En snabbväxande mjölkhistoria kan man sammanfatta, som bygger på forskningsrön kring proteinet kasein, som finns i två former: A1 och A2. Den mjölk vi dricker innehåller vanligtvis båda, men det finns kor som bara producerar A2, och som enligt forskningsrönen är snällare mot magen. Bara en aminosyra skiljer de båda, och man tror att A1 bildats i Europa genom en mutation i A2 för några tusen år sedan.
Företaget har en mängd patent för att bl a identifiera korna, men inte minst äger man varumärket A2. Och man man har avstått en stor egen produktionsapparat. Jag ska inte upprepa allt jag skrivit tidigare, men bolaget var i högsta grad intressant, och i april tog det plats portföljen. Sedan dess har det varit en osannolik resa uppåt. Och den senaste rapporten som kom i veckan ändrade inte på det...
Fantastisk rapport. Den senaste rapporten imponerar stort och fick aktien att stiga 25-30 % på en dag (ja det finns flera olika noteringar), och bolaget har nu högst marknadsvärde på börsen i Nya Zeeland!
Omsättningen har ökat med 70 % sedan motsvarande period förra året, och vinsten med 150 % (!). ROE är ca 35-40 % (min beräkning), trots att eget kapital till runt 60 % är kassa, och trots att man är helt skuldfria. Företaget producerar som sagt mjölk, men framför allt är det modersmjölksersättningen som växer, och det är i första hand i Australien och Kina. 78 % av försäljningen är nu modersmjölksersättning. Marknadsandelen i Kina har ökat från ca 3,5 % till 5,4 %. I Kina fick man för övrigt klart med en licens under hösten, som säkrar fortsatt försäljning i landet.
Strategiskt samarbete. I samband med rapporten presenterade man också ett strategiskt samarbete med mejerijätten Fonterra, Nya Zeelands motsvarighet till Arla, kooperativt bondeägt, och länge motsträvigt till A2. Samarbetet ger Fonterra en licens att producera och sälja mjölk i Nya Zeeland, att producera vissa produkter till länder i Sydostasien och Mellanöstern, och att undersöka förutsättningarna för ost och smör i Nya Zealand, Australien och Kina. Dessutom ska man samarbeta kring försäljning och distribution i länder där Fonterra har sådana kanaler, och Fonterra ska bygga upp en pool av av A2-kor i Australien och Nya Zeeland.
Risker? Fortfarande betydande skulle jag säga, forskningsrönen som talar för att mjölk med bara A2-protein är bättre för hälsan är förvisso så långt jag förstår entydiga. Men populationerna är små, och hur sårbara är man för negativa forskningsresultat? Och hur lätt är det att ta efter företagets affärsidé? Något av de ursprungliga patenten har t ex redan gått ut. Dessutom, förväntningarna på bolaget är enorma, och värderingen därefter.
Min första tenbagger? En intressant men inte riskfri resa fortsätter. Det strategiska samarbetet är något av ett genombrott, och gör utan tvekan A2 till mer än en pionjär. Men framför allt skapar det förutsättningar för en verklig expansion. Men samtidigt, håller forskningsrönen? Och är förväntningarna realistiska? Jag valde i augusti att halvera mitt innehav, efter en helt osannolik och som jag då tyckte omotiverat stor uppgång. Men nu ligger jag kvar, men känner samtidigt inte för att öka på de här nivåerna... Just nu ligger jag x4 sedan köpet. Vad tror du, fortsätter resan?
Och bilden, den har jag tagit själv när jag provdrack i USA förra året.