söndag 7 maj 2017

A2 - riktigt nyttig mjölk


Här hemma är mjölkprodukter självklara basvaror. Så är det dock inte i stora delar av världen, där många är laktosintoleranta. I alla fall är det vad man tror när magen inte gillar mjölk. Forskningsrön på senare år visar dock att det inte självklart bara handlar om laktosintolerans, det kan också handla om överkänslighet mot ett mjölkprotein.

I mjölk finns flera typer av proteiner. Ett av dessa är kasein, som finns i två former: A1 och A2. Bara en aminosyra skiljer de båda, och man tror att A1 bildats i Europa genom en mutation i A2 för några tusen år sedan. Vi talar då bl a om våra svartvita av rasen Holstein, som fått sin stora utbredning tack vare att de är så produktiva. För tydligheten kan man också tillägga att dessa producerar en blandning av A1 och A2. Vad forskningen säger är att många reagerar negativt på A1, och det finns rön på att det handlar om mer än magen.

Som ett resultat av forskningen startades på Nya Zeeland för ett tjugotal år sedan ett företag med affärsidén att producera ren A2-mjölk. Detta genom att med en analysmetod som bygger på forskningen, identifiera kor som bara producerar A2. Där började det, och det är först de senaste åren som man fått ett verkligt genomslag, och i första hand är det i Australien som försäljningen har tagit fart. Affärsupplägget är att skapa boskapsbesättningar med ”A2-kor”. Mjölken går sedan i första hand till externa mejerier, som A2 har avtal med. Det här skapar förutsättningar för en snabb tillväxt.


Företaget som omsätter i runda tal tre miljarder kronor har 80 % av försäljningen i Australien och Nya Zealand, och växer i en rasande takt Expansionen sker nu också i Kina, USA och Storbritannien. Man räknar med 50 % i ökad omsättning innevarande år. I sortimentet finns både modersmjölks-ersättning (>70 % av försäljningen), och ”vanlig” mjölk. I Australien har man närmare 10 % av mjölkförsäljningen.

Men håller det här?

Konkurrensfördelar. Företaget är pionjär på området, och har en totaldominans inom sin nisch. Även om det första patentet för tekniken som identifierar de A2-producerande korna precis har gått ut, förefaller man ha en gedigen portfölj av relaterade patent och varumärkesregistreringar. Det skapar vallgrav. Samtidigt har man en stor fördel av att vara först på marknaden. Ju längre de stora aktörerna väntar med att ”hoppa på tåget”, desto större blir såklart konkurrensfördelen

Forskning på området bekräftar som sagt att ren A2 mjölk inte påverkar magen negativt som ren A1-mjölk, eller en blandning av A1/A2.  Man har t ex kunnat konstatera att ren A2-mjölk inte ger någon inflammatorisk påverkan, vilket annan mjölk gör. Forskningsresultaten är tydliga, möjligen kan studierna kritiseras för att de gjorts på för små grupper. A2 har också varit involverade, men artiklarna är granskade och publicerade i vetenskapliga tidskrifter, som förefaller vara av god kvalitet. Jag ser inget konstigt här, även om helt oberoende studier såklart hade gjort det hela ännu starkare.

Geografisk expansion, bredare produktportfölj. Expansionen i USA, Europa och Kina har just påbörjats, och här finns stor potential. I USA och Storbritannien har vi stora mjölkdrickande befolkningar, i Kina ökande födelsetal som ger växande marknad för modersmjölksersättning. Även i vårt mjölkdrickande land har man patent. Man har också stora möjligheter att bredda produktportföljen. Varför inte smör, ost, glass och yoghurt på A2-mjölk?

Starka finanser. Balansräkningen är helt ren från räntebärande skulder, om man bortser från leasing av en anläggning i Australien, som dock innebär ett mycket begränsat åtagande i förhållande till verksamheten. Kassaflödet är mycket fint, och innehåller mycket små investeringar. Utdelning kan vara att vänta 2018, företaget har utlovat en utdelningspolicy till bokslut 2017 (som slutar vid halvårsskiftet).

Vad talar emot? 

Hållbarhetsperspektivet. Till att börja med, är mjölk något som kommer att vara en basvara i framtiden? Hållbarhetsperspektivet talar för att mjölk borde ersättas av andra produkter, så som sojamjölk. Det handlar helt enkelt om att det är ett ineffektivt resursutnyttjande att konsumera något som produceras av djurriket. Dessutom bidrar kor med stora utsläpp av växthusgaser. 

Starka fiender, A2 slåss mot starka fiender. Mejeribranschen i väst är inte odelat positiv, en omställning till A2-produktion skulle bli kostsam. Det bör inte uteslutas att man försöker få fram forskning som talar emot tesen om A2:s nyttighet. Dessutom försöker man på sina håll att förvirra konsumenterna genom att marknadsföra "vanlig" mjölk med att den "innehåller A2". Här pågår åtminstone en rättsprocess.

Kina. En betydande del av tillväxten på senare tid finns i Kina, och det handlar framför allt om modersmjölksersättning, som säljs i första hand via webben. De kinesiska myndigheterna har dock skärpt kraven, och från den 1 januari 2018 kommer en särskild licens att krävas. A2 ser dock ut att även i början av 2017 ha bra fart på försäljningen, bättre än vad man förutspådde i den senaste rapporten. Men osäkerheten här är såklart knepig och svårförutsägbar, och det gäller att få en licens. 

 
Som ni kanske noterat har jag varit på långresa på Nordamerianska västkusten, och i Kalifornien fick vi chansen att testa A2. Det är nämligen här A2 påbörjat sitt intåg i Nordamerika. Det blev såklart inget fullskaligt forskningsförsök, men jag drack mjölken till frukosten 5 dagar i rad. Min mage som annars inte gillar mjölkprodukter, visade inte minsta tecken på problem. För mig som känner min mage säger det mer än forskningen! En annan notering från Kalifornien var att mjölken ofta var slut i butikshyllan eller höll på att ta slut. Ett gott tecken.

Jag har köpt in mig. Mjölk har varit en basvara i tusentals år, och kort sagt, jag tror att det fortsätter så. Forskningen (och min egen mage!) talar för att potentialen är stor. 
Bara att man har varumärket kan bli mycket värt om fler företag följer efter. Dessutom (som ett par kloka kommentarer på bloggen var  inne på förra veckan), hur mycket bryr sig kundgrupperna egentligen om forskningen?

Företaget finns noterat i både Nya Zealand och Australien, och går att handla i USA (som OTC) och i Tyskland. Jag valde USA eftersom handeln där är större än i Tyskland, och handlade via Avanzas telefonhandel. 5-6% av portföljen är nu A2. Priset är inte lågt nu, men sjunker snabbt i takt med tillväxten. Med företagets prognos för helårsomsättning (efter 9 mån), och med samma marginaler som för 6 mån, så är man nere i p/e 30-35. 

Jag känner mig nöjd med köpet! Vad tror du om A2-mjölk?

9 kommentarer:

  1. Onekligen ett spännande case, ska kika på tysklandsnoteringen om spreaden verkar vettig - kanske blir ett köp i framtidsportföljen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! När jag köpte var omsättningen som sagt lägre i Tyskland än i USA, men värt att ta en titt. Har ju sina fördelar att handla i Tyskland :-)

      Radera
  2. Fin genomgång!

    Jag tror på caset och har köpt. Blev Australien-noteringen för mig pga bättre omsättning än OTC.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!

      Klokt med köp i Australien. Jag var lite snål med courtaget :-)

      Radera
  3. Ja alltså jag är ingen hejare på mjölk men har alltid velat ha en mini-ko hemma (nu har dom faktiskt lyckats avla fram en!).

    Det är ju mycket prat om att mjölk numer inte är bra för hälsan. Att det ger sämre hy och allt vad det nu är. Tror dom till och med tagit bort det i en av våra skolor. Riktigt intressant case dock. Bra skrivet :)

    SvaraRadera
  4. Går denna endast att handla via telefonhandel på nordnet och avanza?

    Mvh
    P

    SvaraRadera
  5. Har en besättning med A2 samt mix kor som till sommaren kommer vara enbart A2.
    samt ett gårdsmejeri som jag ämnar dra igång nu snart, kan man marknadsföra den som A2 mjölk, vill någon vara med o investera, detta är småskaligt och kommer så vara men med kor som är KRAV, kalvar som diar kon tills den själv slutar så denna mjölk är även i horminiell balans, men producerar mindre.
    Matts

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera