara den svenska marknaden. Däremot tvivlar jag på att man skulle kunna hålla samma marginaler. Med många konkurrenskraftiga fristående pizzerior skulle ett startpris på 9 euro knappast fungera. Hur som helst, med den fina tillväxten, och en prislapp på samma nivå som Imvescor, är Koti intressant. En ökad geografisk spridning i portföljen skulle inte heller vara fel. Det som talar emot är den högre skuldsättningen och marginalen som förefaller lägre. Jag ska fundera.

10 kommentarer:

  1. Tack för en bra genomgång! Pizzabolag förtjänar snart en egen sektor :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar! Absolut, för mig är det redan det, ska ta och lägga till etikett "pizza" på pizza-inläggen :-)

      Radera
  2. Bra genomgång! Hög skuldsättning kan tala emot Koti Pizza. Har för mig att någon nämnde att de testat i Umeå men att det inte funkar, så en särskild fråga är om den finska marknaden på sikt är för liten (blir mättad) och de inte lyckats växa utanför, vilket kan tala emot. Men intressanta bolag allihop.

    Min (o)vana trogen så kan jag tipsa om Mex polska som kanske kan vara värd en titt? Men då måste man tro på Polen, restauranger och mexikansk mat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja väl hög skuldsättning, och får nog mig att ligga kvar i Imvescor. Marknaden kan nog som sagt på sikt bli för liten. Läste också om deras etablering i Umeå, och tror att det helt enkelt hänger på att den svenska marknaden för pizza är tuffare. Många duktiga småföretagare inom sektorn med konkurrenskraftiga priser. Baltikum kanske är en intressant marknad?

      Den polska låter intressant! Och det mexikanska verkar ju funka fint i Finland iaf. Ska kolla.

      Radera
    2. Max Sverige finns ju inte att investera i, då får man kanske hålla till godo med Mex Polska :) Nej, men Polen är ett spännande tillväxtland, trots vissa politiska tokigheter, och starka restauranger kan gynnas av en starkare medelklass.

      Radera
    3. Skulle vara så häftigt om Max någon gång bestämmer sig för att gå till börsen!

      Ska kolla in Polen - ett land som inte alls fått min uppmärksamhet.

      Radera
  3. Kul att det går bra för Kotipizza. Jag kollade på dem efter att ha provat en Berlusconi (pizza med renkött döpt efter den italienska presidenten som tidigare hånat finsk matkultur). Vid det tillfället kändes historiken för kort och skakig.

    Personligen fastnade jag inte heller riktigt för restaurangkonceptet som sådant. Kändes som en svensk 60-kronors pizza i utförandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kul! Men sen är ju den fina historiken än så länge rätt så ung.

      Pizzan smakade bra, men skulle inte säga att det är något speciellt med den. Här skulle det nog krävas något mer än att vara en ok/bra kvarterspizzeria från 90 kr och uppåt...

      Radera
    2. Jag tror Sverige har lite unika förutsättningar för just pizza-branschen. Kebabpriserna är inte särskilt låga här men priserna på kvarterspizzor är svåra att konkurrera med. Ser man till råvarorna verkar det finnas en väl utbyggd infrastruktur för dessa där t.ex. Aydin Snabbgross levererar råvaror på samma sätt som Kotipizza men utan det externa varumärket.

      Dessutom finns det en enorm stödstruktur för pizzerior eftersom branschen domineras av kurder. Är ägaren till en pizzeria sjuk finns det alltid någon i vänkretsen eller familjen som kan rycka in och normerna för en vettig anställning är också inte riktigt som vi är vana med. Vi hade ett "hål i väggen" där jag bodde förut och ägaren tog in en lärling, lärde upp denne och åkte sedan till Kurdistan. Lärlingen skötte sedan verksamheten i några månader och tog därefter långledigt innan han skaffade sig ett eget ställe eller började plugga igen efter att ha haft pizzerian som studieuppehåll.

      Radera
    3. Ja förutsättningarna är rätt så olika. Säkert därför som Kotis satsning i Umeå inte blev så framgångsrik. Men även om priserna på pizza i Sverige är låga, så har det ändå skett en rätt så kraftig prisökning de senaste åren. För 5-6 år sedan började pizzorna på sådär 30-35 kr, i alla fall i mitt närområde. Uppfattade att det pågick något av ett priskrig då, som är borta nu...

      Radera