tag:blogger.com,1999:blog-5942931028324833143.post5754602404442187715..comments2024-01-22T09:36:03.116+01:00Comments on Framtidsinvesteringen: Stella jones - tråkigt, klokt och målmedvetetFramtidsinvesteringenhttp://www.blogger.com/profile/06156034478873063549noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-5942931028324833143.post-85710846719773536452017-03-26T17:28:41.941+02:002017-03-26T17:28:41.941+02:00Stort tack för kommentaren! Nog bland de bästa jag...Stort tack för kommentaren! Nog bland de bästa jag fått på bloggen. Mycket intressant och matnyttig. Bekräftar dessutom min känsla att den här investeringen faktiskt håller över tid. <br /><br />Om man håller sig till järnvägssidan så tror jag inte heller att man ska räkna med någon organisk tillväxt av marknaden. För SJ handlar det om att fortsatt hitta fina förvärv som också bidrar med synergier. Däremot kan nog järnvägsbolagens investeringspåsar variera över tid, bl a påverkat av hur bra det går. Vet t ex att Union Pacific (som jag ägde lite i tidigare) skar i investeringarna när marknaden vek.Framtidsinvesteringenhttps://www.blogger.com/profile/06156034478873063549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5942931028324833143.post-72877001357760715692017-03-26T15:38:13.093+02:002017-03-26T15:38:13.093+02:00Vilken bra kommentar! Nog blir man lite sugen på a...Vilken bra kommentar! Nog blir man lite sugen på att köpa Stella Jones trots allt, grymt tråkigt bolag i alla fall, vilket är ett slags plus :-)Gustavhttps://www.blogger.com/profile/09536234826408975290noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5942931028324833143.post-58001351393088749882017-03-26T14:10:48.879+02:002017-03-26T14:10:48.879+02:00Jag jobbar ju på järnvägen och har en del koll. Nä...Jag jobbar ju på järnvägen och har en del koll. När det gäller USA är de i mångt och mycket kvar i stenåldern när det gäller järnvägen. Det är ytterst få områden inom den branschen där de på något enda område ligger före resten av västvärlden (om ens något). De har ju sådana infernaliskt långa järnvägar också jämfört med tex Sverige och att byta ut all de miljontals slipers som finns i USA mot betong är inget man gör på 1, 10 eller 30 år. Behov av träslipers lär finnas kvar under lång tid - frågan är väl egentligen bara hur mycket mer SJ kan växa på konkurrenternas bekostnad. Att växa utan att ta andelar från konkurrenterna tror jag blir svårt inom järnvägsbiten. Det avsätts ju oftast en viss peng varje år för underhållet och när den pengen är slut så köps det inget mer det året - punkt. Det är den påsen pengar de måste växa inom, det är ju den maximala gränsen sas. Påsen alltså. :) <br /><br />Mycket text men kontentan, nog ett bra innehav. Säkerligen även mindre konkurrensutsatt än vad vi är i Sverige. Nuförtiden köper ju Trafikverket mycket (all?) slipers från Polen och dagens slipers är gjord av tall och inte bok som tidigare. 50 år gamla begagnade bokslipers kan vara i bättre skick än 10 år gamla tallslipers. Nu är det för dyrt med bok idag men litet kuriosa om inte annat. :)<br /><br />Lycka till med slantarna. Excentiushttps://www.blogger.com/profile/05601395973727214601noreply@blogger.com