söndag 10 december 2017

Funderar på tre innehav


Då och då dyker det upp någon nyhet som sätter frågetecken för ett innehav; en huvudägare eller ledningsperson som säljer stort, en oväntat dålig rapport, något politiskt beslut som påverkar förutsättningarna. Ibland är slutsatserna lätta att dra, ibland är de riktigt svåra. Just nu funderar jag på framtiden för tre innehav, och anledningarna är mycket olika:

B & C Speakers. Företaget har tidigare haft en riktigt stark balansräkning, men efter att en större extrautdelning nu följts av ett helt lånefinansierat förvärv, är jag inte längre lika imponerad av hur ledningen manövrerar finanserna. 

För att stanna kvar som aktieägare behöver jag bättre förstå och tro på förvärvet av högtalartillverkaren Eighteen SoundsÄr det en förstärkning, vilket jag får intrycket av när jag läser högtalarkunniga kommentarer? Eller har man spätt ut de lönsamma högtalarna för konsertlokaler och biografer, där man har en mycket stark marknadsposition (och som var avgörande för mitt köp)? Jag är för dålig på finliret för att kunna bedöma, men spontant är jag skeptisk, och börsen har inte belönat aktien efter att förvärvet presenterades. 

Shoprite. Sydafrikas ledande livsmedelskedja hade en bra månad på börsen under november, men har sedan dragits ner av en redovisningsskandal modell större inom handelskonglomeratet Steinhoff, med samma huvudägare och ordförande som Shoprite. Steinhoffs afrikanska (och i Johannesburg noterade) dotterbolag är (eller var?) dessutom på gång att samla ihop till en majoritetspost i bolaget. Detta efter att ett försök att fusionera verksamheterna havererat tidigare under året.

Självfallet väcker det här frågor. Samtidigt är Shoprite inte en del av Steinhoff-koncernen, utan ett självständigt bolag, med vad som förefaller vara en stark egen identitet. Och det finns inga som helst tecken på att något liknande skulle utspela sig inom bolaget. Jag har valt att behålla, och ser i situationen också en liten förhoppning att huvudägare Christo Wieses imperiebyggande tar stopp, och att detta välmående bolag får fortsätta att stå på egna ben.

Unilever Indonesia är ett riktigt fint företag, med svårslagna konkurrensfördelar, men värderingen är också hög, och bygger på förväntningar om en stabil och god tillväxt. På senare tid har dock tillväxten stannat av, och när jag i samma veva läser att VD:n konstaterar att de stora varumärkena inte längre betyder lika mycket, blir jag fundersam. Även om trenden inte är ny, är det en kommentar värd att notera. Samtidigt jobbar Unilever Indonesia mycket medvetet med lokala varumärkenoch man är dessutom klassade som ett av världens mes innovativa företag. Jag har ett riktigt långt tidsperspektiv här, och har betydligt längre till ”sälj”... Men det är en trend att följa.

Vad säger du om mina funderingar? 

2 kommentarer:

  1. B & C får mina tankar till Belgiska ostbolaget jag kikade på som skulle förvärva marmelad. Frågan är om de växer utanför vallgraven eller inte. Just om skuldsättningen drar iväg kan man tycka att förvärvet skulle vara klockrent. Egna bolaget Famous Brands slog på stora trumman, men när lånefinansierade jätteförvärv inte slår väl ut blir det jobbigt. Sammantaget tveksamt, men kan för lite om vad de köpt.

    Shoprite. Om kopplingen är mer än personen bör du nog överväga att sälja. Eller så kan du pusta ut och vara glad för att det inte blev något samgående mellan Steinhoff och Shoprite och att det är väsentligt mycket längre bort. Jag skulle försöka se om Sydafrikanska analytiker (t.ex. Moneyweb) ser det som en isolerad händelse eller om det kan vara sammanflätat. Om det senare... sälj kvickt.

    Unilever Indoensia. De är ju ändå en pärla och har en extremt stark ställning i landet. Med tanke på att de är så innovativa kan de utveckla rätt saker själva, eller med sin storlek, styrka och distribution införliva lokala märken som de köper upp. De är extremt högt värderade, men också extremt lönsamma. Skulle behålla, men för stort och välbevakat bolag för mig. Ultrajaya tycker jag rider lite på samma trender men till ett lägre pris (men med något svagare "moat").

    SvaraRadera
    Svar
    1. B&C - helt klart likheter med osten och marmeladen, men de produkterna är lättare att förstå. Här kan jag högtalare för dåligt, vilket kanske får avgöra...

      Shoprite - har läst en hel del, bl a på Moneyweb, och min slutsats är att det inte finns något som är sammanflätat. Förtroende för huvudägaren/ordf är såklart skadat. Och det som hänt i Steinhoff verkar dessutom ha längre historia än 2014/15 när Weise blev huvudägare. Jag väljer att stanna, men följa ordentligt, och glädja mig över att imperiebygget är avslutat.

      Unilever Indonesia - Precis så, och jag blir kvar.

      Radera